Monopolul - Beneficii sau Daune

Cuprins proiect Cum descarc?

Introducere 3
1. Literature review 4
2. Lista ideilor principale 15
3. Aplicabilitate practica 19
Concluzii 20
Bibliografie 21


Extras din proiect Cum descarc?

Introducere
Monopolul reprezinta forma de piata prin intermediul careia o singura firma asigura oferta unui anumit bun (nesustituibil), satisfacand intreaga cerere exprimata pe piata. In cazul monopolului nu exista concurenta pe piata, iar firma monopolista isi stabileste pretul pe piata si cantitatea vanduta.
Monopolul apare fie ca o replica la concurenta (o intreprindere se afla in situatia de monopol atunci cand ea este unicul producator al unui produs omogen din ramura, in prezenta unui numar mare de cumparatori), fie ca o forma modificata a acesteia.
Conform DEX, monopolul reprezinta "dreptul exclusiv a cuiva, de obicei al statului, de a dispune de ceva, de a efectua ceva; dominatie intr-un domeniu, intr-una sau mai multe ramuri economice; privilegiu exclusiv, de drept si de fapt, pe care il poseda un individ, o intreprindere sau o institutie publica de a fabrica, de a vinde sau de a exploata anumite bunuri sau servicii; intreprindere mare sau uniune de intreprinderi care concentreaza in mana lor productia si desfacerea unor produse importante, cu scopul stabilirii unor preturi mari si al obtinerii unor profituri ridicate".
Monopolul mai poate fi definit ca fiind "o forma a concurentei imperfecte in care piata unei industrii este dominata de un singur producator/vanzator, care in relatiile cu consumatorii isi impune conditiile de pret sau de calitate" 
Consecinta fundamentala a monopolului este data prin faptul ca pretul nu mai este stabilit prin jocul liber al fortelor pietei, ca in cazul concurentei perfecte, ci este fixat impreuna cu volumul productiei de insasi firma producatoare.
Se regasesc si situatii in care o singura firma controleaza piata unui bun economic, insa fara a fi singurul ofertant pe piata; alaturi de ea functionand si alte firme mai mici ce detin un procent de piata neglijabil; metaforic aceasta situatie este denumita ,,monopol cu franjuri".
"Pe termen lung, niciun monopolist nu poate fi sigur ca nu va fi atacat de concurenta" 
1. Literature review
(D.T. Armentano - 2005 ): In articolul sau este sustinut faptul ca exista dezacorduri majore din cauza teoriilor complet diferite in ceea ce priveste notiunea de monopol, originile de monopol, precum si presupusele efecte ale monopolului asupra suveranitatii asupra consumatorului.
Conform teoriei neoclasice, monopolul se regaseste in situatia in care o firma se confrunta cu intreaga cerere pentru un anumit produs. Preturile de monopol sunt mai mari decat preturile competitive, costurile medii sunt si ele mai mari decat in cazul concurentei. 
Exista 2 critici in ceea ce priveste teoria neoclasica a monopolului; in primul rand s-ar putea critica modelul pur competitiv, care este angajat ca un punct de referinta si ca baza de comparatie pentru situatiile de monopol si in al doilea rand s-ar putea critica conceptul de bariere non-juridice la intrare, sustinand ca se au in vedere preferintele consumatorilor, care limiteaza concurenta si faptul ca poate avea loc o alocare gresita a resurselor. Majoritatea economistilor sunt de acord ca, concurenta pura nu este posibila, aceasta ar putea exista doar daca consumatorii ar avea gusturi omogene neexistand niciun fel de rivalitate. Cele mai importante bariere la intrare sunt diferentierea produselor si a economiilor de scara; diferentierea produselor limiteaza concurenta, deoarece acesta face ca intrarea sa fie mai costisitoare (de exemplu, cele mai mari companii de automobile schimband stilurile in fiecare an ar creste costurile de competitie in aceasta industrie). De indata ce concurenta ar fi limitata, preturile ar fi mai mari, contribuind la o reducere reala a bunastarii consumatorilor.
(Ludwig von Mises - 2005): Monopolul exista atunci cand aprovizionarea marfii este controlata de un singur vanzator sau un singur grup de vanzatori care actioneaza concertat. Aceasta conditie pune monopolistul in pozitia de a fi capabil sa limiteze procesul de alimentare, in scopul de a creste pretul pietei, fara a fi nevoie sa se teama ca planurile sale vor fi frustrate de interferente din partea altor vanzatori de aceeasi marfa. Preturile de monopol reprezinta rezultatul unui comportament de afaceri sfidand suprematia consumatorilor si inlocuirea intereselor private ale monopolistului in locul celor publice. Mises mai sustine si faptul ca, desi cele mai multe monopoluri si preturi de monopol sunt posibile prin interventia Guvernului in piata libera prin tarife licente, etc., exista anumite cazuri in care monopolul apare pe piata libera.


Fisiere in arhiva (1):

  • Monopolul - Beneficii sau Daune.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!