Extras din proiect
1. Studiu de piata asupra industriei romanesti de software si servicii. Privire de ansamblu
Industria IT romaneasca se afla in stadiul timpuriu al unui proces constant de crestere, cu sanse bune de a atinge un stadiu de maturitate; acest lucru este dovedit de tendinte precum orientarea catre piata interna, dezvoltarea unor proiecte complexe si de interesul crescut al managerilor pentru produsele IT.
Cresterea volumelor de vanzari pe piata interna este mai rapida decat cea a exporturilor de produse IT, in timp ce vanzarile de software castiga teren asupra vanzarilor de echipamente, clientii fiind din ce in ce mai interesati de proiecte complexe. Totusi, exporturile de software si servicii domina piata de software romaneasca, realizand un total de 97% din totalul proiectelor, ceea ce este echivalent cu un volum scazut al vanzarilor de licente.
In acelasi timp, managerii IT, responsabilii din companii si chiar si managerii de marketing manifesta un interes ridicat fata de solutiile IT, ceea ce indica faptul ca beneficiarii incep sa perceapa solutiile IT drept solutii de business.
Iata cateva referinte pentru evolutia pietei romanesti de IT, care surprind tendinta crescatoare chiar si in anii de recesiune a pietei IT globale.
Conform estimarilor ANIS - Asociatia Patronala a Industriei de Software si Servicii, rata de crestere a pietei IT romanesti se va mentine la 13% si in 2007. Piata romaneasca de IT a inregistrat o crestere de 12% in 2006 fata de 2005, cu o valoare totala de 680 milioane de Euro.
Aceste estimari sunt doar temporare, iar rata de crestere isi pastreaza tendinta ascendenta si va continua sa fie superioara mediei regionale, piata romaneasca fiind una dintre cele mai interesante in Europa Centrala si de Est, dupa Ucraina.
Anul trecut, exporturile romanesti au totalizat aproximativ 140 de milioane de dolari, iar estimarile ANIS pentru acest an indica aproximativ 180 de milioane de dolari.
Daca luam in considerare rata pirateriei ca un motor de crestere a industriei IT, piata romaneasca de IT&C poate atinge 660 de milioane de dolari in 2007, cu o crestere de 76%, in conditiile in care rata pirateriei continua sa scada aproximativ 10% pe an. In Romania, rata pirateriei a scazut de la 86% in 2000 la 75% in 2005, iar valoarea pietei a crescut la peste 374 milioane de dolari.
2. Afacerea propusa si domeniul de activitate. Motivatia alegerii domeniului
Ca urmare a studiului de piata efectuat mai sus s-a decis infiintarea unei societati comerciale, ce va purta denumirea S.C. „IT&C HOUSE” S.R.L, societate care va avea sediul si va functiona in Romania, localitatea Suceava, judet Suceava. Aceasta urmeaza a fi infiintata in vara anului 2007 si isi propune ca domeniu principal de activitate realizarea de programe software pentru computere.
Societatea comerciala „IT&C HOUSE” S.R.L va fi persoana juridica romana, avand forma juridica de societate comerciala cu raspundere limitata. Obligatiile sociale sunt garantate cu patrimoniul societatii, asociatii fiind obligati numai la plata partilor sociale.
Motivatia alegerii acestui domeniu de activitate consta in faptul ca acest sector de piata este foarte putin dezvoltat in Romania, iar o firma care va explora acest segment are reale sanse de resita. Ca urmare a acestor constatari, sa decis ca S.C. „IT&C HOUSE” S.R.L sa se ocupe cu exploatarea acestui segment din domeniul IT.
Motivatia punerii in practica a business-planului, este puternic sustinuta si de un sondaj de opinie care a fost realizat in zona aleasa pentru locatie, in luna septembrie. El a fost realizat de doi operatori de sondaj, pe baza de chestionar cu raspunsuri grila, prin metoda aleatorie, pe un esantion de 80 de persoane (femei si barbati cu varste cuprinse intre 15 si 45 de ani). Intrebarile sondajului au fost anterior verificate de un sociolog. Din rezultatele sondajului, patru elemente le consider semnificative:
- 59.5% din cei chestionati au utilizat deja, cel putin o data, un computer;
- 89.9% intentioneza sa achizitioneze in perioada urmatoare un computer;
- 86% intentioneza sa acceseze Internetul;
- 80% au o sursa constanta de venit.
Ca urmare a acestor concluzii, am hotarat ca S.C. „IT&C HOUSE” S.R.L sa presteze servicii de outsourcing - realizarea de aplicatii software la comanda - destinate in principal pietei externe, precum si realizarea altor servicii IT: creare de site-uri, retele, acordare de asistenta tehnica, consultanta, proiectare, implementare, service, mentenanta, chiar vanzare de componente si sisteme prin intermediul unui magazin propriu. In viitor, daca afacerea va decurge normal, iar situatia financiara o va permite, firma isi propune realizarea unui Internet-Café si extinderea afacerii.
3. Analiza mediului in care va functiona societatea. Mediul intern si mediul extern
3.1. Piata. Situatia pietei
Domeniul IT este in plina expansiune pe piata romaneasca, iar in cadrul acesteia cea mai mare pondere o inregistreaza firmele de software. La sfarsitului anului 2005, in Romania functionau aproximativ 5.600 de societati in domeniul IT (dintre care aproape 40% in Bucuresti si inca 20% in patru mari orase: Cluj Napoca, Brasov, Timisoara si Iasi).
In ultimii ani, produsele software cu licenta „Made in Romania” au inceput sa fie extrem de cautate pe piata S.U.A. si pe cea a Uniunii Europene, exporturile unor astfel de servicii crescand vertiginos de la un an la altul (ritm de crestere de 75% pe an).
Cele mai importante servicii in acest domeniu vizeaza: consultanta, proiectare, implementare, service, mentenanta, outsourcing - realizarea de aplicatii software la comanda - destinate in principal pietei externe.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Initierea unei Afaceri - Proiect Economia Intreprinderii.doc