CUPRINS CUPRINS 3 INTRODUCERE 5 CAPITOLUL I 7 ANTREPRENORUL 7 I.1. LUMEA AFACERILOR 7 I.1.1. Scurta incursiune in lumea afacerilor 7 I.1.2. Afacerile in secolul XXI 9 I.2. ANTREPRENORUL - PROMOTORUL AFACERILOR 12 I.2.1. Definirea conceptului de antreprenor. 12 I.2.2 Satisfactiile si insatisfactiile activitatii antreprenoriale. 13 I.2.3. Scoli de gandire privind antreprenoriatul 15 CAPITOLUL II 18 PSIHOLOGIA ANTREPRENORULUI 18 II. 1. MOTIVATIA 18 II. 1.1. Definirea si dinamica motivatiei 18 II.1.2. Teorii ale motivatiei. 20 II. 1.2.2. Teoriile cognitive 26 II.1.2.3. Alte teorii 30 II.2. SISTEMUL DE PERSONALITATE AL ANTREPRENORULUI 32 II.2.1. Personalitatea 32 II.2.1.1. Tipuri de personalitate 33 II.2.2. Trasaturi de personalitate 34 II.2.2.1. Temperamentul - latura dinamica-energetica a personalitatii 35 II.2.2.2. Aptitudinile - latura instrumental-operativa a personalitatii 37 II.2.2.3. Caracterul - latura relational-valorica a personalitatii 37 II.2.2.3.1. Atitudini si comportamente 38 II.2.2.3.2. Atitudini si aptitudini 39 II.2.3. Subsistemul de orientare a personalitatii 40 II.2.3.1. Generarea si asimilarea valorilor 42 II.2.3.2. Valorile in perspectiva psihosociologica 43 II.2.4. Roluri si statusuri 44 II.2.5. Creativitatea - formatiune de personalitate 45 II.2.5.1. Conceptul de creativitate 45 II.2.5.2.Structura creativitatii - modelul bipolar al personalitatii 45 II.2.6. Stresul 46 II.3. RELATIILE UMANE 48 CAPITOLUL III 56 SONDAREA PSIHOLOGIEI ANTREPRENORULUI 56 III. 1. Testarea motivatiei 57 III. 2. Testarea sistemului de personalitate 62 CONCLUZII 70 BIBLIOGRAFIE 75 ANEXE 77 Testul nr.1 77 Testul nr.2 79 Testul nr.3 82
INTRODUCERE Cu cativa ani in urma, notiunea de ,,afacere" capatase o pronuntata conotatie peiorativa. Expresii de genul ,,Esti afacerist!" se adresau persoanelor considerate necinstite. Sistemul socio-economic centralizat si planificat excludea, aproape in totalitate, posibilitatea unor castiguri banesti suplimentare veniturilor salariale. Nu a reusit insa niciodata sa suprime, desi si-a programat acest lucru, inclinatia fireasca firii umane, de a aspira la un standard de viata tot mai inalt, ca si spiritul de initiativa si individualismul. Economia de piata a gasit, totusi, in Romania o populatie care nu era pregatita sa o inteleaga. Pusi fata in fata cu o noua realitate - trecerea de la comunism la capitalism -romanii au reactionat diferit. Unii au fost bulversati si au ramas confuzi pana astazi, neantelegand mecanismele economiei de piata. Altii, speriati, s-au cramponat de ceva sigur si stabil cum, spre exemplu, este un serviciu intr-o institutie de stat. Foarte multi si-au schimbat meseriile, atrasi de oferta infinit mai variata pe care o prezenta sectorul privat, aflat in plina formare si dezvoltare. Celor care le revine meritul de a fi mentinut tara, mai subregita sau mai viguroasa, pe spinarea lor, sunt antreprenorii, persoane care se deosebesc de ceilalti, prin aceea ca au idei pe care le si realizeaza practic. Acesti luptatori - caci a face afaceri in Romania, cel putin intr-o prima faza, inseamna o veritabila lupta cu birocratia, legislatia ambigua, fiscul, abuzurile administratiei etc. - au investit bani, timp, sanatate, suflet, psihic. Unii au riscat si au castigat. Altii au riscat si au pierdut. Au luat-o, insa, de la capat, impulsionati de zestrea nativa a romanului, care il ajuta sa devina un biruitor. Afacerea a devenit, treptat, si in Romania, o stare de spirit, garantie a succesului economic ce va caracteriza si societatea noastra. Spiritul implica sfera specificului, a psihicului celor care dau oxigenul atat de necesar economiei. Domeniul psihicului antreprenorului circumscrie fenomenele subiective si procesele psihice, desfasurarile psihocomportamentale si totodata, sistemul personalitatii cu trasaturile, structurile si particularitatile acesteia. Motivul alegerii temei este urmatorul: apreciez ca fiind foarte importanta cunoasterea psihicului antreprenorului de succes si potentarea la maxim - prin comparatie - a trasaturilor psihice personale dovedite esentiale in activitatea antreprenoriala. Daca din complexul de personalitate lipsesc valori considerate importante pentru initierea si derularea unei afaceri, cei care urmaresc propulsare economico-sociala pe aceasta cale vor putea slefui, ajusta diverse aspecte ale personalitatii lor, prin lucrul temeinic al vointei personale. In vederea organizarii si desfasurarii in conditii optime a cercetarii, am stabilit urmatoarele obiective: 1. fundamentarea stiintifica a notiunilor de natura psihologica, convergente cu personalitatea antreprenorului; 2. proiectarea si aplicarea testelor psihologice, in directia cunoasterii aspectelor psihice propulsatorii pentru activitatea de antreprenoriat; 3. prelucrarea, analiza si interpretarea datelor obtinute, prin prisma ipotezei stabilite initial. Cercetarea a pornit de la ipoteza ca succesul antreprenorului transpare in mai multe trasaturi psihice caracteristice - motivationale, interpersonale si de personalitate. Un ansamblu coerent si concentrat de calitati absolut obligatorii in obtinerea succesului contureaza personalitati antreprenoriale puternice, capabile sa se ridice deasupra unei mase de competitori. Pentru verificarea acestei relatii cauzale am folosit ca principala metoda dc cercetare pe cea a testului psihologic, dublata de procedee, precum conversatia si observatia. ,,Antreprenorul este o fiinta bipeda care si cand pierde are ceva de castigat. " Mircea Ionescu Quintus CAPITOLUL I ANTREPRENORUL I.1. LUMEA AFACERILOR I.1.1. Scurta incursiune in lumea afacerilor. Implicarea si succesul in afaceri, pentru glorie, celebritate sau imbogatire, preocupa din toate timpurile milioane si milioane de oameni de pe intreaga suprafata a pamantului si constituie o permanenta si variata gama de incercari in vederea dobandirii sale, care se desfasoara in relatie de stransa si conditionata dependenta cu parametrii mediului politic-juridic, economic-concurential, tehnic-tehnologic si social.
Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.