Cuprins
- CAP. 1
- ANALIZA CADRULUI GENERAL PRIVIND COLECTAREA CREANTELOR FISCALE
- pag.1
- 1.1. A. ANALIZA CADRULUI LEGISLATIV DE COLECTARE A CREANTELOR FISCALE SI POSIBILITATI DE IMBUNATATIRE pag.1
- 1.1. B. STINGEREA CREANTELOR FISCALE PRIN PLATA, COMPENSARE SI RESTITUIRE
- pag.2
- 1.2. ANALIZA CADRULUI ORGANIZATORIC DE COLECTARE A CREANTELOR FISCALE SI POSIBILITATI DE IMBUNATATIRE IN CONTEXT EUROPEAN
- pag.4
- CAP. 2
- ANALIZA COLECTARII CREANTELOR FISCALE, PE EXEMPLUL D.G.F.P.SUCEAVA – A.F.P.M.SUCEAVA
- pag.14
- CAP. 3
- POSIBILITATI DE IMBUNATATIRE A SISTEMULUI DE COLECTARE A CREANTELOR FISCALE
- pag.32
- 3.1. Implementarea unui program la nivel national de îmbunatatire a activitatii administratiei fiscale cu privire la colectarea impozitelor; stabilirea de indicatori pentru masurarea colectarii veniturilor în vederea conceperii politicii; stabilirea de metode si proceduri pentru lichidarea arieratelor fiscale; pag.32
- 3.2. Pregatirea conditiilor în vederea aderarii Ministerului Finantelor Publice la Conventia privind Asistenta Administrativa Reciproca în Aspecte Fiscale, inclusiv crearea Biroului Central de Legatura (BCL)
- pag.40
- 3.3Prevenirea arieratelor fiscale; pag.41
- CAP. 4 – CONCLUZII SI PROPUNERI
- BIBLIOGRAFIE pag.44
Extras din proiect
CAP. 1
ANALIZA CADRULUI GENERAL PRIVIND COLECTAREA CREANTELOR FISCALE
1.1
A. ANALIZA CADRULUI LEGISLATIV DE COLECTARE A CREANTELOR FISCALE SI POSIBILITATI DE IMBUNATATIRE
Bugetul general consolidat cuprinde ansamblul bugetelor, componente ale sistemului bugetar, agregate si consolidate pentru a forma un întreg si anume:
a) bugetul de stat;
b) bugetul asigurarilor sociale de stat;
c) bugetele fondurilor speciale;
d) bugetul trezoreriei statului;
e) bugetele institutiilor publice autonome;
f) bugetele institutiilor publice, finantate integral sau partial din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale;
g) bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii;
h) bugetul fondurilor provenite din credite externe, contractate sau garantate de stat si ale caror rambursare, dobânzi si alte costuri se asigura din fonduri publice;
i) bugetul fondurilor externe nerambursabile.
Colectarea creantelor fiscale
În sensul prezentului titlu, colectarea consta în exercitarea actiunilor care au ca scop stingerea creantelor fiscale.
Colectarea creantelor fiscale se face în temeiul unui titlu de creanta sau al unui titlu executoriu, dupa caz.
Titlul de creanta este actul prin care se stabileste si se individualizeaza creanta fiscala, întocmit de organele competente sau de persoanele îndreptatite, potrivit legii.
Asemenea titluri pot fi:
a) decizia de impunere emisa de organele competente, potrivit legii;
b) declaratia fiscala, angajamentul de plata sau documentul întocmit de platitor prin care acesta declara obligatiile fiscale, în cazul în care acestea se stabilesc de catre platitor, potrivit legii;
c) decizia prin care se stabileste si se individualizeaza suma de plata, pentru creantele fiscale accesorii, reprezentând dobânzi si penalitati de întârziere, stabilite de organele competente;
d) declaratia vamala pentru obligatiile de plata în vama;
e) documentul prin care se stabileste si se individualizeaza datoria vamala, inclusiv accesorii, potrivit legii;
f) procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei, întocmit de organul prevazut de lege, pentru obligatiile privind plata amenzilor contraventionale;
g) ordonanta procurorului, încheierea sau dispozitivul hotarârii instantei judecatoresti ori un extras certificat întocmit în baza acestor acte în cazul amenzilor, al cheltuielilor judiciare si al altor creante fiscale stabilite, potrivit legii, de procuror sau de instanta judecatoreasca.
Termenele de plata
Creantele fiscale sunt scadente la expirarea termenelor prevazute de Codul fiscal sau de alte legi care le reglementeaza.
Pentru diferentele de obligatii fiscale principale si pentru obligatiile fiscale accesorii, stabilite potrivit legii, termenul de plata se stabileste în functie de data comunicarii acestora, astfel:
a) daca data comunicarii este cuprinsa în intervalul 1 - 15 din luna, termenul de plata este pâna la data de 5 a lunii urmatoare;
b) daca data comunicarii este cuprinsa în intervalul 16 - 31 din luna, termenul de plata este pâna la data de 20 a lunii urmatoare.
Pentru obligatiile fiscale esalonate sau amânate la plata, precum si pentru accesoriile acestora termenul de plata se stabileste prin documentul prin care se acorda înlesnirea respectiva.
Pentru creantele fiscale, administrate de Ministerul Finantelor Publice, care nu au prevazute termene de plata, acestea vor fi stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.
Pentru creantele fiscale ale bugetelor locale care nu au prevazute termene de plata, acestea se stabilesc prin ordin comun al ministrului administratiei si internelor si al ministrului finantelor publice.
Contributiile sociale administrate de Ministerul Finantelor Publice, dupa calcularea si retinerea acestora conform reglementarilor legale în materie, se vireaza pâna la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se efectueaza plata drepturilor salariale.
B.STINGEREA CREANTELOR FISCALE PRIN PLATA, COMPENSARE SI RESTITUIRE
Dispozitii privind efectuarea platii
Platile catre organele fiscale se efectueaza prin intermediul bancilor, trezoreriilor si al altor institutii autorizate sa deruleze operatiuni de plata.
Plata obligatiilor fiscale se efectueaza de catre debitori, distinct, pe fiecare impozit, taxa, contributie si alte sume datorate bugetului general consolidat, inclusiv dobânzi si penalitati de întârziere.
În cazul stingerii prin plata a obligatiilor fiscale, momentul platii este:
a) în cazul platilor în numerar, data înscrisa în documentul de plata eliberat de organele sau persoanele abilitate de organul fiscal;
b) în cazul platilor efectuate prin mandat postal, data postei, înscrisa pe mandatul postal;
Preview document
Conținut arhivă zip
- Imbunatatirea Activitatii de Colectare a Creantelor Fiscale si Reducerea Arieratelor la Bugetul General Consolidat.doc