Analiza Cost Volum Profit

Extras din proiect Cum descarc?

Scopul analizei
Activitatea economica a unei intreprinderi presupune in mod evident, existenta si manifestarea riscului operational (de exploatare), ca urmare a faptului ca nu se pot corela si anticipa cu certitudine, elementele rezultatului aferent activitatii de exploatare (cantitate, cost, pret) cu elementele procesului de exploatare (aprovizionare, productie, desfacere). Cu alte cuvinte, riscul operational reprezinta probabilitatea pentru care veniturile degajate de activitatea de exploatare sa nu acopere cheltuielile implicate in acest proces, ca urmare a structurii acestora. Asadar, riscul nu depinde numai de factorii generali, ci si de structura cheltuielilor, respectiv de comportamentul acestora fata de volumul de activitate, care influenteaza in mod determinant rentabilitatea, realizand un ,,efect de levier" asupra rezultatului exploatarii.
Abordari conceptuale:
Analiza pragului de rentabilitate
In teoria economica, precum si in practica s-a impus analiza cost-volum-profit, intalnita si sub numele de analiza punctului critic sau a pragului de rentabilitate. Acest tip de analiza reprezinta un instrument foarte eficace in analiza riscului, intrucat pragul de rentabilitate poate fi definit si ca o masura a flexibilitatii intreprinderii in raport cu fluctuatiile activitatii sale.
Rezultatul intreprinderii este supus evenimentelor neprevazute care insotesc activitatea in toate domeniile. In teoria economica, notiunea de ,,risc" este substituita cel mai adesea de cea de ,,flexibilitate". Indiferent de valentele preponderent economice sau financiare ce i se atribuie, flexibilitatea poate fi definita si prin capacitatea intreprinderii de a se adapta si de a raspunde eficient la schimbarile de mediu.
In literatura engleza, si adesea preluat si la noi de catre ,,anglofoni", analiza punctului critic este numita ,,break-even analysis", in timp ce in literatura franceza si utilizat de catre ,,francofoni" intalnim ,,l'analiyse du point mort" sau ,,l'analyse du seuil de rentabilite".
Pragul de rentabilitate reprezinta punctul in care veniturile din exploatare acopera intreaga suma a cheltuielilor de exploatare, rezultatul exploatarii fiind nul. El reprezinta nivelul minim de activitate la care trebuie sa lucreze intreprinderea pentru a nu inregistra un rezultat negativ (pierdere). Activitatea desfasurata de intreprindere peste acest nivel degaja un rezultat pozitiv (profit).
Metodologia de analiza a pragului de rentabilitate la nivelul unui produs sau
grupa de produse
Pentru a putea utiliza acest instrument in analiza riscului este necesar sa cunoastem metodologia de calcul a pragului de rentabilitate, precum si valoarea sa informationala. In functie de mai multe criterii, determinarea pragului de rentabilitate se poate face in unitati fizice sau valoric, precum si la nivelul unui produs sau grupa de produse sau la nivelul activitatii intregii intreprinderi.
Metodologia de analiza a punctului critic operational in cazul intreprinderilor monoproductive sau cand ne referim la un singur produs (grupa de produse).
Ipotezele implicite care stau la baza analizei, sunt urmatoarele:
- nu poate fi influentat pretul cu care se cumpara factorii de productie;
- nu poate fi influentat pretul bunurilor fabricate si vandute;
- cheltuielile fixe nu variaza in timp;
- cheltuielile variabile sunt proportionale cu nivelul de activitate.
Asadar, singura parghie care poate fi actionata de intreprindere pentru a diminua efectele riscului de exploatare, pentru a creste rentabilitatea, ramane nivelul de activitate.
Indicatorii utilizati pentru a caracteriza punctul critic sunt:
a) Cantitatea vanduta critica - reprezinta volumul de activitate critic exprimat in
unitati fizice, adica acea cantitate pentru care nu se inregistreaza nici profit, nici pierdere (rezultatul este nul).
Stiind ca:
Ct = Cf + Cv
Cv = qv ? cv
CA = qv ? pv
Re = 0
mbv = pv - cv
unde: Ct = cheltuieli totale;
Cf = cheltuieli fixe;
Cv = cheltuieli variabile;
CA = cifra de afaceri;
qv = cantitatea vanduta (volumul fizic al productiei vandute);
cv = costul unitar variabil;
pv = pretul de vanzare;


Fisiere in arhiva (1):

  • Analiza Cost-Volum-Profit.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!