Cererea si oferta de munca in Romania

Extras din proiect Cum descarc?

Capitolul 1
PIATA MUNCII
Piata muncii reprezinta ansamblul actelor de vanzare-cumparare a fortei de munca, al relatiilor specifice acestora, ce au loc intr-un spatiu economic; releva intalnirea dintre cererea de munca cu oferta de munca, stabilirea pe aceasta baza a conditiilor pentru angajarea salariatilor si negocierea salariilor in functie de performantele acestora.
Munca este un atribut al omului, atat fizic cat si intelectual, folosit intr-un scop precis, concretizat de obicei, in bunurile economice. Aspectele de pregatire, de educatie determina valoarea fortei de munca. Modalitatea prin care se realizeaza unirea intre forta de munca si celelalte elemente ale unei activitati economice este caracteristica fiecarui sistem al economiei.
In conditiile economiei cu piata concurential-functionala se foloseste, mecanismul numit negocierea concretizata in anagajarea omului ca salariat.
Munca este un proces care se deruleaza in cadrul firmelor, in vederea producerii de bunuri si de valori economice, astfel ca procesele economice, in mod obiectiv, nu pot sa faca obiectul actelor vanzare -  cumparare.
In esenta piata muncii reprezinta:
-  Mediul economico-social, determinat din punct de vedere spatial si temporal;
-  Tranzactiile cu factorul de munca au o anumita specificatie;
-  Operatiunile de pe piata muncii au loc fie in mod direct intre proprietarii capitalului fizic si proprietarii capitalului uman, fie intre reprezentantii acestora, fie printr-o combinatie intre primele doua modalitati;
-  Este o piata contractual participativa in cadrul careia, intre purtatorii de cerere si purtatorii de oferta de forta de munca se desfasoara negocieri si se incheie contracte care armonizeaza pentru un timp delimitat, interesele partidelor;
-  In functionarea sa , piata muncii are o permanenta predispozitie spre conflict deoarece, pe langa legile economice cu caracter obiectiv;
-  Pretul fortei de munca, respectiv nivelul salariului, nu se formeaza doar pe baza fortelor libere ale pietei concurentiale si a altor mecanisme;
Piata muncii poate fi interpretata si ca un sistem de comunicare a informatiilor, intre toate componentele structurale ale acestei piete intre ele si institutiile statului.
Cererea si oferta pot fi segmentate astfel:
-  Oferta de forta de munca: pe sexe, pe grupe de varsta apte de munca, nivelul de instruire si de specializare;
-  Cererea de munca poate fi segmentata dupa: meserii, profesii, specialitati, sectoare, ramuri, firme;
-  Dupa caracterul ocuparii: primara, secundara;
-  Dupa gradul de ocupare: cu timp partial sau cu timp complet.
1. Mecanismul de functionare a pietei muncii
Mecanismul de functionare a pietei muncii, reprezinta un ansamblu de legaturi intre parteneri individuali autonomi, ca viitori salariati si patronatele autonome, care solicita si utilizeaza munca salariala, precum si legaturile si negocierile intre reperezentantii acestor doua parti, adica intre organizatiile de sindicat si organizatiile patronatelor, care se deruleaza dupa reguli pre-determinate.
Concretizarea mecanismului de functionare a pietei muncii se realizeaza prin contract de munca ce exprima drepturile si obligatiile partilor, ca si modalitatile de transpunere a lor in economia reala in functie de segmentarea pietei muncii. Contractul de munca prevede tariful orar de salarizare, durata legata de munca, indexarea la cresterea preturilor de consum. Astfel, piata muncii este o piata contractuala la toate nivelurile si in toate locurile unde se manifesta relatiile intre purtatorii ofertei si cei ai cererii de munca. 
Frictionalitatea ce caracterizeaza factorul munca face foarte dificila atingerea unei stari de echilibru perfect pe piata muncii. Pe langa acest aspect, factorii generatori de dezechilibru pe piata muncii sunt diversi, cei mai importanti fiind: politica salariala; caracterul eterogen al muncii; segmentarea pietei muncii; modul de functionare a instutiilor pietei muncii intr-un anumit cadru institutional si legislativ; informarea pe aceasta piata . 
Piata muncii, ca unitate sistemica intre oferta si cererea de munca, functioneaza in interdependenta cu celelalte piete specifice, mai intai cu piata bunurilor economice, ca unitate dinamica a ofertei agregate si cererii agregate de bunuri economice.
Prin mecanismul de functionare a pietei muncii se reliefeaza faptul ca, cererea de munca depinde de oferta de bunuri economice pe care lucratorii salariati o pot realiza si pune la dispozitia consumatorilor prin intermediul patronatului respectiv, ca utilizator al muncii.
Functionarea pietei muncii demonstreaza ca, cererea de munca pe termen scurt este practic invariabila, deoarcece angajarea de salariati depinde de sansele de investitii ale producatorilor. 
Functionarea pietei muncii necesita punerea in miscare intr-o maniera specifica a ofertei de munca, tinandu-se seama de gradul redus de mobilitate al acesteia. Acest grad redus de mobilitate decurge din influenta variabilelor independente, care tin de demografie, de dezvoltarea culturala a omului, de sedentarismul specific al unor persoane .
Mecanismul de functionare a pietei muncii reflecta interdependentele foarte diversificate intre multiplele segmente sau forme ale acesteia. Unii specialisti decupeaza multiple forme ale acestei piete si sustin ca se accentueaza caracterul lor eterogen dupa criterii specifice ca:
-  Forma de proprietate;
-  Legislatia nationala sau cea internationala;
-  Forta economica a patronatelor;
-  Apartenenta statala a firmelor;
-  Calitatea si structura muncii in raport cu tipul de progres tehnic predominant.


Fisiere in arhiva (1):

  • Cererea si oferta de munca in Romania.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!