Extras din proiect
1. PARLAMENTUL EUROPEAN
- Originile PE se regăsesc în anii 50 și în tratatele fondatoare. Începând cu anii 1979 deputații europeni sunt aleși direct de către cetățenii pe care-i reprezintă. Alegerile parlamentare au loc la fiecare 5 ani.
- Alocarea locurilor în parlament are la bază o reprezentare degresivă şi proporţională a statelor membre. Astfel, statele mici trimit mai mulţi deputaţi în PE decât ar trebui dacă s-ar lua în considerare strict populaţiile statelor respective.
- Nr. maxim de parlamentari 732, minim 5 și maxim 99 dintr-un stat
- Configuraţia actuală a Parlamentului European a fost stabilită prin Tratatul de la Nisa (2000), care conţine prevederi referitoare la echilibrul puterii şi procesul decizional în cadrul Uniunii, în contextul unei structuri cu 27 de State Membre.
- PE își desfășoară activitatea în:
• FRANȚA – STRASBOURG – sesiuni plenare- SEDIUL PE
• BELGIA – BRUXELLES – reuniunile comisiilor parlamentare și a sesiunilor plenare suplimentare
• LUXEMBURG – serviciile administrative – SECRETARIAT GENERAL
Pe măsură ce procesul de integrare intraeuropeană s-a aprofundat asistăm la o creștere graduală a competențelor PE:
- Prin TRATATUL de la LUXEMBURG (1970) - înlocuirea contribuțiilor statelor membre prin resursele proprii ale Comunității a condus la prima extindere a competențelor bugetare ale PE prin tratatul de la L.
- ACTUL UNIC EUROPEAN- a consființit rolul PE în anumite domenii legislative și determinat necesitatea consimțământului PE pentru tratatele de aderare și de asociere;
- TRATATUL de la AMSTERDAM (1997) – a extins procedura de codecizie în cea mai mare parte a legislației – PE colegiuitor pe picior de egalitate cu Consiliul.
- TRATATUL de la NISA (2000-2004) – a extins aria procedurii de codecizie în încă șapte domenii prevăzute în Tratatul CE:
• Măsurile de susținere a acțiunii anti – discriminare a statelor membre
• Anumite măsuri pentru eliberarea vizelor
• Măsuri vizând cooperarea judiciară în materie civilă
• Susținerea măsurilor în domeniul industrial
• Acțiunile în domeniul coeziunii economice și sociale
• Reglementări vizând partidele politice la nivel european și în special privind finanțarea lor.
ORGANIZAREA ACTIVITĂȚII PARLAMENTULUI EUROPEAN
Presupune 2 etape principale:
- PREGĂTIREA SESIUNII PLENARE – realizată de diferite comisii parlamentare specializate în domenii speciale ale activității UE – Temele supuse dezbaterii sunt de asemenea discutate în grupurile politice.
- SESIUNEA PLENARĂ – la care pot participa toți deputații
- Se organizează la STRASBOURG, o săptămână pe lună. Parlamentul organizează grupuri legislative și adoptă amendamente, înainte de a se lua decizie asupra textului în ansamblul său;
COMPETENȚELE ESENȚIALE ALE PARLAMENTULUI EUROPEAN:
A) PUTEREA LEGISLATIVĂ – o împarte cu CONSILIUL UE
- Alegerea sa prin sufragiu direct contribuie la garantarea legimității democratice a dreptului european
- Procedura cea mai frecventă pt adoptarea actelor legislative europene este CODECIZIA – actele adoptate prin această procedură sunt comune Parlamentului și Consiliului
- PE examinează programul de lucru anual al COMISIEI, indică actele care sunt oportune și cere COMISIEI, în virtutea dreptului său de inițiativă legislativă, să prezinte propuneri.
B) CONTROLUL DEMOCRATIC – PE exercită prin diferite forme control democratic asupra celorlalte instituții europene, mai ales asupra COMISIEI
- El poate refuza sau aproba desemnarea membrilor COMISIEI și este abilitat să cenzureze COMISIA, în ansamblul ei
- COMISIA este politic responsabilă în fața Parlamentului, care poate vota o moțiune de cenzură, cerând demisia sa colectiv;
- Parlamentul își mai exercită controlul asupra COMISIEI verificând rapoartele care-i sunt adresate de către COMISIE;
- parlamentarii adreseasă frecvent întrebări scrise, orale COMISIEI;
- Supervizează lucrările CONSILIULUI, Președintele acestuia asistă la sesiunile plenare și participă la dezbaterile importante din Parlament.
- Poate exersa o supraveghere democratică prin examinarea petițiilor cetățenilor și prin crearea de comisii temporare de anchetă.
- PE își aduce contribuția la reuniunile europene de nivel înalt.
C) PUTEREA FINANCIARĂ – împarte autoritatea bugetară cu Consiliul și poate astfel să influențeze cheltuielile UE. În conformitate cu procedura, el adoptă sau refuză bugetul în totalitatea sa.
o Comisia de control bugetar COCOBU a PE supraveghează execuția bugetară, și astfel în fiecare an președintele decide să aprobe sau nu modul în care COMISIA a gestionat bugetul în cursul exercițiului financiar precedent.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Arhitectura Institutionala a UE.doc