Economia Subterana - Fenomene Ilicite de Evaziune si Frauda Fiscala

Cuprins proiect Cum descarc?

CONSIDERATII INTRODUCTIVE 2 
CAP. 1 ECONOMIA SUBTERANA 4 
1.1 Definirea fenomenului de economie subterana 6 
1.2 Taxonomia activitatilor subterane 10 1.3 Cauzele activitatilor subterane 13 
1.4 Etiologia infractiunilor din domeniul economiei subterane 17
1.4.1 Factori juridici 17
1.4.2 Factori administrativi 18
1.4.3 Factori psihosociali 19
1.4.4 Factori economici 22
1.5 Consecintele comiterii infractiunilor din domeniul economiei subterane 
1.5.1 Consecinte generale 25
1.5.2 Consecinte speciale 25
1.5.2.1 Consecinte asupra formarii veniturilor statului 26
1.5.2.2 Consecinte economice 27
1.5.2.3 Consecinte sociale 28
CAP. 2 EVAZIUNEA FISCALA 30 
2.1 Mecanisme de evaziune fiscala 30 
2.2 Prevederi privind evaziunea fiscala in Romania 37 
2.3 Evaziunea fiscala in viziune comunitara 41 
CAP. 3 FRAUDA FISCALA 45 
3.1 Mecanisme de frauda fiscala 45 
3.2 Elemente ce incita la frauda 50 3.3 Masuri de limitare a fraudei fiscale 51 
3.4 Paradisurile fiscale 54 
CAP. 4 STUDIU DE CAZ: ROMANIA 59
4.1 Nivelul fenomenelor ilicite de evaziune si frauda fiscala 59 
4.2 Rolul institutiilor abilitate in combaterea fenomenelor ilicite de evaziune si frauda fiscala 63 
4.3 Armonizarea legislatiei Romaniei cu legislatia U.E. in domeniul evaziunii si fraudei fiscale 71
CAP. 5 CAZURI DE NOTORIETATE IN DOMENIUL EVAZIUNII SI FRAUDEI FISCALE 75
CONSIDERATII FINALE 84 
BIBLIOGRAFIE 87 
CUPRINS 90 
ANEXE 92


Extras din proiect Cum descarc?

CONSIDERATII INTRODUCTIVE
Evaziunea fiscala este unul din fenomenele economico-sociale complexe de maxima importanta cu care statele de astazi se confrunta si ale carei consecinte nedorite cauta sa le limiteze cat mai mult, eradicarea fiind practic imposibila.
Statul trebuie sa se preocupe sistematic si eficient de preintampinarea si limitarea fenomenului evaziunii fiscale.
Statul prin puterile publice, poate si sa incite la evaziune fiscala, urmarind in principal doua scopuri: un scop "pozitiv" argumentat de dorinta de a stimula formarea capitalului si un scop "negativ" reflectat in sprijinirea unor grupuri de interese, de multe ori de tip mafiot, cu tot cortegiul de consecinte. 
In practica, se intalnesc foarte des situatiile cand contribuabili cu venituri mici sunt riguros impozitati, in timp ce posesorii unor surse multiple de venituri beneficiaza de o sumedenie de circumstante care, in final conduc la o impozitare ce contravine, evident, principiilor de echitate fiscala. 
In acelasi cadru, trebuie explicata egalitatea dintre veniturile pe care un stat le obtine in cazul in care fiscalitatea nu exista sau nu este excesiva si eficienta organizarii in aceste conditii a institutiilor de control. Aspectele prezentate, pun in lumina din unghiuri diferite rolul statului in generarea fraudei fiscale si consider ca acesta este punctul de plecare pentru orice material care urmareste analiza realista a acestui fenomen.
In functie de locul de manifestare, intensitate, metodele folosite, in antiteza cu legislatia economica fiscala, dar si cu morala si toleranta societatii, frauda poate imbraca anumite forme precum: evaziunea fiscala, contrabanda, inselaciunea, dar si forme nesesizabile sau speculative, interpretari particulare ale unor prevederi legale in scopul sustragerii sau evitarii impozitarii.
Geneza evaziunii fiscale este indisolubil legata de stat si aparitia lui. De-a lungul istoriei, formele de manifestare au evoluat o data cu dezvoltarea economico-sociala. Sustragerea de la plata obligatiilor a fost o preocupare istorica a celor care trebuiau sa le plateasca. Multitudinea obligatiilor pe care legile fiscale le impun contribuabililor si, sau mai ales, povara acestor obligatii au facut sa stimuleze, in toate timpurile, ingeniozitatea contribuabililor in a inventa procedee diverse de eludare a obligatiilor fiscale. 
,,Evaziunea fiscala a fost intotdeauna, in special, activa si ingenioasa pentru motivul ca fiscul lovind indivizii in averea lor, ii atinge in cel mai sensibil interes: interesul banesc"- Vasile Barlea.
Ion Stan in lucrarea ,,Fraude si sanctiuni fiscale" facea urmatoarele aprecieri: ,,legislatia romana este un mozaic de legi necoordonate din punct de vedere al sanctiunilor. Infractiunile nu sunt intotdeauna net definite, iar tehnica aplicarii lor nu este amanuntita si precisa, ceea ce ingreuneaza nu numai sarcina organelor fiscale chemate a le aplica, ci si cercetarile in domeniul dreptului fiscal si judecarea contraventiilor [...] Fiecare lege fiscala are sistemul sau deosebit de penalitati, procedura proprie si termene de apel si recurs cu totul diferite de la un impozit la altul, astfel ca se comit cu usurinta de catre functionarii Ministerului Finantelor, erori si confuzii".
Pretutindeni si din totdeauna, evaziunea fiscala a fost condamnata. Cu toate acestea perspectivele privind acest fenomen nu s-au schimbat de-a lungul timpului. El persista in toate tarile si in toate perioadele, in ciuda sanctiunilor. Desi este un subiect intens analizat de catre cercetatori si condamnat de catre toate instantele abilitate in combaterea evaziunii si fraudei fiscale, fenomenul evaziunii fiscale se manifesta pe toate treptele ierarhiei sociale, fiind amplificat si de lipsa unei educatii fiscale, la care se pot adauga si unele deficiente legislative si administrative ale gestionarii impozitelor.
CAPITOLUL I
ECONOMIA SUBTERANA
La inceputul anului 1990, societatea romaneasca se afla intr-o situatie particulara, generata de efortul imens derulat pe tot parcursul deceniului noua pentru plata datoriei externe si pentru realizarea concomitenta a unui plan investitional exagerat, pe fondul unei izolari internationale, in parte autoimpusa, fara termeni de comparatie intre vecini si, in final, de modul violent in care a avut loc schimbarea de sistem. 
Toti acesti factori au afectat profund economia, au determinat uzura fizica si morala a capitalului tehnic si au adus forta de munca intr-o stare de oboseala si apatie accentuata. Desigur, analiza chiar si numai din punct de vedere economic a celor 40 de ani de "economie planificata" ar presupune un efort documentar deosebit, un volum de informatii corespunzator, care excede posibilitatilor si preocuparilor noastre, dar, pentru intelegerea inceputurilor economiei subterane in Romania, este, totusi, necesara prezentarea unor trasaturi ale economiei anilor deceniului noua.
Dupa o perioada de dezvoltare economica bazata excesiv pe industrializare si urbanizare, in special dupa anii 80, devin evidente semnele unei crize economice tot mai profunde.
Pe acest fond a inceput sa apara intr-o forma mascata somajul, iar crizele alimentare au devenit pentru anumite produse, o regula.
Importurile au fost dirijate exclusiv pentru sustinerea unor ramuri industriale, excluzand total importurile de bunuri de consum, uneori fara a fi macar formal preluate de productia interna, iar exporturile au devenit o prioritate absoluta, dincolo de calculele de rentabilitate economica.
Realitatile economiei planificate erau mai complexe. In acest sens, Pierre Pestieau, in lucrarea L"economie souterraine", editata in 1989, sesiza ca in tarile socialiste europene exista un sector ilicit de activitati private. ,,El (sectorul ilicit) contine intreprinderi de toate dimensiunile incepand de la activitati individuale (taxi clandestin, croitorii la domiciliu) pana la uzine ascunse functionand adesea in interiorul intreprinderilor de stat. In acest ultim caz, angajatii intreprinderii produc in plus peste ce e prevazut in plan." 
,,Aceasta productie excedentara este vanduta fara a fi inregistrata contabil prin reteaua de magazine oficiale si beneficiile sunt impartite intre participanti." 
Pasajul prezentat explica concis si clar modalitatea de lucru in ceea ce autorul denumea economie "secundara" pentru statele socialiste si, intr-o proportie semnificativa faptele prezentate erau valabile si pentru Romania deceniului noua al secolului trecut.


Fisiere in arhiva (1):

  • Economia Subterana - Fenomene Ilicite de Evaziune si Frauda Fiscala.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 6 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!