Principii si Obiective ale Politicii Concurentei in UE

Cuprins proiect Cum descarc?

Introducere.2
Capitolul 1. Reglementarea dreptului concurentei prin Tratate.4
1.1. Obiectivele politicii in domeniul concurentei.4
1.2. Momente semnificative in evolutia politicii de concurenta.4
1.3. Acorduri restrictive si practicile concertate.10
1.4. Abuzul de pozitie dominanta.12
1.5. Ajutoarele de stat.13
Capitolul 2. Romania si politica de concurenta.19
2.1. Adoptarea acquis-ului in domeniul concurentei si practicile anticoncurentiale in Romania.19
Capitolul 3. - Studiu de caz - Influenta Comisiei Europene asupra dezvoltarii politicii de concurenta.23
3.1. Solutionarea de catre Comisia Europeana a unor cazuri concrete de practici anticoncurentiale.23
3.2. Liberalizarea concurentei.25
3.3. Masuri de imbunatatire a sistemului de control al ajutorului de stat.26
Concluzii.28
Bibliografie.31


Extras din proiect Cum descarc?

Introducere
Politica Uniunii Europene in domeniul concurentei este una de capatai deoarece ea reglementeaza piata libera, iar tratatele comunitare subliniaza acest lucru specificand faptul ca politica in domeniul concurentei nu reprezinta un scop in sine, ci o conditie necesara realizarii pietei interne.
Ratiunea principala de a fi a politicii in domeniul concurentei (PDC) este determinata de faptul ca piata nu poate, in mod natural, sa functioneze normal, fiind necesare interventii din afara, care sa-i asigure o evolutie corespunzatoare. Este bine cunoscut rolul fundamental jucat de piata si concurenta in garantarea bunastarii consumatorilor, in realizarea unei repartitii optime a resurselor si in oferirea unor motivatii puternice privind cresterea eficientei si a nivelului tehnic si calitativ al productiei. Totodata, principiul economiei de piata deschise nu implica existenta unei atitudini pasive fata de modul de functionare a pietelor, ci dimpotriva, impune mentinerea unei vigilente constante, pentru a permite mecanismelor pietei sa functioneze corect. Acest lucru devine cu atat mai necesar in actualul context mondial, al globalizarii, caracterizat prin adancirea integrarii la nivelul pietelor.
Conform teoriei economice, cresterea concurentei de piata va conduce la o mai buna alocare a efectelor, ca urmare a faptului ca preturile bunurilor si serviciilor vor tinde catre nivelul costurilor marginale. In conditiile concurentei perfecte, preturile vor fi egale cu costurile marginale astfel incat profiturile vor fi zero. Ca atare, producatorii vor tinde sa intervina pentru a-si creste profiturile, prin masuri care sa duca la reducerea concurentei. Intr-o guvernare caracterizata prin laissez-faire, nu s-ar putea interveni impotriva unor asemenea optiuni strategice. 
Factorii care au contribuit la introducerea de reguli in domeniul concurentei sunt de natura diversa si au variat in timp, astfel primul set de reguli a fost constituit in US Sherman Act, din 1980. Masurile au fost luate ca rezultat al ingrijorarilor crescande legate de cresterea numarului de intelegeri din domeniul cailor ferate, petrolului si bancilor de la sfarsitul secolului XIX, acestea fiind niste concentrari economice care amenintau sistemul economic si politic. In diferitele tari europene, de la inceputul secolului XX, regulile din domeniul concurentei au cautat sa asigure o balanta intre beneficiile economice generate de colaborarea intre firme si riscurile politice si economice.pe care le implica. Atat in Germania, cat si in Japonia dupa al doilea razboi mondial, fortele alite au impus o legislatie anti-monopoluri cu scopul de a rastringe puterea unor uriasi financiari - industriali care sustinusera eforturile de razboi ale acestor tari.
In cazul Comunitatii Europene, regulile au fost introduse in 1957, prin Tratatul CEE, dar din ratiuni diferite. In acest caz, regulile privind concurenta au servit pentru a asigura faptul ca restrictiile - tarifare si netarifare - existente in cadrul relatiilor comerciale dintre tarile membre si anulate prin acest tratat, nu vor fi inlocuite de carteluri intre companii din diferite tari.
Capitolul 1. Reglementarea dreptului concurentei prin Tratate
1.1. Obiectivele politicii in domeniul concurentei
Obiectivul nominal al unei politici de concurenta este promovarea si apararea unui mediu concurential in cadrul economiei nationale. Economia politica argumenteaza ca existenta unor piete concurentiale reprezinta principalul mijloc de maximizare a bunastarii sociale in masura in care procesul concurential asigura maximul de eficienta in alocare resurselor in cadrul economiei nationale.
Obiectivele politicii in domeniul concurentei pot fi succint grupate in trei categorii:
1. Politica europeana in domeniul concurentei (PDC) trebuie sa garanteze unitatea pietei interne si sa evite realizarea de intelegeri intre firme, de natura sa afecteze comertul
intracomunitar si manifestarea libera a concurentei. (intelegerile si practicile concertate);
2. Politica in domeniul concurentei cauta sa impiedice situatiile in care una sau mai multe intreprinderi incearca sa exploateze intr-o maniera abuziva puterea lor
economica in raport cu alte firme mai putin puternice (abuz de pozitie dominanta);
3. De asemenea, PDC trebuie sa impiedice acele interventii ale guvernelor statelor
membre care pot falsifica regulile jocului liber al pietei prin discriminari in favoarea intreprinderilor de stat sau prin acordarea de ajutoare catre anumite firme din sectorul privat (ajutoarele de stat).


Fisiere in arhiva (1):

  • Principii si Obiective ale Politicii Concurentei in UE.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!