Arhitectura instituțională a UE

Proiect
7/10 (1 vot)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 13 în total
Cuvinte : 3755
Mărime: 32.69KB (arhivat)
Publicat de: Amza Baciu
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: MIhai Berinde

Extras din proiect

1. PARLAMENTUL EUROPEAN

- Originile PE se regăsesc în anii 50 și în tratatele fondatoare. Începând cu anii 1979 deputații europeni sunt aleși direct de către cetățenii pe care-i reprezintă. Alegerile parlamentare au loc la fiecare 5 ani.

- Alocarea locurilor în parlament are la bază o reprezentare degresivă şi proporţională a statelor membre. Astfel, statele mici trimit mai mulţi deputaţi în PE decât ar trebui dacă s-ar lua în considerare strict populaţiile statelor respective.

- Nr. maxim de parlamentari 732, minim 5 și maxim 99 dintr-un stat

- Configuraţia actuală a Parlamentului European a fost stabilită prin Tratatul de la Nisa (2000), care conţine prevederi referitoare la echilibrul puterii şi procesul decizional în cadrul Uniunii, în contextul unei structuri cu 27 de State Membre.

- PE își desfășoară activitatea în:

• FRANȚA – STRASBOURG – sesiuni plenare- SEDIUL PE

• BELGIA – BRUXELLES – reuniunile comisiilor parlamentare și a sesiunilor plenare suplimentare

• LUXEMBURG – serviciile administrative – SECRETARIAT GENERAL

Pe măsură ce procesul de integrare intraeuropeană s-a aprofundat asistăm la o creștere graduală a competențelor PE:

- Prin TRATATUL de la LUXEMBURG (1970) - înlocuirea contribuțiilor statelor membre prin resursele proprii ale Comunității a condus la prima extindere a competențelor bugetare ale PE prin tratatul de la L.

- ACTUL UNIC EUROPEAN- a consființit rolul PE în anumite domenii legislative și determinat necesitatea consimțământului PE pentru tratatele de aderare și de asociere;

- TRATATUL de la AMSTERDAM (1997) – a extins procedura de codecizie în cea mai mare parte a legislației – PE colegiuitor pe picior de egalitate cu Consiliul.

- TRATATUL de la NISA (2000-2004) – a extins aria procedurii de codecizie în încă șapte domenii prevăzute în Tratatul CE:

• Măsurile de susținere a acțiunii anti – discriminare a statelor membre

• Anumite măsuri pentru eliberarea vizelor

• Măsuri vizând cooperarea judiciară în materie civilă

• Susținerea măsurilor în domeniul industrial

• Acțiunile în domeniul coeziunii economice și sociale

• Reglementări vizând partidele politice la nivel european și în special privind finanțarea lor.

ORGANIZAREA ACTIVITĂȚII PARLAMENTULUI EUROPEAN

Presupune 2 etape principale:

- PREGĂTIREA SESIUNII PLENARE – realizată de diferite comisii parlamentare specializate în domenii speciale ale activității UE – Temele supuse dezbaterii sunt de asemenea discutate în grupurile politice.

- SESIUNEA PLENARĂ – la care pot participa toți deputații

- Se organizează la STRASBOURG, o săptămână pe lună. Parlamentul organizează grupuri legislative și adoptă amendamente, înainte de a se lua decizie asupra textului în ansamblul său;

COMPETENȚELE ESENȚIALE ALE PARLAMENTULUI EUROPEAN:

A) PUTEREA LEGISLATIVĂ – o împarte cu CONSILIUL UE

- Alegerea sa prin sufragiu direct contribuie la garantarea legimității democratice a dreptului european

- Procedura cea mai frecventă pt adoptarea actelor legislative europene este CODECIZIA – actele adoptate prin această procedură sunt comune Parlamentului și Consiliului

- PE examinează programul de lucru anual al COMISIEI, indică actele care sunt oportune și cere COMISIEI, în virtutea dreptului său de inițiativă legislativă, să prezinte propuneri.

B) CONTROLUL DEMOCRATIC – PE exercită prin diferite forme control democratic asupra celorlalte instituții europene, mai ales asupra COMISIEI

- El poate refuza sau aproba desemnarea membrilor COMISIEI și este abilitat să cenzureze COMISIA, în ansamblul ei

- COMISIA este politic responsabilă în fața Parlamentului, care poate vota o moțiune de cenzură, cerând demisia sa colectiv;

- Parlamentul își mai exercită controlul asupra COMISIEI verificând rapoartele care-i sunt adresate de către COMISIE;

- parlamentarii adreseasă frecvent întrebări scrise, orale COMISIEI;

- Supervizează lucrările CONSILIULUI, Președintele acestuia asistă la sesiunile plenare și participă la dezbaterile importante din Parlament.

- Poate exersa o supraveghere democratică prin examinarea petițiilor cetățenilor și prin crearea de comisii temporare de anchetă.

- PE își aduce contribuția la reuniunile europene de nivel înalt.

C) PUTEREA FINANCIARĂ – împarte autoritatea bugetară cu Consiliul și poate astfel să influențeze cheltuielile UE. În conformitate cu procedura, el adoptă sau refuză bugetul în totalitatea sa.

o Comisia de control bugetar COCOBU a PE supraveghează execuția bugetară, și astfel în fiecare an președintele decide să aprobe sau nu modul în care COMISIA a gestionat bugetul în cursul exercițiului financiar precedent.

Preview document

Arhitectura instituțională a UE - Pagina 1
Arhitectura instituțională a UE - Pagina 2
Arhitectura instituțională a UE - Pagina 3
Arhitectura instituțională a UE - Pagina 4
Arhitectura instituțională a UE - Pagina 5
Arhitectura instituțională a UE - Pagina 6
Arhitectura instituțională a UE - Pagina 7
Arhitectura instituțională a UE - Pagina 8
Arhitectura instituțională a UE - Pagina 9
Arhitectura instituțională a UE - Pagina 10
Arhitectura instituțională a UE - Pagina 11
Arhitectura instituțională a UE - Pagina 12
Arhitectura instituțională a UE - Pagina 13

Conținut arhivă zip

  • Arhitectura Institutionala a UE.doc

Alții au mai descărcat și

Mediul extern al SC Agdesy SRL - oportunități și restricții

Analiza macro-mediului intreprinderii Studiul macro-mediului intreprinderii permite depasirea orizontului mediului concurential deoarece...

Întreprinderea în era globalizării

In era globalizarii, specialitii in domeniu vorbesc despre “intreprinderea digitala”, “intreprinderea virtuala” sau “intreprinderea mileniului...

România în ecuația integrării europene

Reforme institutionale si politice in U.E. inaintea procesului de largire. Actuala forma de organizare ce cuprinde 15 tari membre nu mai...

Te-ar putea interesa și

Perfecționarea Structurii Instituționale și a Procesului Decizional în România în Contextul Aderării la Uniunea Europeană

Introducere În contextul aderării la Uniunea Europeană, România, la fel ca toate celelalte state candidate, se vede în situaţia de a-şi reforma...

Autonomia și independența băncilor centrale

CRESTEREA INDEPENDENTEI BANCII CENTRALE – OBIECTIV FUNDAMENTAL 1. AUTONOMIA SI INDEPENDENTA BANCILOR CENTRALE Conceptul de independenta a bancii...

Politica Europeană de Securitate și Apărare

INTRODUCERE Iniţiat în urma summit-ului franco-britanic de la Saint Malo (1998), procesul de dezvoltare a dimensiunii de securitate şi apărare a...

Uniunea Europeană și strategia de securitate energetică

La faptul că este una dintre cele mai mari puteri economice, comerciale şi financiare ale lumii, Uniunea Europeană îl adaugă pe acela de a...

Tratatul de la Lisabona

Rezumat Tratatul de la Lisabona, intrat in vigoare la 1 decembrie 2009, a fost inaintat de catre cancelarul german Angela Merkel, pentru a depasi...

Drept Comunitar și Instituții Comunitare

Capitolul I ISTORICUL COMUNITATILOR EUROPENE 1. Istoricul constructiei comunitare Contextul international al aparitiei Comunitatilor Europene...

Economie europeană

Situaţia economică a statelor europene s-a agravat în iarna 1946 – 1947, producţiile agricole şi industriale erau insuficiente, trebuiau importate...

Sisteme de transport inteligente și optimizarea fluxurilor de transport

SISTEMELE INTELIGENTE DE TRANSPORT Se poate spune ca un sistem inteligent de transport (Intelligent transportation systems -ITS), considerat in...

Ai nevoie de altceva?