Evaluarea Performantei

Extras din proiect Cum descarc?

I.Descrierea succinta a dimensiunii 
Evaluarea este o componenta vitala in recrutarea si angajarea personalului, acolo unde este folosita pentru validarea procedurilor de selectie. Deciziile privind transferul, concedierea, pensionarea se bazeaza pe rezultatele evaluarii, iar in administrarea recompenselor evaluarea performantei formeaza baza pentru sistemele de plata a primelor sau salariilor de merit.
Evaluarea activitatii profesionale reprezinta procesul de stabilire a modului si a masurii in care angajatul isi indeplineste indatoririle si responsabilitatile care revin postului ocupat, prin raportare la obiective sau standarde stabilite anterior.
Evaluarea personalului se refera atat la potentialul uman (aptitudinile generale si speciale, abilitatile, trasaturile de personalitate, atitudinile, experienta si cunostintele angajatilor) cat si la rezultatele concrete (performante cuantificabile, comportament) obtinute de o anumita persoana, aflata intr-un anumit post, la cat si cum munceste. Evaluarea este deci stabilirea valorii, a pretului, o estimare a ceva.
O alta notiune care se cere explicitata este aceea de performanta. In lucrarile de specialitate, performanta este inteleasa ca fiind ,,realizarea unui anume lucru", relatia intre resursele care intra in firma - input si ceea ce firma realizeaza folosind aceste resurse - output, gradul in care o firma isi realizeaza obiectivele.
Performanta reprezinta o cerinta fundamentala, in conditiile unei concurente ce devine mai acerba pe zi ce trece. Evaluarea performantelor constituie o parte deosebit de importanta a sistemului de management, in general si a sistemului managementului de resurselor umane, in special.
Din imbinarea celor doi termeni prezentati mai sus rezulta o sintagma cu un continut, desigur mai complex, definit succesiv si cuprinzator in standardul ISO 11.620: 1998: ,,procesul de estimare a eficacitatii eficientei, utilitatii si caracterului adecvat al unui serviciu sau al unei infrastructuri". 
Astfel ca evaluarea performantelor, numita si clasificarea angajatilor sau evaluarea rezultatelor sau aprecierea angajatilor, consta in estimarea gradului in care angajatii isi indeplinesc responsabilitatile de serviciu.
Evaluarea performantelor este activitatea de baza a managementului resurselor umane, desfasurata in vederea determinarii gradului in care angajatii unei organizatii indeplinesc eficient sarcinile sau responsabilitatile ce le revin. Intr-un sens mai larg, evaluarea performantelor este considerata o actiune, un proces sau un anumit tip de activitate cognitiva, prin care un evaluator apreciaza sau estimeaza performanta unei persoane in raport cu standardele stabilite, precum si cu reprezentarea sa mentala, propriul sau sistem de valori sau cu propria sa conceptie privind performanta obtinuta (A. Manolescu, 2003, 389).
Notiunea de evaluare a performantei a fost definita de-a lungul timpului de importanti specialisti in domeniu, fiecare aducand un plus de valoare si o alta orientare a intregului proces.
In anul 1997, G.A. Cole ne da o idee despre ceea ce inseamna evaluarea performantei: "notiunea de evaluare a performantei se refera de obicei la evaluarea activitatii cadrelor sau a managerilor, nu la cea depusa de muncitori". In acest sens, el considera ca exista doua mari categorii de evaluare si anume cea conventionala, numita si formala, si cea neconventionala sau informala.
In opinia lui, evaluarea neconventionala este evaluarea continua a performantei unui angajat, facuta de managerul sau in cursul activitatii obisnuite. Acest tip de evaluare este de circumstanta, bazandu-se in aceeasi masura pe intuitie, cat si pe dovezi concrete ale rezultatelor obtinute, fiind un produs secundar al relatiei cotidiene intre manager si subordonatul sau. Evaluarea conventionala este mult mai rationala si ordonata decat cea neconventionala, evaluarea performantei angajatului fiind rezultatul unui proces realizat intr-un mod sistematic si planificat.
Aceste echivalente se intersecteaza ca semnificatie, oferind posibilitatea de a distinge doua aspecte:
- Cantitativ (aprecierea cantitatii, calculare, masurare);
- Calitativ (determinarea importantei, aprecierea valorii, recenzare, critica).
S. Stanciu (2003, 219) - ne defineste evaluarea performantelor "ca o actiune, proces sau activitate cognitiva" prin care performanta unei persoane este raportata la un standard prestabilit precum si "cu reprezentarea sa mentala, propriul sau sistem de valori sau cu propria sa conceptie privind performanta obtinuta".
De asemenea, din perspectiva aceleiasi viziuni sistemice, dupa J. T. Austin si P. Villanova, evaluarea performantei este o activitate centrala a managementului resurselor umane, deoarece aceasta afecteaza numeroase decizii ale sistemului managementului resurselor umane.
Prin urmare, sistemele de evaluare a performantei constituie o parte intrinseca si deosebit de importanta a sistemului de management in general si a sistemului de manage!ment al resurselor umane in special, care circumscrie, intr-un anumit sens, climatul organizational


Fisiere in arhiva (1):

  • Evaluarea Performantei.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!