Evolutia sistemului educational in romania si rolul acestuia in dezvoltarea economica

Extras din proiect Cum descarc?

L'estimation de la relation entre education et croissance economique est traversee de contradictions. Celles-ci ont notamment souligne le manque de precision dans les indicateurs mesurant le capital humain. Cet article introduit de nouveaux indicateurs, construits a partir des enquetes internationalessur les acquis des eleves.. Au final, apres avoir pris en compte l'endogeneite de l'education, il en ressort un effet positif : les indicateurs qualitatifs du capital humain permettent d'expliquer la croissance economique des pays.
L'estimation de la contribution de l'educationa la croissance est significative, tant d'un point de vue quantitatif que qualitatif.
Rolul educatiei si al instruirii in dezvoltarea capitalului uman este evidentiat in ultimul timp, in toate tarile lumii si mai ales in tari in care au loc transformari economice radicale, cum este cazul Romaniei.
Educatia si formarea profesionala, ca mecanisme de elasticizare a ofertei de forta de munca in raport cu dimensiunea si evolutia cererii, trebuie sa beneficieze de prioritati dat fiind ritmul ridicat si continuu de crestere a cererii de noi aptitudini pe piata fortei de munca. Recunoasterea rolului central al cunoasterii in dezvoltarea economica presupune acordarea unei prioritati absolute invatamantului. Progresul poate fi obtinut numai prin performanta, capitalul uman fiind elementul cheie iar educatia este calea principala prin care oamenii obtin competente sporite.
In ultimii ani, care coincid cu un fenomen de globalizare si cu raspandirea noilor tehnologii de comunicare, dezvoltarea capitalului uman este in crestere, aceasta reprezentand un important motor al cresterii economice. Contributia educatiei la cresterea economica se produce prin:
-  crearea de noi cunostinte
-  transmiterea de cunostinte si informatii
In acest sens scolile si universitatile asigura nivelul de educatie si instruirea necesara pentru a putea intelege informatia noua.
Concret, tarile cu un nivel ridicat de educatie au anumite avantaje fundamentale si anume se pot adapta efectiv la provocarile si oportunitatile globalizarii deoarece intreprinderile din aceste tari sunt mai flexibile si mai dinamice in adaptarea si adoptarea noilor tehnologii.
Multe economii in tranzitie pe masura ce se deschid spre o competitie internationala, mai puternica, bazata pe fortele pietei, trebuie sa-si sporeasca eficienta si competitivitatea fortei de munca prin ridicarea nivelului de instruire. Din pacate, dificultatile procesului de tranzitie isi pun amprenta, mai mult sau mai putin si asupra sistemelor educationale, afectand nivelul de pregatire prezent si viitor al resurselor umane.
In Romania efectele negative ale perioadei de tranzitie, care au fost mai evidente in sistemul economic, dar nu mai putin importante in cel social, s-au manifestat si in ceea ce priveste educatia. Cronicizarea deficitului de resurse financiare, saracia populatiei, dezordinea si indisciplina din economie si societate, criza morala si deruta in fata unor schimbari a caror directie nu este intotdeauna sesizabila si clara, au afectat conditiile de desfasurare ale procesului educational -  starea infrastructurii, dotarea unitatilor, asigurarea cu personal didactic si motivarea acestuia -  si calitatea actului educativ, punand obstacole in calea realizarii reformei in invatamant.
Nivelul de dezvoltare umana sub aspectul instruirii este cuantificat statistic prin doi indicatori:
1. Gradul de alfabetizare
2. Gradul de cuprindere in invatamant
Gradul de alfabetizare a populatiei adulte reprezinta ponderea persoanelor de 15 ani si peste care au frecventat sau absolvit o scoala sau care stiu sa scrie si sa citeasca fara a avea o scoala absolvita, in totalul populatiei de 15 ani si peste.
Gradul de cuprindere in invatamant a fost puternic influentat de efectele negative ale tranzitiei, consecinta fiind reducerea participarii la educatie. Din punct de vedere statistic, indicatorul reflecta numarul de elevi isi intr-un nivel de, invatamant indiferent daca apartin sau nu grupei de varsta corespunzatoare nivelului, ca procent in totalul populatiei din grupa de varsta respectiva.
Tendintele demografice negative inregistrate incepand din primii ani '90 (concretizate in reducerea ratei natalitatii, cresterea ratei mortalitatii si, implicit, reducerea sporului natural si a ratei medii anuale de crestere a populatiei), desi au inceput sa se amelioreze in anii 2000, au generat reducerea populatiei in varsta de scolarizare (populatia de 3-23 ani) din Romania, in perioada 2000-2006 reducerea fiind de 1006,6 mii persoane (de la 6625,5 mii la 5618,9 mii), insa in anul scolar 2007-2008 populatia in varsta de scolarizare a crescut cu aproape 48.000 fata de anul 2006-2007, ajungand astfel la cifra de 5666,9 mii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Evolutia sistemului educational in romania si rolul acestuia in dezvoltarea economica.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1.Becker, Gary, 1997, 'Capitalul uman', Ed. All, Bucuresti.
2.Boudon, R., 1973, 'L'Inegalite de chanches. La mobilite sociale dans les societes industrielles, Hachette', Paris.
3.Bunu, Mariana. Rolul statului in stimularea activitatii inovationale / Mariana Bunu /Simpozionul International al tinerilor cercetatori ( 18-19 aprilie 2003). -  Chisinau : Editura A.S.E.M., 2003. -  P. 80- 86. 
4.Coleman, J., 1988, 'Social Capital in the Creation of Human Capital', American Journal of Sociology, vol. 94 (supliment), pp. S95-S120.
5.Collins, R., 1979, 'The Credential Society: An Historical Sociology of Education and Stratification', Academic Press, New York. 
6.Denison, E., 1964, 'Measuring the Contribution of Education to Economic Growth', The Residual Factor and Economic Growth, Paris, OECD. 
7.Easterly, W.; Levine, Ross, 2001, 'It is not Factor Accumulation: Stylized Facts and Growth Models', The World Bank Economic Review, vol. 15, nr. 2, pp. 177-220.
8.Hatos, A., 2006, 'Sociologia educatiei', Polirom, Iasi. 
9.Hatos, A., Chioncel, N., 2006, 'Proiecte in scoala: dimensiuni civice si dimensiuni interculturale', Scientific and Technical Bulletin. Series: Social and Hummanistic Sciences, Universitatea "Aurel Vlaicu" Arad, vol. XII, nr. 9, pp. 43-53.
10.Jigau, M., 2002, Invatamantul rural din Romania -  conditii, probleme si strategii de dezvoltare, UNICEF, editia a 2-a, Ed. Marlink, Bucuresti.
11.Nie, N.H., J. Junn, and K. Stehlik-Barry, 1996, Education and democratic citizenship in America. Chicago: University of Chicago Press.
12.Olson, M. si colab., 1998, 'Governance and Growth: A Simple Hypothesis Explaining Cross-country Differences in Productivity Growth', IRIS Working Paper, nr. 218.
13.Pritchett, Lant, 2001, 'Where Has All the Education Gone?', The World Bank Economic Review, vol. 15, nr. 3, pp. 367-392.
14.Psacharopoulos, George; Patrinos, Harry, 2002,' Returns to Investment in Education: a Further Update', World Bank Research Paper, 2881, septembrie. 
15.Putnam, R.D., Leonardi R., si Nanetti R., 1993, Making Democracy Work. Civic Traditions in Modern Italy, Princeton University Press. 
16.Torney-Purta, J., 2002, 'Patterns in the Civic Knowledge, Engagement and Attitudes of European Adolescents: The IEA Civic Education Study', European Journal of Education, vol. 37, nr. 2. pp. 129-141.
17.Young Y.-J., 2000, 'Education and Development', Encyclopedia of Sociology, Borgatta E., Montgomery, R. (coord.), 2nd Edition, Macmillan Reference, New York, vol. 2, pp. 741-755.


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!