Perspectivele Serviciilor de Invatamant in Romania, in Regiunea de Nord-Vest

Extras din proiect Cum descarc?

Regiunea de Nord-Vest (Transilvania de Nord) a fost creata in baza legii 151/1998 (modificata prin legea 315/2004) prin asocierea voluntara a administratiilor publice locale, dar nefiind momentan o unitate administrativ-teritoriala si neavand personalitate juridica. 
Regiunea de Nord-Vest este una din cele 8 regiuni de dezvoltare din Romania si include 6 judete: Bihor, Bistrita-Nasaud, Cluj, Maramures, Satu-Mare, Salaj. Suprafata regiunii este de 34.159 kmp, reprezentand 14,32 % din suprafata tarii, cu o populatie totala de 2.744.914 locuitori. Regiunea se situeaza pe locul patru la nivel national in privinta suprafetei si a populatiei. 
Regiunea cuprinde 421 unitati administrativ-teritoriale: 6 judete, 42 de orase din care 15 municipii, 398 comune si 1.823 de sate. Regiunea dispune de o pozitie geografica strategica, avand granite cu Ungaria si Ucraina, cat si cu regiunile de dezvoltare Centru, Vest si Nord-Est din Romania. 
In acest proiect vom analiza perspectivele serviciilor de invatamant in Romania, in Regiunea de Nord-Vest.
Este unanim recunoscuta importanta invatamantului in general si a celui universitar in special in starea prezenta si viitoare a unei natiuni. Educatia reprezinta un act de constiinta, de calitatea caruia depinde in buna parte nu numai bunastarea viitoare a natiunii respective ci, in acelasi timp, puterea, influenta si chiar existenta ei ca entitate distincta in configuratia regionala si mondiala. 
Astazi, mai mult ca oricand, schimbare pare caracteristica esentiala ce guverneaza lumea, prin profunde si extrem de rapide modificari ale configuratiei economiei mondiale sub aspect tehnic, economic, social si politic. In incercarea de a intelege complexitatea dinamicii mondiale, cunoasterea devine ,,componenta numarul unu a dezvoltarii economice", asa cum a definit-o Herbert Simon, laureat al Premiului Nobel.
Fenomenul cunoasterii sta la baza progresului societatii, supravietuirea, dezvoltarea si succesul atat a societatii cat si a organizatiilor fiind asigurate de resurse strategice precum informatia si cunoasterea. In ultimii ani, reprezentanti de seama ai unor diferite domenii de activitate au afirmat ca lumea intra intr-o era numita "Economia Cunoasterii", ca are loc o "Revolutie a Cunoasterii", ale caror efecte se vor face simtite la nivelul tuturor tarilor de pe glob. 
Spre deosebire de societatile preindustriale si industriale, in care cunoasterea era acumulata in special prin experienta (learning by doing), in economia cunoasterii oamenii, ca principala forta motrice a economiei, trebuie sa invete, atat inainte de a patrunde pe piata muncii, la scoala, parcurgand diferitele nivele de instruire specifice sistemului formarii profesionale, dar si dupa aceea, adaptandu-se prin diferite subsisteme specifice educatiei permanente, cerintelor tot mai complexe ale dinamicii mondiale. Capacitatea umana de a crea si folosi in mod efectiv si inteligent cunostintele pe o baza in continua schimbare conteaza cel mai mult. Educatia si formarea permanenta constituie cea mai buna cale pentru fiecare de a lua contact cu provocarea schimbarii.
- aceasta mare aventura umana reclama neintarziat revolutionarea educatiei, recunoasterea rolului central al cunoasterii in dezvoltarea economica presupunand acordarea unei prioritati absolute invatamantului..." (J.J. Servan-Shreiber, Sfidarea mondiala 1986 si Revolutie in cunoastere, Ed. Humanitas, Bucuresti, 1990).
Au fost efectuate numeroase studii pentru a se demonstra contributia educatiei la cresterea economica, iar rezultatele vin sa confirme ceea ce astazi unanim se recunoaste si anume rolul decisiv pe care educatia il are asupra dezvoltarii economice si sociale, in care educatia superioara, realizata in centrele de invatamant superior, raspunde cel mai bine cerintelor impuse de noua era a cunoasterii.
Contributia educatiei la cresterea economica se produce prin doua mecanisme. Primul, si cel mai cunoscut este prin crearea de noi cunostinte (cresterea Schumpeteriana). Indivizii mult mai bine educati vor deveni mai tarziu oameni de stiinta si investitorii care vor lucra pentru a contribui la marirea stocului de inteligenta umana prin dezvoltarea a noi procese si tehnologii. 
Un al doilea mecanism prin care educatia afecteaza cresterea economica este transmiterea de cunostinte si informatii. Scolile si universitatile asigura nivelul de educatie si instruire necesare pentru a putea intelege informatia noua, si la acest capitol Romania se mentine inca printre tarile fruntase. 
Sistemul de educatie include ansamblul organizatiilor sociale (economice, politice, culturale) si al comunitatilor umane (familie, comunitate locala, natiune) care, in mod direct sau indirect, intentionat sau spontan, realizeaza functii pedagogice, contribuind la formarea si dezvoltarea personalitatii umane.
In viziune postmodernista, sistemul de invatamant, in sens larg, cuprinde "ansamblul institutiilor care participa la organizarea arhitecturii scolare, adica la derularea generala a studiilor pe cicluri, orientari, filiere etc." ("Dictionnaire encyclopedique de l'education et de la formation", 1994, p. 956). Privit din aceasta perspectiva, sistemul de invatamant are un caracter deschis incluzand pe langa institutiile scolare si universitare cu caracter formal si institutiile specializate in instruire nonformala, cum ar fi centrele de pregatire profesionala, cluburile, taberele scolare, programele de radio/televiziune scolara/universitara, pe de o parte si pe de alta parte, diferiti agenti sociali cu care scoala stabileste relatii de tip contractual (scolile militare, scolile profesionale, biserica) sau consensuale ( familia, comunitatea locala). 
In sens restrans sistemul de invatamant cuprinde institutiile scolare (scoala primara, gimnaziul, liceul, invatamantul profesional si superior), organizate pe trepte, cicluri si ani de studii. Privit din acest punct de vedere, sistemul de invatamant este definit ca sistem scolar, "specializat in realizarea functiilor pedagogice ale sistemului de educatie la nivelul procesului de instruire, in cadrul concret al activitatii didactice/educative." (Dictionarul de pedagogie, 1979)
Ca "parte a sistemului de educatie", sistemul de invatamant cuprinde "reteaua organizatiilor scolare" determinata in plan pedagogic si juridic, in contextul unor "servicii publice" dorite a fi deschise si receptive permanent la nou in vederea realizarii cu maxima eficienta a activitatii de baza a procesului de invatamant, si anume instruirea. ("Dictionnaire encyclopedique de l'education et de la formation", 1994).
Analiza educatiei poate fi realizata la nivel de sistem si de proces. La nivel de sistem avem in vedere sistemul de educatie si de invatamant. La nivel de proces, avem in vedere o serie de aspecte dinamice dezvoltate in cadrul raporturilor existente intre educatie si principalele subsisteme ale vietii sociale (de exemplu: evolutia populatiei scolare, planificarea educatiei, democratizarea educatiei, informatizarea invatamantului).
Relatia speciala existenta intre invatamant si societate evidentiaza contributia scolii la:
- dezvoltarea economica (raporturile existente intre succesul scolar si cariera profesionala);
- schimbarea sociala (raporturile existente intre evolutia scolii si stratificarea si mobilitatea sociala);
- confirmarea unor modele culturale si comunitare (rolul scolii in afirmarea modelului cultural al societatii industrializate sau postindustriale, respectiv rolul scolii in afirmarea caracterului national al educatiei).
Masificarea invatamantului superior reprezinta o importanta consecinta a schimbarii. Evolutia invatamantului superior in mod traditional elitist spre un invatamant superior de masa reprezinta o reflectare a noilor dezvoltari tehnologice, a valorilor democratice, a cerintelor noii societati bazate pe cunoastere
In Romania, invatamantul superior este cel care genereaza specialistii care vor conduce intr-un viitor apropiat societatea si economia romaneasca integrata in Uniunea Europeana. Realizarea unei conduite orientate spre calitate constituie o constrangere majora in procesul de integrare europeana a Romaniei fiind in acelasi timp "elementul vital pentru atingerea unei economii prospere" (M.Juran). O importanta majora o are in aceasta privinta componenta educationala, nu numai sub aspectul calitatii prestatiei ci in insasi integrarea nevoii de calitate in cultura nationala.


Fisiere in arhiva (1):

  • Perspectivele Serviciilor de Invatamant in Romania, in Regiunea de Nord-Vest.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!