Impactul Politicii de Coeziune in UE. Absorbtia Fondurilor Structurale

Cuprins proiect Cum descarc?

Cuprins
1. Obiectivele politicii de coeziune si asistenta structurala comunitara 4
2. Politica de coeziune in perspectiva 2007-2013 6
3. Simularea impactului politicii de coeziune; cazul Romaniei 12
3.1 Mecanisme de transmisie a politicii de coeziune 12 
3.2 Agregarea fondurilor 13
3.3 Scenarii si ipoteze 13
3.4 Rezultatele simularilor 15
4.Programele operationale sectoriale 19
4.1 Programul Operational Regional 19
4.2 Programul Operational Sectorial Cresterea Competitivitatii Economice 19
4.3 Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 20 
4.4 Programul Operational Sectorial de Mediu 20
4.5 Programul Operational Sectorial de Transport 21
4.6 Programul Operational Dezvoltarea Capacitatii Administrative 21
4.7 Programul Operational Asistenta Tehnica 21
4.8 Programul National pentru Dezvoltare Rurala 22
4.9 Programul Operational pentru Pescuit 22
4.10 Programe de Cooperare Teritorala 23
5. Eficienta politicii structurale in Romania; Probleme de absorbtie 23
5.1 Obstacole si factori favorizanti 23
5.2 Ajustarea preturilor relative 24
6. Politica de coeziune a Uniunii Europene - o solutie la actuala criza - 25


Extras din proiect Cum descarc?

,,Constienta de patrimoniul sau spiritual si moral, Uniunea Europeana se bazeaza pe valorile individuale si universale ale demnitatii umane, ale libertatii si ale solidaritatii; are la baza principiul democratiei si principiul statului de drept. Pune persoana in centrul actiunii sale, instituind cetatenia Uniunii si creand un spatiu al libertatii , securitatii si justitiei. Uniunea contribuie la apararea si dezvoltarea acestor valori comune in respectul diversitatii culturilor si al traditiei popoarelor Europei, ca si al identitatii nationale a statelor membre si al organizarii puterilor publice ale acestora la nivel national, regional si local."
Carta drepurilor fundamentale a Uniunii Europene, Nisa , 7 decembrie 2002

1. Obiectivele politicii de coeziune si asistenta structurala comunitara
Realizarea pietei unice a avut fara indoiala efecte benefice asupra economiei europene in ansamblu, insa acestea nu au fost egal repartizate intre sectoarele productive, state, regiuni si grupurile sociale. In consecinta se manifesta o dinamica teritoriala dezechilibrata ca urmare a procesului de liberalizare a pietelor. Din aceasta cauza s-au creat mecanisemele politicii de coeziune, pentru a corecta tendintele catre concentrarea activitatilor economice odata cu intensificarea procesului de integrare economica.
Coeziunea poate fi definita ca reprezentand acea proprietate a elementelor constitutive ale unui sistem, care asigura coerenta si unitatea ansamblului si permite functionarea si perpetuarea sistemului. D. Tarschys distinge patru niveluri ale coeziunii: economic, social, cultural, si politic.
o Coeziunea economica reprezinta suportul atingerii obiectivului general urmarit de fiecare natiune, cela al cresterii bunastarii.
o Coeziunea sociala reprezinta un alt element important in dezvoltarea unui sistem economic, izvorata din necesitatea constituirii unei politici distincte, destinata reducerii disparitatii dintre indivizi, regiuni sau state (spre exemplu remodelarea sistemelor fiscale si bugetare in scopul sustinerii cateoriilor sociale afectate).
o Coeziunea culturala favorizeaza raspandirea sistemelor de valori culturale comune, progresul tehnologic cat si dezvoltarea relatiilor economice internationale.
o Coeziunea politica are ca principal obiectiv urmarirea unor interese si scopuri comune, formarea de aliante, organizatii, si alte categorii de entitati.
Politica de Coeziune Economica si Sociala (PCES) reprezinta politica fundamentala a UE 
fiindu-i alocat 1/3 din bugetul sau si urmareste: 
- Reducerea disparitatilor de dezvoltare economica si sociala intre statele 
membre/regiunile UE; 
- Imbunatatirea functionarii Pietei unice; 
- Promovarea dezvoltarii stabile si durabile a UE.
Cea mai importanta componenta a politicii de coeziune economica si sociala o reprezinta politica de dezvoltare regionala(PDR). In abordarea politicii de dezvoltare regionala in cadrul UE se pune accent pe promovarea egalitatii de sanse.
Politica de dezvoltare regionala include un ansamblu de masuri planificate si promovate de catre autoritatile administratiei public locale si centrale, in parteneriat cu alti actori economici, in vederea asigurarii unei cresteri economice si sociale dinamice si durabile, prin valorificarea eficienta a potentialului local si regional.
PCES are sase obiective generale:
1. Promovarea dezvoltarii si ajustarii structurale a regiunilor intarziate ca nivel de dezvoltare, specifica zonelor cu un PIB pe locuitor inferior limitei de 75% din media comunitara.
2. Ajutorarea regiunilor aflate in declin industrial;
3. Combaterea somajului de lunga durata;
4. Facilitarea insertiei profesionale a tinerilor;
5. Accelerarea ajustariistructurilor agricole si promovarea dezvoltarii zonelor rurale;
6. Dezvoltarea si ajustarea structurala a regiunilor cu o densitate foarte redusa a populatiei, sub 8 locuitori/km.
Mijloacele financiare prin care se implementeaza PCES se numesc Instrumente Structurale si cuprind:
1. Fondurile Structurale (Fondul European de Dezvoltare Regionala si Fondul Social European);
2. Fondul de Coeziune. 
Aceste 3 fonduri sunt cunoscute sub denumirea generica de Fonduri Structurale si de Coeziune (FSC). De asemenea mai exista si o categorie de fonduri complementare: Fondul European pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala si Fondul European pentru Pescuit.
Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR) sustine dezvoltarea economica durabila la nivel regional si local prin mobilizarea capacitatilor locale si diversificarea structurilor economice in domenii precum cercetare si dezvoltare tehnologica, inovare si antreprenoriat, societatea informationala, IMM-uri, protectia mediului, turism, energie. 
Fondul Social European (FSE) contribuie la sporirea adaptabilitatii fortei de munca si a intreprinderilor, cresterea accesului pe piata fortei de munca, prevenirea somajului, prelungirea vietii active si cresterea gradului de participare pe piata muncii a femeilor si a migrantilor, sprijinirea incluziunii sociale a persoanelor dezavantajate si combaterea discriminarii. 
Fondul de Coeziune (FC) finanteaza proiecte in domeniul protectiei mediului si retelelor 
de transport transeuropene, proiecte in domeniul dezvoltarii durabile precum si proiecte care vizeaza imbunatatirea managementului traficului aerian si rutier, modernizarea transportului urban, dezvoltarea si modernizarea transportului multimodal. 
Fondul European pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala (FEADR) are ca scop cresterea 
competitivitatii in sectorul agricol, dezvoltarea mediului rural si imbunatatirea calitatii vietii in zonele rurale prin promovarea diversitatii activitatilor economice. 
Fondul European pentru Pescuit (FEP) investeste in dezvoltarea resurselor acvatice vii, in modernizarea ambarcatiunilor de pescuit si imbunatatirea prelucrarii si comercializarii produselor piscicole. De asemenea, FEP sprijina implementarea strategiilor pentru dezvoltare durabila a zonelor de coasta.
Fondurile structurale ale UE sunt gestionate de catre Comisia Europeana si au ca destinatie finantarea masurilor de ajutor structural la nivel comunitar, in scopul promovarii regiunilor cu intarzieri in dezvoltare, reconversia zonelor afectate de declin industrial, combaterea somajului de lunga durata, insertia profesionala a tinerilor sau promovarea dezvoltarii rurale. Multe insa dintre regiunile asistate au ramas relativ sarace, manifestandu-se chiar regresii de crestere si care nu arata niciun impact semnificativ al acestor transferuri.
Neutilizarea optima a transferurilor poate fi cauza urmatoarelor probleme:
o Pierderilor de transferuri- Datorita unei administratii neadecvate; transferurile pot
fi utilizate pentru proiecte de investitii care nu au niciun randament, adica sunt ineficiente; 
o costuri administrative care asigura cea mai buna utilizare a fondurilor. Resurse suplimentarenecesare pentru programarea si monitorizare, care nu pot fi folosite pentru cresterea capacitatii productive a economiei. Ar trebui cel putin sa se incerce evitarea pierderilor din transferuri, si utilizarea acestora sub-optimala.
o Activitati de rent-seeking. Transferurile ofera un stimulent agentilor economici din sectorul public si sectorul privat sa investeasca resurse in activitati sub forma de renta pentru a primi o chirie.Concurenta absoarbe resurse care nu mai pot fi utilizate eficient;
o Deturnare de fonduri pentru consum. Utilizarea fondurilor pentru consum in detrimentul utilizarii acestora pentru investitii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Impactul Politicii de Coeziune in UE. Absorbtia Fondurilor Structurale.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!