Extras din proiect
Capitolul 1: FUNDAMENTE TEORETICE
MANAGEMENTUL STRATEGIC este un proces managerial continuu, de mentinere a organizatiei intr-o permanenta adaptare la cerintele impuse de mediul sau de referinta, prin armoniazarea “fortelor” si “slabiciunilor” interne cu “amenintarile” si “oportunitatile ” externe si prin dezvoltarea la diversi factori de decizie a unei viziuni clare a ceea ce organizatia trebuie sa devina.
Ca proces decizional complex, MNAGEMENTUL STRATEGIC cuprinde mai multe tipuri de decizii:
- Decizii operationale =au ca scop de a obtine maximum de profit din exploatarea curenta (spre exemplu, nivelul stocurilor, fixarea preturilor, etc);
- Decizii administrative = mai rare dect cele operationale, ele constituie hotarari de exceptie, dificil de prevazut, de organizat si de modelat (spre exemplu, corectia calitatii, a produselor, corectia termenelor de livrare, etc.);
- Decizii strategice = privesc produsele si piata pe care intreprinderea si le-a ales, obiectivele sale de dezvoltare si orientarile sale majore. Aceste decizii se situeaza la interfata dintre organizatie si mediul sau extern si privesc conducerea organizatiei pe termen lung.
Decizia strategica este una din fazele care conditioneaza calitatea demersului strategic, demers care, in abordarea rationalista, cuprinde:
- ANALIZA DIAGNOSTIC a situatiei organizatiei in mediul sau de referinta;
- DECIZIA STRATEGICA (spre exemplu, elaborarea strategiei de piata);
- PUNEREA IN OPERA A STRATEGIEI;
- REALIZAREA PROCESULUI DE CONTROL.
ANALIZA DIGNOSTIC STRATEGICA isi propune sa identifice solutiile prin care organizatia bazata pe “competenta ” sa, poate sa valorifice “atractiile” mediului sau extern. Din aceasta perspectiva, “competenta” unei organizatii se defineste prin punctele sale “tari” si “slabe”, iar “atractiile” mediului extern prin oportunitati si restrictii.
OBIECTIVUL analizei diagnostic strategice este de a analiza intr-o maniera dinamica intreprinderea si mediul sau de referinta, ca si relatiile care exista intre ele.
Analiza diagnostic strategica are urmatoarele CARACTERISTICI:
- Propune stabilirea unor ierarhizari si prioritati;
- Vizeaza prioritar modul de realizare a finalitatilor, a scopurilor intreprinderii;
- Analizeaza evolutiile viitoare ale intreprinderii;
- Urmareste valorizarea relatiei existente intre nevoia unui client manifestata pe piata si un anumit produs al intreprinderii;
- Identifica tendintele de evolutie viitoare si posibilitatile de actiune strategica si implica compararea atuurilor intreprinderii cu atuurile concurentei.
MODELE FORMALE DE ANALIZA DIAGNOSTIC STRATEGICA
In literatura de specialitate exista mai multe modele pentru evaluarea si formularea unei strategii:
a) MODELUL DE BAZA AL ANALIZEI DIAGNOSTIC STRATEGICE presupune urmatoarele etape:
Ca prima etapa a MODELULUI DE BAZA, evolutia mediului extern al intreprinderii presupune:
- analiza macromediului-factorii exogeni care actioneaza pe o arie mai larga si cu care intreprinderea intra in relatii indirecte, pe termen lung. Macromediul cuprind urmatoarele comonente: mediul demografic, mediul economic, mediul tehnologic, mediul cultural, mediul institutional si mediul cultural.
- analiza micromediului –actorii externi care influenteaza direct activitatea intreprinderii, respectiv: clienţii, concurentii, furnizorii, intermediarii, organismele purtatoare de interese.
In a doua etapa a MODELULUI DE BAZA, competenta distinctiva a intreprinderii, se analizeaza potentialul firmei :capacitatea comerciala, capacitatea financiara, capacitatea productiva, capacitatea organizatorica etc
In a treia etapa a MODELULUI DE BAZA, sistemul de valori al mnagementului intreprinderii se analizeaza cultura organizationala, nivelul responsbilitatii sociale si aspectele referitoare la etica profesionala, vocatia intreprinderii.
In ultima etapa a MODELULUI DE BAZA, strategii (reflexii strategice), se cauta optiunea strategica in functie de matricea SWOT
In functie de situatia intreprinderii, evidentiat de analiza SWOT , se poate opta pentru una dintre urmatorele alternative strategice:
- Strategii de tip “S.O.” (forte/oportunitati) = se recomanda strategii agresive (ofensive), prin care intreprindere utilizeza punctele forte in scopul maximizarii oportunitatilor de mediu;
Preview document
Conținut arhivă zip
- Analiza Diagnostic Strategica a Societatii SC Ambient SA.doc