Caracteristici ale Economiei de Piață în Diferite Regiuni ale Lumii

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 17 în total
Cuvinte : 5283
Mărime: 35.94KB (arhivat)
Publicat de: Ivan Chelaru
Puncte necesare: 7
Universitatea “Ştefan cel Mare” SUCEAVA-Facultatea de Ştiinţe Economice şi Adminstraţie Publică Specializarea: Finante Si Banci - Departamentul ZI

Cuprins

  1. Capitolul I: Definirea conceptului de economie de piaţă 3
  2. Capitolul II: Trăsături ale economiei de piaţă 4
  3. Capitolul III:Caracteristici ale economiei de piaţă
  4. în diferite regiuni ale lumii 7
  5. III.1.Europa de Vest
  6. III.2.S.U.A
  7. III.3.Japonia
  8. III.4.România
  9. Bibliografie 17

Extras din proiect

Capitolul I

Definirea conceptului de economie de piaţă

Economia de schimb sau de piaţă reprezintă o formă modernă a vieţii economice în care oamenii îşi desfăşoară activitatea în mod liber, în concordanţă cu avantajele pieţei şi pe baza respectului legilor juridice adoptate democratic. În cadrul economiei de schimb agentul economic are calitatea de producător-vânzător a unor bunuri destinate schimbului şi cea de consumator al unor bunuri produse de alţi agenţi economici pentru satisfacerea nevoilor sale.

Economia de piaţă se întemeiază pe proprietatea privată şi raportul dintre resurse şi trebuinţe, dintre producţie şi consum Ea se autoreglează prin corelaţia cerere-ofertă-preţ producând concurenţă între agenţii economici.In genere piaţa este locul de întâlnire dintre oferta producătorilor şi cererea cumpărătorilor. Piaţa însumează toate actele de vânzare-cumpărare.

Privită din punct de vedere istoric, piaţa a precedat cu mult ceea ce numim economie de piaţă. Din cele mai vechi timpuri, s-a practicat trocul, apoi s-a dezvoltat schimbul de mărfuri mijlocit de bani, comerţul devenind astfel o meserie. În decursul a sute de ani s-au constituit şi funcţionat adevarate organizaţii comerciale (de pildă, liga hanseatică), târguri (cele din evul mediu, mai ales din bazinul mediteranean, se caracterizau printr-o animaţie deosebită), în fine, a luat o amploare mare comerţul între state, cu deosebire acolo unde beneficiau de ieşire la mare. Fiind un produs al dezvoltării producţiei de mărfuri, piaţa s-a lărgit continuu, la început prin contopirea treptată a pieţelor locale, izolate unele de altele, apoi extinzându-se la nivel naţional şi internaţional.

Cu toate acestea, nu orice economie în care are loc schimb de produse sub formă de marfă este o economie de piaţă. Timp de multe secole, economiile agrare ale antichităţii şi meşteşugăreşti ale evului mediu au cunoscut schimbul de mărfuri doar ca o componentă secundară a lor. O perioadă destul de îndelungată ele au menţinut în cadrul lor, în forme aproape nealterate, tipul de economie naturală în care se consuma aproape tot ceea ce se producea. Treptat, treptat, pe masura amplificării schimbului de mărfuri, a conturării agenţilor economici (producători şi consumatori) participanţi la actele de schimb, precum şi a operaţiunilor efectuate de ei, a început să se contureze tot mai clar conţinutul şi trăsăturile de bază a ceea ce numim astăzi economie de piaţă.

Capitolul II.

Trăsături ale economiei de piaţă

Piaţa reprezintă unul dintre conceptele cele mai importante ale teoriei economice. De regulă, ea este definită ca locul unde îşi găsesc expresia, totalitatea actelor de vânzare-cumpărare.

Principalele caracteristici ale economiei de piaţă:

-pluralismul formelor de proprietate în care ponderea principală revine proprietăţii private;

-profitul reprezintă obiectivul pentru care se asumă riscul concurenţial;

-este o economie de intreprindere unde spaţial economic de decizie şi acţiune se realizează în unitatea economică;

-majoritatea preţurilor se formează liber influenţând şi pe cele din administraţie;

-predomină structurile tehnico-economice moderne;

-intervenţia directă şi indirectă a statului se rezumă la respectarea regulilor de funcţionare a pieţei şi a instituţiilor juridice şi economice;

-este centrul vital al economiei;

-libertatea de decizie şi de acţiune a agenţilor economici, dar ei îşi asumă responsabilitatea deciziei lor;

-este o economie concurenţială.

În economia de piaţă factorii de producţie şi bunurile economice realizate se află în proprietatea agenţilor economici. Proprietatea exprimă raporturile ce se stabilesc între oameni faţă de bunurile materiale şi de altă natură, raporturi reglementate de normele sociale şi juridice corespunzătoare. Proprietatea conferă deţinătorului următoarele drepturi :

- Posesiunea;

- Dispoziţia;

- Utilizarea;

- Uzufructul.

Preview document

Caracteristici ale Economiei de Piață în Diferite Regiuni ale Lumii - Pagina 1
Caracteristici ale Economiei de Piață în Diferite Regiuni ale Lumii - Pagina 2
Caracteristici ale Economiei de Piață în Diferite Regiuni ale Lumii - Pagina 3
Caracteristici ale Economiei de Piață în Diferite Regiuni ale Lumii - Pagina 4
Caracteristici ale Economiei de Piață în Diferite Regiuni ale Lumii - Pagina 5
Caracteristici ale Economiei de Piață în Diferite Regiuni ale Lumii - Pagina 6
Caracteristici ale Economiei de Piață în Diferite Regiuni ale Lumii - Pagina 7
Caracteristici ale Economiei de Piață în Diferite Regiuni ale Lumii - Pagina 8
Caracteristici ale Economiei de Piață în Diferite Regiuni ale Lumii - Pagina 9
Caracteristici ale Economiei de Piață în Diferite Regiuni ale Lumii - Pagina 10
Caracteristici ale Economiei de Piață în Diferite Regiuni ale Lumii - Pagina 11
Caracteristici ale Economiei de Piață în Diferite Regiuni ale Lumii - Pagina 12
Caracteristici ale Economiei de Piață în Diferite Regiuni ale Lumii - Pagina 13
Caracteristici ale Economiei de Piață în Diferite Regiuni ale Lumii - Pagina 14
Caracteristici ale Economiei de Piață în Diferite Regiuni ale Lumii - Pagina 15
Caracteristici ale Economiei de Piață în Diferite Regiuni ale Lumii - Pagina 16
Caracteristici ale Economiei de Piață în Diferite Regiuni ale Lumii - Pagina 17

Conținut arhivă zip

  • Caracteristici ale Economiei de Piata in Diferite Regiuni ale Lumii.doc

Alții au mai descărcat și

Mediul extern al SC Agdesy SRL - oportunități și restricții

Analiza macro-mediului intreprinderii Studiul macro-mediului intreprinderii permite depasirea orizontului mediului concurential deoarece...

Întreprinderea în era globalizării

In era globalizarii, specialitii in domeniu vorbesc despre “intreprinderea digitala”, “intreprinderea virtuala” sau “intreprinderea mileniului...

România în ecuația integrării europene

Reforme institutionale si politice in U.E. inaintea procesului de largire. Actuala forma de organizare ce cuprinde 15 tari membre nu mai...

Te-ar putea interesa și

Modalități de Promovare a Serviciilor unei Societăți

1.CONCEPTE SI CARACTERISTICI FUNDAMENTALE ALE MARKETINGULUI TURISTIC 1.1 CONCEPTE TEORETICE PRIVIND MARKETINGUL TURISTIC Esenţa marketingului...

Grupările Regionale în Evoluția Lumii Contemporane

Introducere La început de mileniu, omenirea se îndreaptã spre o nouã erã; fenomene complexe dominã viata politicã, economicã, socialã, militarã...

Locul și rolul țărilor dezvoltate și al țărilor în curs de dezvoltare în cadrul sistemului comercial multilateral

INTRODUCERE Lucrarea de faţă îşi propune o analiză a economiei şi comerţului intern şi extern a ţărilor dezvoltate şi a ţărior în tranziţie, şi...

Managementul integrării agriculturii românești în comunitatea europeană

INTRODUCERE Actualitatea temei. Trecerea de la economia centralizată la economia de piață se face greoi, datorită vidului de idei în găsirea de...

Piața asigurărilor non-viață în România

CAPITOLUL I. CARACTERISTICI ALE PIEȚEI ASIGURĂRILOR 1.1. Trăsăturile generale ale piețelor de asigurări și reasigurări Operațiile de asigurare,...

Caracteristici ale economiei de piață în diferite regiuni ale lumii - Europa de Vest, SUA, România, Japonia

CAPITOLUL I TIPURI ALE ECONOMIEI DE PIAȚA TIPURI ALE ECONOMIEI DE PIAŢĂ Economia de piaţă reprezintă o modalitate complexă şi deosebit de...

Marketingul Serviciilor - Hotel Intercontinental

CAPITOLUL 1 PREZENTARE S.C. HOTEL INTERCONTINENTAL S.A. 1.1 Scurt istoric al „Hotelului Intercontinental“ Hotelul „Intercontinental” este...

Analiza Distribuției Teritoriale a IMM-urilor la Nivel Regional în România

REZUMAT Începând cu deceniul 8 al secolului XX, în structura economică a principalelor puteri economice ale lumii (SUA, Uniunea Europeană,...

Ai nevoie de altceva?