Extras din proiect
generale despre Japonia
Suprafata Japoniei este de 377.780 km2. Populatia ei este de 123.921.000 locuitori. Densitatea populatiei 323.000 locuitori/km2.Capitala si cel mai mare oras din Japonia este Tokio 11.718.720 locuitori.Limba oficiala este japoneza.Produse exportate:fier si otel, piese de masini electrice, autovehicule, nave, produse textile, produse chimice.
Japonia consta de peste 3000 de insule mici si patru insule principale. Hokkaidocea mai nordica are un lant muntos central inconjurat de depresiuni fertile de coasta.Honshu este de asemenea muntoasa si contine cel mai inalt virf al Japoniei.
Japonia are climat musonic. Vinturile sufla dinspre est in timpul verii si dinspre vest in timpul iernii. Marea Japoniei, care separa insulele de Asia, are un efect moderat asupra climei. Iarna nu este la fel de rece iar vara la fel de calda ca in China si Coreea. Ploile cad in principal in lunile de vara in est, dar nord-vestul primeste ploaie de iarna adusa de vinturi de marea Japoniei.
67% din Japonia este impadurita, in principal in regiunele deluroase, si copacii asigura materia prima pentru constructii, si hirtie si conbustibil. Prin reimpadurire versantii nu ramin goi. Padurile sunt mixte, de conifere si foioase. Lemnul importat este vital pentru nevoile industriale a Japoniei. Japonia este al doilea mare producator de hirtie din lume, si un mare important producatar de celuloza din lemn si de cherestea din conifere.
12% din suprafata sunt destinate agriculturii, iar 2% pasunatului. Cea mai mare parte a tarii eate prea muntoasa pentru agricultura, desi o parte din versanti sunt terasati. Orezul este principala planta cultivata peste 13 milioane tone pe an, in special in sud unde uneori este posibila dubla cultivare. Se cultiva si alte cereale, alaturi de trestie de zahar, fructe, cartofi dulci si soia. Sunt importante pasarile domestice, porcii si vitele. Fermele sunt mici, dar mecanizarea este raspindita.
Din cei 44297 km de cale ferata, 11649 km au fost electrificati, inclusiv Tokaido, legatura de mare viteza intre Osaka si Tokyo. Orasele mari sunt legate prin trenuri expres moderne. Transportul naval este vital. Chiba, Tokyo, Yokohama, Osaka, Kobe si Nagoya sunt porturi importante pe Honshu, iar Hakodate pe Hokkaido si Kitakyushu pe Kyushu.
Japonia este prima tara din lume in ceea ce priveste pescuitul, cu pina la 10 milioane de tone de peste carturati anual. Pestii sunt importanti in alimentatia japonezilor si pe linga pescuitul in ocean, exista multe pescarii in ape mici de coast. Crevetele sunt cele mai importante in apele mici, iar stridiile cu perle sunt o sursa de venit valoroasa. Macroul si tonul sunt importanti in apele mai adinci, iar balenele mai sunt capturate de japonezi in ciuda opozitiei internationale.
Japonia este o natiune industriala importanta.Este prima din lume in producerea otelului si in constructia navelor. O otelerie mare este la Kitakyushu, iar navele se construiesc la Osaka. Japonia produce mai multe automobile si televizoare decit orice alta tara. Cea mai mare dezvoltare industriala este legata de porturi, care importa conbustibili si materii prime si exporta bunuri fabricate.
În ceea ce priveşte Japonia putem spune că este cea mai importantă ţară care face parte din ,,Tigrii Asiatici” fiind cea mai dezvoltată din această categorie ocupand locul II în ierarhia mondială economică, după SUA,dar care se pare o v-a ajunge din urmă.
Japonia alături de U.E,SUA şi Canada reuşeşte la ora actuală să dirijeze politica economică mondială , politică care îşi va repercursiuni uneori negative alteori pozitive asupra celorlalte ţări ale lumii deoarece aceste ţări au devenit ca un fel de monopoluri ale întregii lumi ,monopoluri care redirecţionează politica a numeroase ţări ale lumii în ceea ce priveştete activitatea economică
Promovand o politică economică de tip francezo-germană ,Japonia şi-a început dezvoltarea sa printr-o strategie industrială clădită şi susţinută de o coeziune socială,bazele industrializării ţării şi deschiderea acesteia spre exterior fiind pusă de împăratul Mushushito,împărat care va releva o relansare a exporturilor spre ţările occidentale.
Chiar dacă Japonia este o ţară lipsită de materii prime atat industriale cat şi agricole fiind nevoite să importe 80-90% din materiile prime industriale şi peste 50% dintre produsele agricole dinţări ca SUA,India,Rusia,Brazilia,Japonia va cunoaşte o progresivă creştere economică dupa cel de-al II-lea Război mondial tocmai prin implementarea unei politici economice diversificată,automatizată,robotizată,politică de adaptare a cererii cat şi analizei unei oferte la nivel mondial prin adoptarea unei politici de comprimare a consumului intern astfel încat cea mai mare parte din producţia internă a ţării este destinată exportului.
Japonia pune mare acccent pe dezvoltarea economică a ţării,alocand anual 30% din PIB pentru dezvoltarea economică,ceea ce face ca producţia internă dar şi PNB-ul să crească datorită exporturilor masive de produse, in special cele de natură tehnologică ridicată .
Acest lucru face ca şi nivelul de trai al populaţiei să crească progresiv,de exemplu in 2001 PNB-ul Japoniei a crescut peste 4 mil.$ avand in acest sens un venit pe cap de locuitor de peste 32000 $
Politica de dezvoltare economică a ţării este foarte puternic sprijinită de către stat, implementand in acest sens un mare protecţionist al economiei interne, de exemplu in 2002 a scazut rata TVA la 5% ceea ce a făcut să scadă nivelul impozitării salariilor , implementand o creştere a veniturilor populaţiei pe fondul crizei existente în acel moment în Japonia
La ora actuală Japonia produce 14% din necesarul de produse industriale ale lumii,ocupand de exemplu un bine-meritat loc II în producţia de automobile ale lumii(10 mil.buc.2000)
Organizarea firmelor în reţele-Keirestu face ca eficacitatea muncii să fie mai mare ,implicand în acest mod mai multe exporturilor,declanşand astfel creşterea nivelului de trai al populaţiei dar în acelaşi timp si o dezvoltare economică a ţării.
2. Influenta culturii asupra mnagamenetului din Japonia
Unul dintre elementele specifice care se află la baza comportamentului şi managementului japonez este aşa-numitul amae, prin care se desemnează o stare specifică de dependenţă şi întrajutorare care există între componenţii oricărei organizaţii. Relaţiile interpersonale bazate pe amae presupun un anume ataşament emoţional, astfel încât persoana dependentă are un comportament specific, evitând să-şi asume responsabilităţi individuale în întreprinderea de acţiuni proprii, aşteptând ca şeful de care depinde să aibă iniţiativă şi să-l protejeze. Relaţiile umane se aseamănă cu cele dintre o mamă şi copilul său, în sensul că persoana dependentă are dorinţa de a fi iubită discret şi de a fi protejată de şeful său de ceea ce se întâmplă în mediul în care îşi desfăşoară activitatea.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Managementul Recompenselor - Japonia.doc