Etica si Responsabilitatea Sociala

Extras din proiect Cum descarc?

I.Etica si responsabilitate sociala
1.1 Definirea termenilor
Etica, conform dictionarelor, simbolizeaza stiinta binelui si a raului. Intrebarea este de unde stim ce este bine si ce este rau? Fara indoiala, fiecare individ percepe binele si raul intr-un anumit fel, raportandu-se la conduita celorlalti: sunt lucruri care se fac si lucruri care nu se fac. Este insa mai dificil sa te analizezi pe tine insuti decat sa-i critici pe ceilalti. Poate de aceea etica este considerata o stiinta care ne ajuta sa cunoastem omul, comportamentul sau si societatea in ansamblul ei . Stiinta eticii are un dublu caracter, respectiv: analitic (se preocupa de cauzele actiunilor noastre) si normativ (ne spune ce avem de facut); insa, fara sa fie o stiinta descriptiva (nu ne indica cum sa facem), este o stiinta practica, este orientata spre actiune: se invata din practica. De aceea, se foloseste adesea si conceptul de etica aplicata, prin care intelegem "analiza din punct de vedere moral a unor situatii concrete din practica sociala sau profesionala in vederea luarii unor decizii" .
Dar a fi etic nu inseamna o obligatie; etica este rationala, nu o impunere externa. A fi etic inseamna sa respecti anumite valori, care nu reprezinta altceva decat binele oamenilor, si anumite principii morale.
Responsabilitatea sociala a fost definita de catre autorii de specialitate in diverse moduri:
Responsabilitatea sociala reprezinta angajamentul mediilor de afaceri de a contribui la dezvoltarea economica durabila, conlucrand cu angajatii, familiile lor, comunitatea locala si societatea in ansamblul sau pentru a imbunatatii calitatea vietii acestora. De asemenea, problematica mediului face parte din politica de CSR a oricarei companii responsabile.
Uniunea Europeana defineste responsabilitatea sociala drept un concept prin intermediul caruia o companie integreaza in mod voluntar preocuparile fata de problemele sociale si cele de mediu, in operatiunile de afaceri si in interactiunea cu partenerii de interes. 
Consiliul Mondial al Companiilor pentru Dezvoltarea Durabila propune alta definitie : ,,Responsabilitatea sociala a companiilor este angajamentul continuu asumat de catre companii de a avea un comportament etic si de a contribui la dezvoltarea economica imbunatatind in acelasi timp calitatea vietii angajatilor si a familiilor acestora, a comunitatilor locale si a societatii in general." 
In esenta responsabilitatea sociala desemneaza o atitudine a companiei fata de societate prin care obtinerea succesului se realizeaza prin respectarea legii, prin asumarea unui comportament etic, prin acordarea unei atentii deosebite mediului inconjurator si prin luarea in considerare a nevoielor si intereselor tutror partenerilor.
1.2. Scurt istoric al termenului de responsabilitate sociala
Conceptul de responsabilitate sociala corporatista dateaza de la inceputul secolului al XIX cand a inceput sa apara primele corporatii.Unii dintre proprietarii si managerii acestora si-au asumat in cadrul societatii un rol mai extins decat acela de oameni de afaceri, participand la crearea sau dezvoltarea natiunii din care faceau parte prin contributii la constructia de locuinte, scoli, biblioteci, muzee si universitati.
In anii ?70 si ?80, chestiuni precum reputatia companiilor, managementul crizei si relatiile cu comunitatea au devenit din ce in ce mai strans legate. Tot in anii ?80 presiunile menite sa duca la ridicarea standardelor de mediu si imbunatatirea conditiilo de munca au obligat companiile sa sincronizeze mai bine investitiile sociale cu strategiile de afaceri
In anii?90 pe masura ce procesul de globalizarea se extindea tot mai mult a devenit clar ca responsabilitatea sociala a companiilor era mult mai mare decat fusese in trecut. Practic companiile devenind "cetateni ,,. Pe masura ce guvernele privatizeaza tot mai multe domenii asupra carora au avut monopol mediile de afacerii joaca un rol tot mai mare in asigurarea unor servicii cruciale, precum alimentarea cu apa, distributia de electricitate, telecomunicatiile si aprovizionarea cu combustibil. Companiile ce activeaza in aceste domenii trebuie sa fie extrem de sensibile la aspectele sociale ale activitatilor lor. Practic, devine obligatoriu ca astfel de companii sa urmareasca mai mult decat castiguri banesti pe termen scurt.
II. Tipuri de responsabilitati sociale ale corporatiilor
De buna seama, cel mai elaborat si cel mai acceptat model a responsabilitatii sociale ale corporatiilor este asa-numitul ,Modelul Cvadripartit al responsabilitatii sociale corporatiste', propus initial de catre Archie Caroll in 1979 si perfectionat apoi intr-o lucrare recenta, realizata in colaborare cu A. K. Buchholtz. Acest model este reprezentat in figura de mai jos:


Fisiere in arhiva (1):

  • Etica si Responsabilitatea Sociala.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!