Comertul Mondial cu Servicii. Evolutii si Perspective

Extras din proiect Cum descarc?

Comertul mondial cu servicii
Evolutia comertului mondial cu servicii
Serviciile au fost considerate, o lunga perioada de timp, drept un domeniu cu slaba
productivitate, chiar o frana in calea dezvoltarii economice. In prezent insa, conform majoritatii
specialistilor, acestea au un rol important in cresterea economica si a calitatii vietii.
Comertul international de servicii este reprezentat de activitatile de export/import servicii, respectiv de vanzari/cumparari, care depasesc efectiv frontierele vamale. Vanzarea si cumpararea de servicii in afara impun deplasarea capitalului, a fortei de munca si a producatorilor.
Raportat la comertul international cu bunuri, comertul cu servicii este format din: servicii 
incorporate in bunuri (filme, carti); servicii complementare comertului cu bunuri (transport,
manipulare, asigurari si reasigurari, operatiuni bancare, publicitate); servicii care se substituie
comertului cu bunuri (franciza, leasing, reparatii si intretinere); servicii care se comercializeaza
independent de comertul cu bunuri (asigurari de persoane si alte tipuri de asigurari non-marfare;
servicii contabile; servicii juridice; servicii medicale; etc. 
Totalitatea tranzactiilor cu servicii desfasurate la nivel mondial formeaza comertul international propriu-zis cu servicii, care poate fi analizat pe baza datelor din statisticile balantelor de plati.
In perioada anilor 1980-2000 are loc expansiunea comertului cu servicii.
Cresterea rolului serviciilor in cadrul comertului mondial releva o accentuata tendinta de crestere a specializarii in cadrul diviziunii internationale a muncii, in care tarile dezvoltate ocupa o pozitie dominanta. 
Se constata o crestere continua a comertului international cu servicii. Acesta are o serie de particularitati care-l deosebesc de comertul international cu bunuri materiale, care sunt produse intr-o tara si exportate in alta tara. 
In timp ce comertul cu bunuri materiale implica, de regula, miscarea fizica a bunurilor materiale dintr-o tara in alta, prin traversarea granitelor nationale, in cazul serviciilor, deplasarea transfrontaliera are loc doar intr-un numar redus de tranzactii cu servicii, indeosebi cele de telecomunicatii sau unele servicii bancare. Sunt insa alte numeroase servicii unde nu este aplicabil modul de livrare transfrontaliera. Este vorba de serviciile in care consumul si productia acestora corespund in timp si spatiu, in asemenea tranzactii internationale cu servicii, pentru ca ele sa poata sa aiba loc, sunt necesare fie deplasarea consumatorului la locul de munca unde se afla producatorul (furnizorul) de servicii, fie deplasarea factorilor de productie la locul consumului.
Ponderea exporturilor de servicii in totalul exporturilor mondiale a crescut de la 17% la 35%.
Analiza evolutiei exporturilor mondiale de servicii in raport cu cea a exporturilor mondiale de bunuri in ultimele trei decenii ale secolului al XX-lea demonstreaza ritmuri de crestere, in general similare, dar cu o tendinta, in deceniul al 10-lea al secolului trecut, in favoarea exporturilor mondiale de servicii.
Astfel, in ceea ce priveste cresterea exporturilor mondiale de servicii, in anii 2000, 1990 si 1980, fata de anul 1970, tabelul nr.3 releva o accelerare a acestora in ultima perioada, 1990-2000, in comparatie cu exporturile mondiale de bunuri.


Fisiere in arhiva (1):

  • Comertul Mondial cu Servicii. Evolutii si Perspective.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!