Perspectivele Serviciilor de Invatamant din Romania

Extras din proiect Cum descarc?

Introducere
Motivul pentru care am ales sa analizam perspectivele serviciilor de invatamant din Romania este faptul ca acestea ne influenteaza in mod semnificativ existenta, fiind, in opinia noastra, cel mai important serviciu din categoria celor finantate de bugetul statului, si cel care exercita cea mai mare influenta asupra devenirii noastre ca indivizi.
Educatia reprezinta un act de constiinta, de calitatea caruia depinde in buna parte nu numai bunastarea viitoare a unei natiuni, ci, in acelasi timp, puterea, influenta si chiar existenta ei ca entitate distincta in configuratia regionala si mondiala. Fenomenul cunoasterii sta la baza progresului societatii, supravietuirea, dezvoltarea si succesul acesteia, dar si a organizatiilor, fiind asigurate de resurse strategice precum informatia si cunoasterea. In ultimii ani, reprezentanti de seama ai unor diferite domenii de activitate au afirmat ca lumea intra intr-o era numita "societatea cunoasterii", ca are loc o "revolutie a cunoasterii", ale caror efecte se vor face simtite la nivel mondial.
Sistemul de educatie include ansamblul organizatiilor sociale (economice, politice, culturale) si al comunitatilor umane (familie, comunitate locala, natiune) care, in mod direct sau indirect, intentionat sau spontan, realizeaza functii pedagogice, contribuind la formarea si dezvoltarea personalitatii umane.
Rolul educatiei atat in cadrul procesului de dezvoltare sociala cat si economica, inseamna de fapt ca ea trebuie tratata in termeni economici, ca o investitie. Din aceasta perspectiva, invatamantul are impact asupra tuturor sectoarelor, completand in acelasi timp dezvoltarea individuala si dimensiunea culturala a individului. 
Nevoia de a pregati indivizi pentru viata si munca intr-o societate a cunoasterii, care este implicit si una a educatiei, solicita o strategie a pregatirii de-a lungul vietii prin asigurarea accesului la educatie a unor largi categorii de public. Aceasta strategie prevede ca sistemul educational trebuie sa fie pregatit sa deserveasca diverse categorii de cetateni (de toate varstele, nivelurile educationale si de formare profesionala etc.) si sa-i asocieze cu alti participanti (centre de formare, autoritati locale, retele de asociatii, firme etc.). 
Pentru a indeplini toate aceste sarcini si provocari, scoala, autonomia si responsabilitatea trebuie promovate in acelasi timp atat ca procese de evaluare si responsabilizare, cat si ca posibilitati pentru institutiile de invatamant de a dezvolta legaturi de cooperare specifice cu administratiile locale, regionale si nationale. Fara indoiala, succesul scolilor este determinat de un corp profesoral calificat si stabil, o administrare eficienta si de existenta unui plan de dezvoltare. Este importanta o participare activa a profesorilor, elevilor si parintilor.
Calitatea invatamantului cuprinde o multitudine de aspecte, incepand cu structurarea sa in raport cu cerintele de pe piata fortei de munca si continuand cu structura planurilor si programelor de invatamant, formarea si perfectionarea ,,formatorilor", modernizarea bazei tehnice, materiale, calitatea invatarii etc.
I. 1. Analiza evolutiei serviciilor de invatamant pe o perioada de 5 ani (2006 - 2010)
Pentru a putea analiza evolutia serviciilor de invatamant in perioada 2006 - 2010 am ales sa analizam seriile de date pentru doi indicatori statistici, unul fizic - populatia ocupata in invatamant, si unul valoric - valoarea investitiilor in sistemul de invatamant.
Tabel nr. 1 - Analiza indicatorului ,,populatie ocupata in invatamant"
Anul Populatia ocupata pe total economie
-mii persoane- Populatia ocupata in invatamant (Y) - mii persoane- 
Ponderea
% 
Ponderea medie
% INDICATORI MEDII
ABSOLUTI RELATIVI
(%)
2004 8238 430 5,219 5,045 429,4 0,5 1,001 0,1%
2005 8390 430 5,125 
2006 8469 426 5,030 
2007 8726 429 4,916 
2008 8747 432 4,938 
Sursa: Anuarul Statistic al Romaniei, Editia 2009, INS
Grafic nr.1 - Evolutia populatiei ocupate in invatamant
Grafic nr.2 - Ponderea populatiei ocupate in invatamant in total economie
In urma calculelor efectuate pentru analiza indicatorului fizic ,,populatia ocupata in invatamant", putem remarca faptul ca populatia ocupata in acest serviciu detine o pondere medie de doar 5% din totalul populatiei ocupate in economie in perioada 2004-2008. 
Valoarea medie absoluta a populatiei ocupate in invatamant a fost, in perioada analizata, de 429,4 mii persoane. Numarul persoanelor ocupate in serviciul analizat a crescut anual cu un spor mediu absolut de 0,5 mii persoane, adica de 1,001 ori anual. Altfel spus, populatia ocupata in invatamant a avut un ritm mediu anual de crestere cu 0,1 procente. 
Aceste rezultate sunt explicabile prin prisma faptului ca desi in acest seriviciu exista un deficit de personal bine pregatit, salariile oferite nu sunt deloc atractive, ceea ce face ca din ce in ce mai putine persoane sa se indrepte catre o cariera in invatamant si ca ritmul de crestere al populatiei ocupate in acest domeniu sa fie atat de lent.


Fisiere in arhiva (1):

  • Perspectivele Serviciilor de Invatamant din Romania.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!