Consumul de servicii în România comparativ cu UE

Proiect
7/10 (1 vot)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 10 în total
Cuvinte : 2192
Mărime: 260.17KB (arhivat)
Publicat de: Anca N.
Puncte necesare: 6
Facultatea de Stiinte Economice
Universitatea din Oradea, Oradea

Extras din proiect

Principala destinație actuală a cheltuielilor gospodărești este consumul de bunuri și servicii, al cărui mărime a acoperit în ultimul deceniu în jur de trei sferturi din cheltuielile totale. În anii 2011 și 2012, acesta s-a ridicat la 73% din cheltuielile totale. Potrivit INS, cheltuielile de consum au reprezentat în anul 2002 în medie 4.744,7 mii lei pe gospodărie.

Restricțiile majore care condiționează, în mod curent, exprimarea opțiunilor de consum ale populației din țara noastră, derivă pe de o parte, din relațiile ce se constituie între nivelul real al veniturilor populației și ponderea cheltuielilor de consum cu caracter obligatoriu, implicate de modelele de consum dominante, iar pe de altă parte, dintre înclinațiile spre consum ale populației (exprimate prin cererea efectivă de bunuri și servicii) și gradul de adecvare la cerere a ofertei de mărfuri.

Tarifele din servicii reprezintă în România doar 30% din nivelul mediu înregistrat în zona euro, ceea ce va pune în continuare presiuni inflaționiste în procesul de convergență, iar orice majorări de venituri se vor regăsi și în scumpiri pe acest segment, apreciază Mihai Gheroghe, director în INS.

Directorul direcției de prețuri din Institutul Național de Statistică a arătat că înainte de debutul crizei, în 2008, prețurile bunurilor au atins circa 70% din nivelul UE 15, în timp ce tarifele depășiseră cu puțin 40% din media zonei euro, însă până anul trecut declajul s-a mărit din nou, iar prețurile bunurilor au coborât spre 60%, în timp ce tarfele la servicii au venit spre 30%.

În același timp, diferența mare dintre prețurile interne și cele din zona euro este explicat de Mihai Gheroghe și printr-o posibilă deficiență în tranzacționare sau în reputația bunurilor și serviciilor produse în România.

Din prezentarea directorului INS se observă însă că procesul de recuperare în materie de prețuri coincide în mai mare măsură cu politicile de curs de schimb, perioadele de apreciere fiind cele care aduc cele mai mari reduceri ale decalajelor.

În ceea ce privește rata inflației, reducerea decalajului între România și zona euro este văzută de Gheorghe în primul rând ca rezultat al creșterii competiției, cu o influență după declanșarea crizei în special în zona prețurilor bunurilor, serviciile înregistrând creșteri nominale constante, chiar dacă decalajul față de zona euro s-a mărit.Diferențialul mare este explicat de oficialul INS mai ales prin nivelul redus al venitului pe cap de locuitor din România, ceea ce sugerează că procesul de catching up ar putea fi un factor de creștere a inflației și de modificare a comportamentului de consum, dar și de producție.

În perioada anilor 1990- 2008 au existat două etape de recesiune accentuată (1990- 1992, 1997- 1999) și două de relativă creștere economică (1993- 1995, 2000- 2004). Evoluții similare au avut loc și în unele țări vecine, precum Bulgaria sau Slovacia, dar în Polonia, Ungaria sau Cehia a avut loc o singură etapă de recesiune, la începutul anilor ’90. În România a existat și creștere economică relativ ridicată, între anii 2004- 2008.

În România, puterea de cumpărare a salariului minim pe economie a avut tendința de scădere, în intervalul 1990- 2008, atingând nivelul minim în anii 1999 - 2000, când salariul minim real reprezenta un sfert din salariul minim real aferent anului 1990. Din 1994 până în 2002, exceptând anii 1999 și 2000, puterea de cumpărare a salariului minim pe economie s-a situat cam la o treime din cea aferentă anului 1990 (INS, 1990...2008).

În Uniunea Europeană, puterea de cumpărare se definește și în raport cu mărimea salariului minim pe economie. În Comunitatea Europeană există diferențe majore privind salariul minim pe economie. Ponderea angajaților ce primesc salariul minim pe economie este de 16,8% în Franța, 16% în Bulgaria, 12% în Letonia, 10,3% Lituania și 9,7% în România.

Structurile consumului de bunuri și servicii al populației la interval de un deceniu, într-un an de mari dificultăți economice (1997) și, respectiv, într-un an de creștere economică (2007), este ilustrativ pentru tensiunile destul demari existente între diferitele capitole ale coșului de consum, în anii ’90.

Bibliografie

1. Cambir, A., Coordonate ale nivelului de trai în România. Veniturile și consumul populației în anul 2006, București, INS, 2007

2. Constantin ANGHELACHE și Ion CAPANU, 2003, “Indicatori macroeconomici. Calcul și analiză economică”, Editura Economică, București

3. Institutul Național de Statistică (INS), “Metodologia de calcul a Indicelui Prețurilor de Consum”, București

4. INS, Economia românească, 12 ani de tranziție, 2002.

5. www.insse.ro

Preview document

Consumul de servicii în România comparativ cu UE - Pagina 1
Consumul de servicii în România comparativ cu UE - Pagina 2
Consumul de servicii în România comparativ cu UE - Pagina 3
Consumul de servicii în România comparativ cu UE - Pagina 4
Consumul de servicii în România comparativ cu UE - Pagina 5
Consumul de servicii în România comparativ cu UE - Pagina 6
Consumul de servicii în România comparativ cu UE - Pagina 7
Consumul de servicii în România comparativ cu UE - Pagina 8
Consumul de servicii în România comparativ cu UE - Pagina 9
Consumul de servicii în România comparativ cu UE - Pagina 10

Conținut arhivă zip

  • Consumul de servicii in Romania comparativ cu UE.doc

Alții au mai descărcat și

Reconversia forței de muncă

1. Elemente definitorii ale fortei de munca din Romania Piata muncii din Romania s-a confruntat cu schimbari importante in contextul procesului de...

Inflația

Ca proces prin excelenţă monetar,inflaţia are o istorie îndelungată.Aceasta s-a manifestat însă,de-a lungul secolelor,cu intensităţi ilegale şi cu...

Mediul extern al SC Agdesy SRL - oportunități și restricții

Analiza macro-mediului intreprinderii Studiul macro-mediului intreprinderii permite depasirea orizontului mediului concurential deoarece...

Întreprinderea în era globalizării

In era globalizarii, specialitii in domeniu vorbesc despre “intreprinderea digitala”, “intreprinderea virtuala” sau “intreprinderea mileniului...

România în ecuația integrării europene

Reforme institutionale si politice in U.E. inaintea procesului de largire. Actuala forma de organizare ce cuprinde 15 tari membre nu mai...

Te-ar putea interesa și

Impactul inflației asupra activității întreprinderii

Introducere Inflația este rezultatul dintre un dezechilibru monetar și un fenomen la nivel macroeconomic care a însoțit cea mai mare parte a...

Studiu privind comportamentul consumatorului de servicii bancare

CAPITOLUL 1. CONSUMATORUL DE SERVICII – PUNCTUL DE PLECARE ÎN OBŢINEREA SUCCESULUI DE PIAŢĂ Satisfacerea nevoii de servicii se realizează prin...

Monopolul - eșec al pieței

Importanta temei in economie In economiile moderne monopolurile adevarate se intalnesc foarte rar.De obicei,existenta lor este asigurata de...

Tendințe în dezvoltarea sectorului Românesc al serviciilor

INTRODUCERE În prezent asistăm la nivel global, la trecerea la un nou tip de economie, bazat pe preponderenta activitaţilor terţiare în crearea...

Motivația Consumatorilor Privind Serviciile Financiar Bancare

INTRODUCERE Domeniul serviciilor este un domeniu mai apropiat de consumator faţă de celelalte domenii ale economiei. Acest lucru se concretizează...

Analiza țintirii directe a inflație

I. Despre inflatie Fenomenul inflationist s-a facut simtit in viata oamenilor inca de la inceputuri sub diverse forme,care au afectat intr-o mare...

Calitatea Serviciului Livrare Pizza

Introducere Rolul serviciilor in dezvoltarea economico-sociala se refera in principal la contributia lor la cresterea economica, dar si pe plan...

Protecția consumatorului privind servicile de cazare turistică

Introducere Turismul se poate dezvolta satisfăcător numai în situaţia în care există suficiente posiblităţi pentru odihna şi cazarea...

Ai nevoie de altceva?