Monedă și credit

Proiect
7.6/10 (11 voturi)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 149 în total
Cuvinte : 82573
Mărime: 267.23KB (arhivat)
Puncte necesare: 11

Cuprins

  1. Capitolul 1 Continutul Si Functiile Monedei .. 5
  2. 1.1 Concept .. 5
  3. 1.3 Functiile monedei .. 9
  4. Moneda, baza a creditului .. 10
  5. 1.4 Semnele monetare .. 10
  6. 1.5 Puterea de cumparare a banilor .. 11
  7. Capitolul 2 Masa Monetara .. 13
  8. 2.1 Criterii formale si institutionale de delimitare între diverse categorii de moneda .. 13
  9. 2.2 Agregatele monetare M1, M2, M3 si M4 .. 20
  10. Capitolul 3 Politici Monetare .. 23
  11. 3.1 Obiectivele politicii monetare .. 23
  12. 3.2 Actiunea asupra ratei dobânzii .. 26
  13. Stabilirea vitezei de circulatie a monedei .. 33
  14. 3.4 Instrumentele politicii monetare .. 34
  15. Publicitate si consiliere .. 42
  16. 3.5 Politica monetare în Romania si în lume .. 42
  17. Capitolul 4 Creatia Monetara si Oferta De Moneda .. 44
  18. 4.1 Contraposturile monedei .. 44
  19. Natura contraposturilor agregatelor M3 si M4 .. 50
  20. 4.2 Creatia monetara a bancilor comerciale .. 51
  21. Nevoia de lichiditati a sistemului bancar comercial .. 52
  22. 4.3 Creatia monetara a bancii centrale .. 52
  23. Rolul monetar al Trezoreriei publice .. 57
  24. Capitolul 5 Sistemul Bancar În România În Perioada De Tranzitie La Economia De Piata .. 59
  25. 5.1 Restructurarea sistemului bancar .. 59
  26. 5.2 Reglementarea, autorizarea si supravegherea activitatii bancare .. 60
  27. 5.3 Bancile comerciale. .. 62
  28. 5.4 Operatii bancare. .. 63
  29. Capitolul 6 Banca Nationala A României .. 65
  30. 6.1 Statutul juridic si obiectivele Bancii Nationale a României .. 65
  31. 6.2 Politica monetara si valutara a B.N.R. .. 65
  32. 6.3 Emisiunea monetara .. 67
  33. 6.4 Rolul sistemului national de plati al B.N.R. Operatiunile BNR cu bancile. Supravegherea bancara. .. 67
  34. 6.5 Operatiunile BNR pe contul statului .. 69
  35. 6.6 Operatiunile BNR cu aur si activele externe .. 69
  36. 6.7 Situatiile financiare ale BNR .. 69
  37. 6.8 Conducerea si administrarea BNR .. 70
  38. Capitolul 7 Operatiunile Bancare De Credit .. 71
  39. 7.1 Operatiunile bancare de credit. Generalitati. .. 71
  40. 7.2 Sferele creditului .. 71
  41. Documentatia de credit. .. 78
  42. 7.4 Categorii de credite .. 79
  43. Creditele prin semnatura. Avalul cambiei sau a1 biletului la ordin. .. 87
  44. Capitolul 8 Costul Creditului. .. 89
  45. 8.1 Comisionul .. 89
  46. 8.2 Dobânda .. 90
  47. Factorii determinanti ai diferentierii ratelor dobânzii .. 92
  48. Capitolul 9 RISCUL ÎN ACTIVITATEA BANCARa .. 95
  49. 9.1 Indicatorii de performanta bancara .. 95
  50. 9.2 Rolul gestiunii riscului bancar .. 99
  51. 9.3 Evolutia preocuparilor referitoare la gestiunea riscurilor bancare .. 101
  52. 9.4 Clasificarea riscurilor bancare în functie de expunerea la risc .. 103
  53. 9.5 Clasificarea riscurilor bancare în functie de caracteristica bancara .. 104
  54. 9.5.1 Clasificarea riscurilor bancare în functie de cauza si forma lor. .. 105
  55. 9.6 Clasificarea riscurilor în functie de alocarea lor în cadrul sistemului financiar .. 107
  56. 9.7 Gestiunea globala a riscurilor bancare .. 109
  57. 9.8 Identificarea si evaluarea riscurilor bancare .. 109
  58. 9.9 Controlul riscurilor .. 110
  59. 9.10 Eliminarea / evitarea riscurilor .. 110
  60. 9.11 Finantarea riscurilor .. 111
  61. 9.12 Acoperirea (retinerea) riscurilor .. 111
  62. 9.13 Transferarea riscurilor .. 112
  63. 9.14 Garantiile creditelor bancare .. 112
  64. 9.15 Recuperarea creditelor bancare .. 116
  65. Capitolul 10 Creditul International. Creditele Pentru Finantarea Operatiunilor De Comert International .. 119
  66. 10.1 Creditele acordate exportatorilor pentru finantarea operatiunilor de comert international. .. 119
  67. 10.2 Creditele acordate importatorilor pentru finantarea operatiunilor de comert international. .. 119
  68. Capitolul 11 Creditul Documentar .. 120
  69. 11.1 Notiune si reglementare. .. 121
  70. 11.2 Partile si functia creditului documentar. .. 121
  71. 11.3 Formele de baza ale creditului documentar. .. 121
  72. Capitolul 12 Fenomenul Inflationist .. 129
  73. 12.1 Definitii ale inflatiei ca fenomen cuantificabil. Tipuri de inflatii în functie de cauzele aparitiei si dezvoltarii fenomenului inflationist .. 129
  74. 12.2 Efectele inflatiei. Indicatorii de cuantificare a inflatiei .. 138
  75. 12.3 Modele teoretice de explicare a fenomenului inflationist .. 141

Extras din proiect

3.4 Instrumentele politicii monetare

Obiectivele politicii monetare se suprapun în mare parte cu cele ale politicii fiscale în masura în care ambele reprezinta instrumente de stabilizare macroeconomica. O alta posibilitate pe care o are politica monetara pentru îmbunatatirea circulatiei monetare este constrângerea bugetului si anume, posibilitatea acestuia de a se finanta din împrumuturi.

Datoria, adica deficitul bugetar poate fi monetizat (de exemplu: emisiunea monetara si stabilizarea ratei dobânzii).

In general, într-o economie de piata dezvoltata, politica monetara nu impune legi prin care sa creasca sau sa reduca cererea globala.

Exista doua tipuri de instrumente ale politicii monetare:

1) Generale si indirecte; si

2) Specifice si directe

Primele sunt utilizate în majoritatea economiilor contemporane si actioneaza asupra mecanismelor monetare fara a le bloca functionarea. Astfel, manevrarea taxei de rescont, politica de open market si politica rezervelor obligatorii sunt instrumente generale de interventie; ele se bazeaza fiecare pe o anumita logica, inerenta unui anumit mecanism economico – monetar: creditul si forma sa istorica – scontul (în cazul rescontului), piata financiara (în cazul politicii de open market), creatia monetara (în cazul politicii rezervelor obligatorii). În ipoteza ca autoritatile intervin cu ajutorul instrumentelor amintite, ele adopta logica respectiva, însa modifica anumite elemente ale mecanismului, lasând totusi sistemul economic în ansamblul sau sa reactioneze la modificarea pe care au provocat-o în mod intentionat. Instrumentele indirecte sunt compatibile, deci, cu legile pietei, mai precis cu independenta bancilor comerciale fata de banca centrala.

A doua categorie de instrumente sunt utilizate numai în anumite tari si perioade si actioneaza nemijlocit asupra situatiei financiare a bancilor comerciale, impunându-le o anumita conduita. Astfel, selectivitatea (dirijarea) si rationalizarea (plafonarea) creditelor sunt procedee coercitive, care transforma bancile comerciale în simplii distribuitori de credite, în proportii stabilite pe cale administrativa, catre sectoarele si ramurile economice desemnate de puterea de stat. În tarile occidentale, dirijarea creditelor dateaza din anii premergatori celui de-al doilea razboi mondial, iar plafonarea creditelor a fost introdusa în anii '70. În România comunista, aceste procedee au fost instituite, într-o forma specifica economiei planificate, în anii '50, la scurt timp dupa nationalizarea principalelor mijloace de productie. Combinate cu planificarea generala a economiei, dirijarea si limitarea prin plan a creditelor - realizate cu ajutorul unui instrument de planificare specific ("planul de credite al economiei") - au dus la transformarea bancilor "specializate" în simple verigi ale birocratiei statale, lipsite de orice preocupare fata de criteriul profitului. În pofida reformei sistemului bancar din anul 1991, aceasta situatie s-a mentinut pâna la începutul anului 1997, când Banca Nationala a renuntat la ultima forma de dirijare a creditelor, realizata prin asa-numitele "credite structurale".

La ora actuala, evolutia generala a politicii monetare se caracterizeaza prin revenirea la instrumentele indirecte, îndeosebi la cele care se bazeaza pe mecanismele pietelor de capitaluri si, deci, pe actiunea ratei dobânzii.

3.4.1 Politica taxei de rescont

Taxa scontului reprezinta dobânda uzuala pentru creditele acordate de catre banca de emisiune în cadrul operatiunilor de rescontare.

Denumirea specifica este data de faptul ca o perioada îndelungata principala forma de acordare a creditului de catre banca de emisiune era rescontarea bazata pe operatiunile de scont. Astazi operatiunile de creditare ale bancii de emisiune s-au diversificat si au alte structuri, dar banca de emisiune continua sa îndeplineasca în economie rolul de izvor al creditului, legata de functia sa principala de emisiune.

Politica taxei de rescont se bazeaza pe o modalitate de refinantare rescontul - si pe rata dobânzii aferenta acestei refinantari -- taxa de rescont oficiala a bancii centrale.

3.4.1.1 Tehnica rescontului

Rescontul se poate defini, pentru banca de emisiune, ca o achizitie ferma, cu plata imediata, a unor creante, în termen, prezentate de bancile comerciale. Un regim similar au si pensiunile, respectiv achizitiile însotite de angajamentul de rascumparare la un anumit termen a creantelor de catre banca prezentatoare.

Rescontul este o tehnica de refinantare, care pune în legatura directa bancile comerciale cu banca centrala, fara a se recurge pentru aceasta la piata monetara. Astfel, prin rescont, bancile comerciale împrumuta direct lichiditati de la banca centrala, careia îi cedeaza în schimb titlurile private (trate, bilete la ordin) pe care le detin în portofoliul lor si pe care le-au obtinut prin operatiuni de scont efectuate anterior cu clientii lor (de unde si denumirea de "rescont"). Titlurile respective reprezinta, asadar, credite cu dobânda pietei (taxa de scont), acordate de bancile comerciale economici. Rata dobânzii la care banca comerciala, care a acordat deja credite economiei, se refinanteaza (taxa de rescont), este stabilita cu anticipatie si în mod unilateral de catre banca centrala, care devine, prin rescontarea titlurilor, finantatorul final a1 creditelor respective.

În trecut, rescontul a constituit principala cale de refinantare a bancilor comerciale. În prezent, ponderea acestei forme de refinantare nu depaseste, în tarile dezvoltate, cca. 2%-3%. Explicatia reducerii importantei rescontului si înlocuirii sale treptate cu operatiunile efectuate de banca centrala pe piata monetara (open market) se explica prin modificarea în epoca postbelica a rolului bancii centrale. Daca, în trecut, banca centrala a fost în principal o "banca a bancilor", însarcinata cu alimentarea cu lichiditati a bancilor comerciale, în prezent, ea a devenit în primul rând "autoritatea monetara" a tarii respective, adica un for însarcinat cu conceperea si aplicarea politicii monetare. Or, banca centrala nu poate îndeplini corect rolul de "autoritate monetara" decât în masura în care controleaza propria sa productie de moneda (primara). Pentru aceasta, în majoritatea tarilor, ea trebuie sa reziste presiunilor Trezoreriei publice, care încearca sa-si finanteze datoria prin emisiune de moneda. De asemenea, în tarile în care rescontul se mentine si are o oarecare pondere, banca centrala trebuie sa faca fata cerintei de a se prezenta la rescont a bancilor comerciale.

În România, titlurile private se folosesc înca pe scara redusa, iar ca urmare procedura scontului si a rescontului este practic inexistenta. În aceste conditii, o modalitate de refinantare a bancilor comerciale cu functii asemanatoare a fost în ultimii ani "creditele structurale", care au reprezentat totodata principala cale de dirijare a creditelor spre ramurile considerate prioritare de catre autoritatile publice: agricultura (de stat), importul si productia de combustibili etc. Aceasta forma de refinantare a bancilor comerciale a fost desfiintata de catre Banca Nationala în anul 1997.

3.4.1.2 Taxa de rescont si politica taxei de rescont

În calitatea sa de rata a dobânzii oficiala a bancii centrale, taxa de rescont este o rata a dobânzii directoare în economie.

Astfel, ca rata a dobânzii oficiala, taxa de rescont protejeaza bancile comerciale împotriva fluctuatiilor valorii titlurilor pe care le detin în portofoliu, asigurând, pentru portofoliul respectiv, un profit cunoscut cu anticipatie. Într-adevar, faptul ca o banca comerciala poseda în permanenta un anumit portofoliu de titluri private rescontabile este suficient pentru ca banca respectiva sa aiba o sursa de refinantare cu un cost bine definit.

În consecinta, cresterea taxei de rescont devine un instrument de politica monetara eficace, deoarece determina, pe de o parte, devalorizarea ansamblului portofoliului de titluri private al bancilor comerciale, iar pe de alta parte, refinantarea în conditii mai putin avantajoase a titlurilor vechi detinute în portofoliu.

Preview document

Monedă și credit - Pagina 1
Monedă și credit - Pagina 2
Monedă și credit - Pagina 3
Monedă și credit - Pagina 4
Monedă și credit - Pagina 5
Monedă și credit - Pagina 6
Monedă și credit - Pagina 7
Monedă și credit - Pagina 8
Monedă și credit - Pagina 9
Monedă și credit - Pagina 10
Monedă și credit - Pagina 11
Monedă și credit - Pagina 12
Monedă și credit - Pagina 13
Monedă și credit - Pagina 14
Monedă și credit - Pagina 15
Monedă și credit - Pagina 16
Monedă și credit - Pagina 17
Monedă și credit - Pagina 18
Monedă și credit - Pagina 19
Monedă și credit - Pagina 20
Monedă și credit - Pagina 21
Monedă și credit - Pagina 22
Monedă și credit - Pagina 23
Monedă și credit - Pagina 24
Monedă și credit - Pagina 25
Monedă și credit - Pagina 26
Monedă și credit - Pagina 27
Monedă și credit - Pagina 28
Monedă și credit - Pagina 29
Monedă și credit - Pagina 30
Monedă și credit - Pagina 31
Monedă și credit - Pagina 32
Monedă și credit - Pagina 33
Monedă și credit - Pagina 34
Monedă și credit - Pagina 35
Monedă și credit - Pagina 36
Monedă și credit - Pagina 37
Monedă și credit - Pagina 38
Monedă și credit - Pagina 39
Monedă și credit - Pagina 40
Monedă și credit - Pagina 41
Monedă și credit - Pagina 42
Monedă și credit - Pagina 43
Monedă și credit - Pagina 44
Monedă și credit - Pagina 45
Monedă și credit - Pagina 46
Monedă și credit - Pagina 47
Monedă și credit - Pagina 48
Monedă și credit - Pagina 49
Monedă și credit - Pagina 50
Monedă și credit - Pagina 51
Monedă și credit - Pagina 52
Monedă și credit - Pagina 53
Monedă și credit - Pagina 54
Monedă și credit - Pagina 55
Monedă și credit - Pagina 56
Monedă și credit - Pagina 57
Monedă și credit - Pagina 58
Monedă și credit - Pagina 59
Monedă și credit - Pagina 60
Monedă și credit - Pagina 61
Monedă și credit - Pagina 62
Monedă și credit - Pagina 63
Monedă și credit - Pagina 64
Monedă și credit - Pagina 65
Monedă și credit - Pagina 66
Monedă și credit - Pagina 67
Monedă și credit - Pagina 68
Monedă și credit - Pagina 69
Monedă și credit - Pagina 70
Monedă și credit - Pagina 71
Monedă și credit - Pagina 72
Monedă și credit - Pagina 73
Monedă și credit - Pagina 74
Monedă și credit - Pagina 75
Monedă și credit - Pagina 76
Monedă și credit - Pagina 77
Monedă și credit - Pagina 78
Monedă și credit - Pagina 79
Monedă și credit - Pagina 80
Monedă și credit - Pagina 81
Monedă și credit - Pagina 82
Monedă și credit - Pagina 83
Monedă și credit - Pagina 84
Monedă și credit - Pagina 85
Monedă și credit - Pagina 86
Monedă și credit - Pagina 87
Monedă și credit - Pagina 88
Monedă și credit - Pagina 89
Monedă și credit - Pagina 90
Monedă și credit - Pagina 91
Monedă și credit - Pagina 92
Monedă și credit - Pagina 93
Monedă și credit - Pagina 94
Monedă și credit - Pagina 95
Monedă și credit - Pagina 96
Monedă și credit - Pagina 97
Monedă și credit - Pagina 98
Monedă și credit - Pagina 99
Monedă și credit - Pagina 100
Monedă și credit - Pagina 101
Monedă și credit - Pagina 102
Monedă și credit - Pagina 103
Monedă și credit - Pagina 104
Monedă și credit - Pagina 105
Monedă și credit - Pagina 106
Monedă și credit - Pagina 107
Monedă și credit - Pagina 108
Monedă și credit - Pagina 109
Monedă și credit - Pagina 110
Monedă și credit - Pagina 111
Monedă și credit - Pagina 112
Monedă și credit - Pagina 113
Monedă și credit - Pagina 114
Monedă și credit - Pagina 115
Monedă și credit - Pagina 116
Monedă și credit - Pagina 117
Monedă și credit - Pagina 118
Monedă și credit - Pagina 119
Monedă și credit - Pagina 120
Monedă și credit - Pagina 121
Monedă și credit - Pagina 122
Monedă și credit - Pagina 123
Monedă și credit - Pagina 124
Monedă și credit - Pagina 125
Monedă și credit - Pagina 126
Monedă și credit - Pagina 127
Monedă și credit - Pagina 128
Monedă și credit - Pagina 129
Monedă și credit - Pagina 130
Monedă și credit - Pagina 131
Monedă și credit - Pagina 132
Monedă și credit - Pagina 133
Monedă și credit - Pagina 134
Monedă și credit - Pagina 135
Monedă și credit - Pagina 136
Monedă și credit - Pagina 137
Monedă și credit - Pagina 138
Monedă și credit - Pagina 139
Monedă și credit - Pagina 140
Monedă și credit - Pagina 141
Monedă și credit - Pagina 142
Monedă și credit - Pagina 143
Monedă și credit - Pagina 144
Monedă și credit - Pagina 145
Monedă și credit - Pagina 146
Monedă și credit - Pagina 147
Monedă și credit - Pagina 148
Monedă și credit - Pagina 149

Conținut arhivă zip

  • Moneda si Credit.doc

Alții au mai descărcat și

Inflația, efecte reale, efecte anticipate - politici antiinflaționiste

INTRODUCERE Inflaţia este un fenomen şi un proces economico-social complex, care a devenit general şi persistent în epoca noastră. Ea se...

Banca de emisiune - rolul și funcțiile sale

Noţiuni introductive Instituţiile implicate în realizarea legăturilor complexe dintre sectorul monetar şi economia reală, prin intermediul pieţei...

Oferta de Monedă

1. CADRUL INSTITUTIONAL AL OFERTEI DE MONEDA In economiile contemporane, sistemul financiar-bancar se compune, de regula din urmatoarele categorii...

Monopolul

1. Aspecte teoretice privind monopolul 1.1. Definirea monopolului Ȋn structura oricărei economii de piaţă, pe lângă concurenţă, apare şi...

Analiza structurii și dinamicii resurselor financiare publice din bugetul consolidat al României

Cap 1: Structura resurselor financiare publice din bugetul de stat si din bugetele locale – criterii si component Resursele financiare reprezintă...

Inflația

ABSTRACTUL Stabilitatea maroeconomică devine un fenomen tot mai complicat de obținut în condițiile actuale, în care sistemele economice prezintă...

Agregate Monetare

1.5 Definirea masei monetare Masa monetară- reprezintă un indicator care desemnează totalitatea mijloacelor băneşti existente în economia unei...

Agregate Monetare

INTRODUCERE Actualitatea temei. Ca indicatori de măsurare , agregatele monetare trebuie să asigure realizarea unei legături directe şi simple cu...

Te-ar putea interesa și

Monedă și creditul. Creația monetară a băncilor

1.1 Concept Banii reprezintă bunuri ca oricare altele, indiferent că se prezintă sub forma variată de la început, sau sub forma lor proprie. Cu...

Monedă și credit - tipuri de sisteme monetare

1. Sistemul monetar: definire, conţinut, rol Formele actuale de organizare a circulaţiei monetare din diverse ţări reprezintă rezultatul unui...

Produsele Bancare

INTRODUCERE In toate tarile exista firme ce apartin administratiei de stat, centrale sau locale, care produc bunuri si servicii, incadranduse in...

Oferta de Monedă

1. CADRUL INSTITUTIONAL AL OFERTEI DE MONEDA In economiile contemporane, sistemul financiar-bancar se compune, de regula din urmatoarele categorii...

Politică de creditare a băncilor comerciale

CAPITOLUL 1 CREDITUL 1.Definirea, elementele creditului 1.1 Definirea creditului ”Termenul de credit, abordat semantic are numeroase sensuri...

Monedă și credit - creditul pentru investiții

Introducere Relațiile de credit au apărut pe o anumită treaptă a dezvoltării producției de mărfuri și anume, atunci când această dezvoltare a...

Monedă și Credit

CAPITOLUL I. MONEDĂ, LICHIDITATE, PATRIMONIU 1.1. Elemente definitorii, evolutii si interdependente 1.2. Dematerializarea monedei si inovatia...

Monedă și credit - oferta de monedă într-un sistem bancar cu două niveluri

În economiile contemporane, moneda este creată de sistemul financiar-bancar, însă organizarea şi funcţionarea acestuia diferă mult de la o ţară la...

Ai nevoie de altceva?