Cuprins
- I. Manageri 3
- I.1.Rolurile managerilor din domeniul interpersonal 5
- I.2. Rolurile managerilor din domeniul informaţional 5
- I.3. Rolurile managerilor din domenil decizional 6
- I.4. Modalităţi de creştere a eficatăţii muncii managerilor 7
- I.4.1. Programarea şi organizarea muncii managerilor 7
- I.4.2. Perfecţionarea raporturilor şefi-subordonaţi 11
- I.5. Recrutarea, selecţia, pefecţionarea şi promovarea personalui 12
- I.5.1. Recrutarea personalui 12
- I.5.2. Selecţia personalului 13
- I.5.3. Perfecţionarea personalului 14
- I.5.4. Promovarea personalului 15
- II.Întreprinzători 15
- II.1. Procesul de creare a unei noi întreprinderi 16
- II.2. Principalele etape de creare a unei întreprinderi 16
- III. Liderii 17
- Bibliografie 18
Extras din proiect
I. Managerii
Calitatea procesului de management si implicit rezultatele obţinute de o organizaţie depind de mangerii care desfăşoară aceste procese.
Pe plan mondial există două accepţiuni asupra noţiunii de maneger. Una, potrivit căreia în categoria managerilor dintr-o organizaţie sunt incluşi nu numai angajaţii care exercită funcţiile managementului şi au subordonaţi, ci şi specialiştii care lucreaza în compartimentele funcţionale. O altă accepţiune, căreia ne alăturăm, este aceea potivit căreia “managerul este persoana care exercită funcţiile managementului în virtutea obiectivelor, sarcinilor competenţelor şi responsabilitaţilor specifice funcţiei pe care o ocupă ”.
Majoritatea specialiştilor consideră ca trăsături definitorii pentru manageri :
• Dubla profesionalizare ceea ce implică pe langă cunoştiinţele solicitate de profesiunea de bază şi cunoştiinţe, calitaţi şi aptitudini specifice managementului;
• Caracterul accentuat creator al activitaţii desfăşurate, managerul fiind confruntat în aproximativ 80% din cazurii cu situaţii inedite.
Managerii în general pot fi clasificaţii după nivelul ierarhic la care se situează şi după sfera activităţilor pentru care sunt responsabili. Astfel, după nivelul ierarhic, managerii se grupează în trei categorii:
a) Manageri de nivel inferior – cei care lucrează direct cu executanţii, aceştia neavând în subordine alţi manageri.
b) Manageri de nivel mediu pe care-i întalnim la mai multe niveluri ierarhice ale organizaţiei şi care se caracterizează prin faptul că pot avea în subordine atât executanţi direcţi, cât şi alţi manageri.
c) Manageri de nivel superior sunt reprezentaţi de un grup relativ restrâns de executivi care au în general în subordine toate celelalte niveluri ierarhice ale managementului organizaţiei.
După sfera activităţilor coordonate, managerii se împart în cadrul unei organizaţii în două categorii:
• Managerii funcţionali care sunt responsabili pentru o singură activitate a firmei sau pentru o grupă de activităţi grupate într-o funcţiune a firmei(producţie, comercială);
• Managerii generali care desfăşoară activităţi cu caracter integrator prin aceea că ei conduc unităţi complexe ale unei organizaţii, cum ar fi o filială sau o divizie operativă independentă a acesteia. Ei sunt responsabili pentru toate activităţile specifice unităţii respective (producţie, marketing, finanţe).
O firmă mică poate avea un singur manager general, dar o firmă mare poate avea mai mulţi, în funcţie de numărul filialelor, diviziilor sau a altor unităţi complexe din care este formată.
Managerii de la orice nivel planifică, organizează, coordonează, antrenează şi controlează. În urma cercetărilor întreprinse de către Henry Mintzberg , s-a constatat că profesia de manager poate fi descrisă prin mai multe “roluri” indeplinite de această categorie de personal aşa cum rezultă din figura următoare:
Fig.1. Rolurile managerilor
În general managerii sunt investiţi cu o autoritate formală în cadrul organizaţiei care fac parte şi pe care o conduc. Din această autoritate formală decurge un anumit statut care la rândul său generează diferite forme de relaţii interpersonale. Ca urmare a implicarii managerilor in relaţii interpersonale, ei au acees la informaţiile care permit acestora să elaboreze decizii şi strategii.
I.1. Rolurile managerilor din domeniul interpersonal
Managerului îi revine rolul de reprezentare ca urmare a poziţiei în fruntea organizaţiei sau a colectivului condus, ceea ce îl determină să îndeplinească anumite obligaţii de natura ceremonială. Astfel managerul din fruntea organizaţiei trebuie să ureze bun venit în organizaţiei unui grup de personalităţi, maistrul trebuie să asiste la căsătoria unui muncitor, directorul comercial invită un client important la prânz.
Activităţile cuprinse în cadrul responsabilităţii managerului faţă de subordonaţii săi constituie rolul de leader. Managerul este responsabil de recrutarea şi formarea propriei echipe, trebuie să ştie să motiveze şi să încurajeze subordonaţii, să adapteze nevoile acestora la obiectivele organizaţiei.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Managerii, Intreprinzatorii si Liderii.doc