ARGUMENT ...4 CAPITOLUL I Contractul de franciza - contract comercial ...5 1.1. Definitie si reglementare 5 1.2. Obiectul contractului ..6 1.3. Partile contractante .7 1.4. Obligatiile partilor ...8 1.5. Avantaje si dezavantaje ale contractului de franciza . 15 1.6. Incetarea contractului ... ..16 1.7. Efectele incetarii contractului .. ..17 CAPITOLUL II Studiu de caz. S.C. SPORT AS SRL ...19 2.1. Prezentarea societatii .19 2.2. Scurt istoric si activitate desfasurata . ...19 2.3. Personalul si organizarea interna ... 20 2.4. Produse ...20 2.5. Furnizori .21 2.6. Strategii de Marketing in cadrul firmei Sport As SRL .22 2.7 Contractul de franciza in cadrul firmei S.C Sport. As S.R.L. .. .23 CONCLUZII SI PROPUNERI ..25 BIBLIOGRAFIE .26 ANEXE 27
ARGUMENT Dezvoltarea relatiilor contractuale a facut si in Romania necesara aparitia si utilizarea unor contracte noi, alaturi de cele traditionale, contracte care raspund cel mai bine realitatii economiei de piata: contractual de franciza, lesing, lohn, know-how, transporting, etc. Pentru ca in practica este astazi destul de des utilizat contractual de franciza, oferind numeroase avantaje pentru partile contractante, am ales pentru realizarea lucrarii de specialitate in vederea dobandirii certificatului de competenta profesionala un studiu mai amplu asupra acestui contract. Am utilizat in elaborarea lucrarii cunostintele dobandite in cadrul orelor de specialitate, la orele de instruire practica si multe alte informatii din cartile de specialitate. Foarte utila mi-a fost legislatia actual referitoare la franciza. Pe langa aspectele teoretice referitoare la acest contract am realizat si un studiu de caz prin care , pentru o societate comerciala , am scos in evidenta incidenta contractului in activitatea derulata de aceasta. Desi este un contract care in Romania a aparut mai tarziu, literatura de specialitate este bogata si se observa o preocupare a legiuitorului pentru clarificarea unor aspecte. Romania este a doua tara din lume , dupa Statele Unite , care a adoptat un act normativ privind regimul juridic al francizei. Lucrarea am structurat-o in doua capitole, unul teoretic si celalalt practic, fiind finalizata cu concluzii obtinute in urma studiului si cu o bibliografie care contine cele mai relevante titluri citite. CAPITOLUL I CONTRACTUL DE FRANCIZA - CONTRACT COMERCIAL 1. 1. Definitie si reglementare Franciza, potrivit Camerei de Comert si Industrie a Romaniei, reprezinta un sistem de comercializare bazat pe o colaborare continua intre persoane fizice sau juridice, independente din punct de vedere financiar, prin care o persoana, denumita Francizor, acorda unei alte persoane, denumita Beneficiar sau Francizat, dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu. Contractul de franciza este acel contract prin care o parte, denumita francizor, acorda unei alte parti, denumite beneficiar, dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie, un serviciu, bazat pe o colaborare continua intre parti, independente din punct de vedere financiar. Franciza poate fi: - de distributie - de servicii - industriala Reglementare: In prezent, franciza este reglementata de Ordonanta nr. 52/1997 privind regimul juridic al francizei, asa cum a fost aprobata, modificata si republicata in baza Legii nr. 79/1998, act normativ care stabileste, cu titlu general, cadrul legal aplicabil francizei. Astfel, actul normativ amintit contureaza franciza ca un sistem de comercializare in care francizorul, in calitate de titular al unor drepturi de proprietate intelectuala si al know-how-ului necesar, acorda beneficiarului dreptul de a exploata si dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu, in schimbul unei revedente. De asemenea, actul normativ contureaza cateva norme destinate sa guverneze relatiile dintre partile la contractul de franciza, cu referire in principal la: continutul minimal si principiile care ar trebuii sa guverneze contractul de franciza, obligatiile partilor, aspecte de proprietate intelectuala, incetarea contractului, exclusivitate, nonconcurenta si confidentialitate, publicitate si selectie. Dintre aspectele metionate de Ordonanta nr. 52/1997 cu titlu de principii ce trebuie avute in vedere la negocierea contractului de franciza, enumeram urmatoarele: - fixarea duratei contractului de franciza astfel incat sa-i permita francizatului amortizarea investitiilor specifice; - stabilirea clara si fara echivoc a conditiilor de reziliere a contractului, precum si instituirea unui preaviz suficient de mare pentru notificarea intentiei de a nu reinnoi contractul la data expirarii sau de a nu semna un nou contract; - precizarea obligatiilor financiare ale beneficiarului si stabilirea acestora astfel incat sa favorizeze atingerea obiectivelor comune; - reglementarea precisa a conditiilor in care poate opera cesiunea drepturilor decurgand din contract, precum si modalitatile de desemnare a unui succesor; - protejarea know-how-ului transmis de francizor prin includerea unor clauze de nonconcurenta; - instituirea unui drept de preemptiune, daca se considera necesar pentru mentinerea sau dezvoltarea retelei. Cu titlu de obligatii instituite in sarcina beneficiarului, denumit si ?francizat?, Ordonanta mentioneaza dezvoltarea retelei de franciza, mentinand identitatea sa comuna si reputatia acesteia, precum si furnizarea catre francizor a oricaror informatii necesare acestuia pentru gestionarea eficienta a francizei, cu privire la performantele si situatia sa financiara. De cealalta parte a contractului, francizorul trebuie sa fie titularul drepturilor de proprietate intelectuala si/sau industriala care fac obiectul francizei si sa asigure beneficiarilor pregatirea initiala necesara si asistenta tehnica si comerciala permanenta, pe toata durata existentei drepturilor contractuale. Dincolo de aceste cerinte minimale, francizorul se presupune ca va utiliza inclusiv mijloacele financiare proprii in scopul promovarii marcii sale, cercetarii si inovatiei, pentru a asigura viabilitatea si dezvoltarea produsului, tehnologiei sau serviciului care face obiectul contractului de franciza.
- Carmen Costea,"Firma de comert in economia de piata", Ed.Uranus,Bucuresti, 2004: - Gheorghe Gheorghiu, suport de curs Contracte comerciale speciale, 2011 - Monna-Lisa Belu Magdo, "Contracte comerciale",Ed. Tribuna economica , Bucuresti, 2004 - Stanciu D. Carpenaru, ,,Tratat de drept comercial roman", Ed. Universul Judiciar Bucuresti, 2009. - Legislatie - www.franciza.ro - www.francizor.ro - www.capital.ro
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.