Evolutia Procesului Inflationist in Romania

Cuprins proiect Cum descarc?

1. Conceptul de inflatie 2
1.1. Definirea conceptului de inflatie 2
1.2. Tipuri de inflatie 3
1.3. Cauze ale inflatiei 4
1.4. Consecinte ale inflatiei 6
2. Fenomenul inflationist in Romania 7
2.1. Tarile Romane pana la reforma monetara din 1867 8
2.2. Etapa 1868-1900 10
2.3. Inceputul secolului XX pana la 1929 10
2.4.Criza economica mondiala din 1929 - 1933 12
2.5. Perioada de avant economic pana la intrarea Romaniei in cel de-al doilea razboi mondial (1934 - 1941) 14
2.6. Perioada celui de-al doilea razboi mondial - proclamarea Republicii Populare Romane (1941 - 1947) 15
2.7. Romania intre 1948 - 1989 17
2.8. Romania dupa decembrie 1989 19
2.8.1. Scaderea productiei si perioada inflatiei crescute (1990-1993): ,,Prima recesiune transformationala" 19
2.8.2. Bresa din politica macroeconomica, 1993-1994: ,,socul dobanzii" 20
2.8.3. Cresterea economica fragila si revenirea la inflatie, 1995-1996 22
2.8.4. ,,Socul de politica" din 1997 (a doua ,,recesiune transformationala") 25
2.8.5. Anii 1999 si 2000 28
2.8.6. Inflatia in Romania dupa 2000 30
2.8.7. Inflatia in 2001 31
2.8.8. Inflatia in 2002 32
2.8.9. Inflatia dupa 2003 33
Bibliografie: 35


Extras din proiect Cum descarc?

1. Conceptul de inflatie
1.1. Definirea conceptului de inflatie
Din punct de vedere etimologic, cuvantul inflatie provine din latinescul ,,inflare" care are semnificatia de a se umfla in mod exagerat. Preluarea si folosirea termenului in vocabularul specializat al teoriei economice sunt pe deplin justificate. De la inceputurile manifestarii sale si pana in zilele noastre, fenomenul numit inflatie s-a definit, sub raportul continutului si al formei de manifestare, prin aceasta trasatura esentiala - de crestere exagerata a preturilor.
Inceputurile fenomenului inflationist tin de zorii capitalismului, dupa cum constientizarea lui si incercarile de analiza si explicitare fac debut prin lucrarile primilor interpreti ai economiei moderne - mercantilistii. Acestia si cei care l-au urmat, economistii clasici si neoclasici s-au aplecat asupra fenomenului produs in conditiile circulatiei banilor adevarati, a banilor-aur sau a banilor de hartie convertibili in aur.
Desi usor perceptibila, inflatia reprezinta unul din fenomenele complexe foarte greu de definit si prins in tuse sigure. Opiniile ca si incercarile de definire a inflatiei se inscriu pe o gama foarte variata, fiecare incercand sa surprinda ceea ce se crede a fi esential in continutul sau manifestarea procesului.
Inflatia reprezinta un dezechilibru macroeconomic monetaro-real reflectat in cresterea masei monetare din circulatie peste nevoile economiei, fapt ce conduce la deprecierea monetara si la cresterea anormala, permanenta, cumulativa si generalizata a preturilor.
Asa cum rezulta din definitie, inflatia se prezinta ca o disfunctie grava intre marimile economice reale si cele nominale, monetare. Functia esentiala a banilor, de masurare a valorii bunurilor prin intermediul preturilor este serios pusa in cauza. Ei se gasesc intr-o cantitate prea mare fata de valoarea bunurilor pe care trebuie sa o exprime. Ca urmare, preturile cresc si moneda se depreciaza, cu toate consecintele care deriva de aici. 
In 1975, D.E.V. Laidler si M.J. Parkin definesc inflatia ca fiind ,,fenomenul de crestere continua a preturilor sau de depreciere continua a valorii banilor". Anterior, in 1963, M.Bronfenbrener si F.D. Holzman prezentasera patru definitii preluate de H.Fisch in lucrarea sa, pe care le prezentam mai jos:
1. Inflatia este o stare de generalizare a excesului de cerere, in care prea multi bani alearga dupa prea putine lucruri";
2. Inflatia reprezinta o crestere a rezervelor banesti sau a veniturilor,fie in suma totala, fie pe cap de locuitor;
3. Inflatia reprezinta o crestere a nivelului preturilor avand si urmatoarele caracteristici sau conditii aditionale: este anticipata cu lipsa de precizie; duce (prin cresterea costurilor) la noi cresteri de preturi; nu sporeste gradul de ocupare a fortei de munca si nici productia reala; este mai rapida decat o asa-numita "rata inofensiva"; se manifesta ca "fenomen banesc"; se masoara prin preturi nete, adica prin preturi din care au fost scazute impozitele si/sau este reversibila;
4. Inflatia reprezinta o scadere a valorii banilor in raport cu alte monede, masurata prin cursurile de schimb valutar ori prin pretul aurului sau indicata de un exces de cerere pentru aur sau pentru valuta la cursurile oficiale.
Aceste definitii acopera majoritatea aspectelor inflatiei, fiecare din ele scotand in evidenta atat aspecte diferite, cat si un aspect comun, si anume, acela ca inflatia se face cunoscuta prin bani si prin pret la nivelul consumatorului si prin dezechilibre cronice la nivel macroeconomic.
1.2. Tipuri de inflatie
Tinand seama de valorile pe care le au principalii indicatori de masurare a inflatiei si in principal de cele ale indicelui mediu anual de crestere a preturilor, literatura de specialitate departajeaza inflatia in:
- Inflatia taratoare (creeping inflation), linistita, care presupune o crestere a preturilor in proportie de 3-4% anual;
- Inflatia deschisa (open inflation) sau moderata, caracterizata printr-o crestere generala a preturilor de 5-10% anual;
- Inflatia declarata , in care preturile cresc anual cu 10%-15%;
- Inflatia galopanta (cu doua cifre) , in care preturile si tarifele cresc anual cu mai mult de 15% , provocand mari dezechilibre economice si sociale;
- Megainflatia, cand inflatia depaseste pragul formei galopante, preturile crescand cu 15% lunar;


Fisiere in arhiva (1):

  • Evolutia Procesului Inflationist in Romania.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!