Reforma pactului de stabilitate și creștere

Proiect
10/10 (1 vot)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 53 în total
Cuvinte : 22158
Mărime: 636.98KB (arhivat)
Publicat de: Georgiana P.
Puncte necesare: 11

Cuprins

  1. Introducere 4
  2. Capitolul I : O evaluare critică a Pactului de Stabilitate şi Creştere
  3. 1.1 O evaluare a Pactului de Stabilitate revizuit 6
  4. 1.2 Situaţia în următorii ani 8
  5. 1.3 Posibile îmbunătăţiri ale Pactului de Stabilitate 8
  6. 1.4 Echilibru între politica fiscală şi monetară 9
  7. 1.5 Comisiile naţionale de politică fiscală 10
  8. Capitolul II: Reforma şi punerea în aplicare a Pactului de Stabilitate şi Creştere
  9. 2.1Modificări aduse componentei preventive 13
  10. 2.2Modificări aduse componentei corective 15
  11. 2.3Guvernarea 16
  12. 2.4Evaluări ale reformei 16
  13. 2.5Reforma PSC: experienţe şi provocări 17
  14. Capitolul III: Finanţele publice în Uniunea Economică şi Monetară 2006 - primul an al Pactului de Stabilitate şi Creştere revizuit
  15. 3.1 Pactul de Stabilitate şi Creştere revizuit - după un an de la adoptarea sa 23
  16. 3.2 Experienţa de-a lungul primului an 24
  17. 3.3 Provocările viitoare 27
  18. Capitolul IV: Finanţele publice în Uniunea Economică şi Monetară 2010 - o evaluare a monitorizării bugetare
  19. 4.1Implementarea Pactului de stabilitate şi creştere în condiţiile actualei crize economice 31
  20. 4.2Expansiune fiscală 2009-2010, condiţionată de spaţiul fiscal 33
  21. 4.3 Continuarea implementării. Strategie de ieşire fiscală prin EDP Recomandări 34
  22. Capitolul V: Perspectiva dinamică a reformei Pactului de Stabilitate şi Creştere
  23. 5.1 Privire de ansamblu asupra reformei Pactului de Stabilitate şi Creştere 39
  24. 5.2 Aspecte pozitive/negative ale Pactului de Stabilitate şi Creştere revizuit 42
  25. 5.3 Reconsiderarea pieţelor financiare ca mecanism de sprijinire al PSC 45
  26. 5.4 Sugestii 46
  27. Bibliografie
  28. Anexe

Extras din proiect

Această întrebare apare ca justificată din două motive care reies din analiza anterioară: regulile prea rigide ale Pactului de Stabilitate si Crestere şi mai concret faptul că Pactul nu este aplicat. De ce sunt rigide regulile şi cum poate fi flexibilizat Pactul de Stabilitate si Crestere? În primul rând, încă de la lansarea Uniunii Economice Monetare, analiştii au apreciat că sănătatea fiscală este o condiţie esenţială pentru stabilitatea Uniunii Monetare. Dar s-a pus întrebarea dacă regulile Pactului de Stabilitate şi Crestere reprezintă cea mai bună cale pentru a susţine şi induce disciplina fiscală. Argumentul principal este acela că regulile Pactului de Stabilitate şi Crestere nu asigură suficientă flexibilitate pentru a face faţă crizelor ciclice şi nu pot fi un înlocuitor pentru coordonarea politicilor economice. De asemenea s-a considerat că referindu-se doar la limitele deficitelor, Pactul de Stabilitate şi Crestere omite structura şi cauzele acestora. În al doilea rând rolul Pactul de Stabilitate şi Crestere este de a asigura protecţie suplimentară Bancii Centrale Europene, în cazul în care apar presiuni politice pentru îndatorare excesivă cu efecte inflaţioniste. Aceasta şi pentru a elimina riscul creşterii ratei dobânzii în zona euro ca urmare a îndatorării excesive, fenomen care poate influenţa în cele din urmă şi evoluţia ratei de schimb a monedei euro. Argumentele prezentate anterior sugerează necesitatea stabilirii unor limite pentru nivelul datoriei publice, dar Pactul de Stabilitate şi Crestere conţine prevederi referitoare exclusiv la deficitele bugetare. Ţinând cont de reperele prezentate este mai corect ca Pactul să fie reformat decât să nu fie respectat. Nu trebuie să uităm că dincolo de efectele economice, ţinem cont şi de cele politice. Uniunea Europeana este o organizaţie bazată peaquis-ul comunitar, care a adoptat o constituţie ce include aceeaşi procedură în caz de deficite excesive.

Dacă legea este înlocuită de târguieli politice prin care ţările mari găsesc ieşiri favorabile, Uniunea în ansamblu ar putea fi subminată. Contrar argumentelor pentru reformarea Pactului de Stabilitate şi Crestere, o interpretare optimistă ar fi că acesta ar fi putut evolua de la un sistem rigid (care este nerealist şi nedorit) într-un instrument mai flexibil care se bazează mai mult pe presiuni morale şi sprijin politic. Putem să ne întrebăm însă ce s-ar fi întâmplat de exemplu în cazul în care Germania ar fi respectat regulile, dar o ţară mică le-ar fi încălcat. Probabil că liderii germani ar fi fost primii care ar fi cerut aplicarea regulilor. Această abordare prin care regulile se aplică într-un fel ţărilor mari şi altfel ţărilor mici ar putea să submineze construcţia europeană în condiţiile în care negocierile pentru Constituţia Europeană au fost şi aşa dificile, iar în continuare urmează procesul de ratificare, marcat încă de pe acum de dificultăţi. În concluzie, putem spune că Pactul de Stabilitate şi Crestere poate fi util ca set sau reper de reguli pentru deficite, dar nu este pus în practică în momentul în care problemele apar. Este ca şi cum regulile stabilesc că este interzis a se trecepe galben, dar unii pot trece fără a fi sancţionaţi, deoarece au o poziţie privilegiată. Ce se poate face în acest caz: păstrăm regula, dar îi lăsăm pe toţi să treacă pe galben, sau flexibilizăm regula, modificând sincronizarea semaforului pentru a transforma culoarea galben în verde?

Franţa şi Germania au decis, în 2003, să încalce prevederile Pactului

În timp ce Comisia Europeană lucra la diverse propuneri de reformă, iar Banca Centrală Europeană susţinea cu tărie menţinerea Pactului în forma sa iniţială, guvernele francez şi german au decis în noiembrie 2003 pur şi simplu să ignore regulile jocului. Având amândouă deficite care depăşiseră de mult limita impusă, singura cale de ieşire din impas era suspendarea Pactului. Şi, cu toate reacţiile violente ale celorlalte state membre care se plângeau că au fost defavorizate în eforturile lor de a respecta prevederile, Pactul a fost trecut în conservare. Până în anul 2004, când, cu o detaşare cel puţin temporală, s-au reluat discuţiile asupra reformei. De data aceasta însă cu mai multe argumente. Germania a invocat costurile unificării, care au însumat până acum nu mai puţin de 1,25 trilioane de euro şi care continuă să dreneze 4 % din PIB-ul total către zonele fostei Germanii de Est. În aceste condiţii, a susţinut cancelarul Gerhard Schröeder, ţara sa este nedreptăţită în condiţiile în care i se aplică aceleaşi restricţii ca şi celorlalte state care nu s-au confruntat cu aceeaşi situaţie istorică. Preşedintele Chirac nu s-a lăsat mai prejos şi a invocat la rândul lui cheltuielile guvernului său cu securitatea în diverse zone ale lumii, susţinând că asemenea contribuţii la securitatea internaţională nu ar trebui adăugate la deficitul bugetar. Au fost apoi invocate cheltuielile de cercetare şi dezvoltare, educaţia, investiţiile publice ş.a. care, s-a pretins, nu trebuie tratate ca simple cheltuieli, ci trebuie privite ca eforturi pe termen lung pentru dezvoltarea economică la nivel european. Mai mult decât atât, miniştrii de finanţe au susţinut că este oportună extinderea perioadei de graţie în care statele membre sunt obligate să-şi readucă deficitele sub limita prevăzută, precum şi analizarea condiţiilor specifice ale fiecărei ţări înainte de a se aplica măsurile de constrângere.Toate aceste propuneri au fost acceptate, iar Pactul are deci acum o cu totul altă filosofie.

Capitolul I

O evaluare critică a Pactului de Stabilitate şi Creştere

Reforma din 2005 a pactului de stabilitate implică o radicală coborâre a regulilor fiscale ale UE. O îmbunătăţire ciclică a finanţelor publice poate anula doar necesitatea de a consolida stimulentele pentru disciplina fiscală la nivelul UE. Este uşor de a sublinia modul în care acest lucru ar putea fi făcut:

- o posibilitate ar putea fi schimbări monetare şi fiscale în cadrul politicilor în UE;

- o altă posibilitate este de a consolida stimulentele fiscale pentru disciplina la nivel naţional, de exemplu prin stabilirea unor măsuri fiscale independente.

În 2003, pactul a fost aruncat într-o criză atunci când Consiliul Economic Financiar nu a urmat procedurile prevăzute pentru Germania şi Franţa, ambele începuse să aibe deficite de peste trei procente din PIB în anul precedent. Acest lucru a condus la o situaţie în care a fost foarte clar că normele în vigoare nu se pot aplica. Impasul a fost rezolvat printr-o reformă a Pactului de Stabilitate în anul 2005, care a introdus o serie de schimbări.

Astăzi, deficitele în şase dintre membrii UE vechi (în plus faţă de Germania şi Franţa, de asemenea, Grecia, Italia, Portugalia şi Regatul Unit), precum şi în şase dintre cele noi (Cipru, Republica Cehă, Ungaria, Malta, Polonia şi Republica Slovacă) au fost clasificate ca excesive de către Consiliul Economic Finanaciar.

1.1. Evaluarea Pactului de Stabilitate revizuit

Există o interpretare pozitivă a revizuiri ale Pactului de Stabilitate. În conformitate cu acest punct de vedere, reforma pactului de stabilitate a introdus mai mult loc pentru lucrurile sensibile în acelaşi timp cu normele fundamentale, în special plafonul de deficit de 3%, au fost salvate.

Deşi unele modificări au condus în direcţia de relaxare a pactului, acestea pot fi contrabalansate de alţii. De asemenea, este susţinut că o flexibilitate sporită poate creşte legitimitatea pactului şi, prin urmare, face mai uşor să se execute. Acest punct de vedere optimist ia confort din faptul că revizuirile pactului de stabilitate nu au declanşat încă reacţiile adverse de pe pieţele financiare. În conformitate cu această linie de raţionament, perspectivele pe termen scurt par destul de luminoase. Situaţia bugetară este probabil să se îmbunătăţească în ascensiunea ciclică actuală cea mai mare parte a ţărilor din zona euro, inclusiv cele cu deficite excesive. Un lucru important de menţionat este faptul că noul guvern

al Germaniei s-a angajat pe o cale de consolidare bugetară, care are menirea de a face din nou Germania interesată în susţinerea normelor fiscale. Este adevărat că unele dintre modificările în pactul de stabilitate (de exemplu, formulele ce pun accent sporit pe criteriul datoriei şi pe un "angajament" de buget consolidat, disciplina în vremurile bune, precum şi dispoziţiile privind "eforturi minime fiscal") poate ajuta întăririi disciplinei fiscale.

Bibliografie

1.Comisia Europeana : Public Finances in EMU 2006 - The first year of the revised Stability and Growth Pact, 2006

2.Eckhard Hein, Achim Truger : Fiscal Policy and Macroeconomic. Performance in the Euro area - Lessons for the Future, IMK, nr. 7/2006

3.Christian Deubner : A Dynamic Perspective for the Reform of the Stability and Growth Pact, CEPII, nr. 6/2006

4.R. Morris, H. Ongena, L. Schuknecht : The reform and implementation of the stability and growth pact, ECB Occasional peper, nr. 47, iunie 2006

5.Sabrina Rostaing : Is there Compatibility between the Stability and Growth Pact and Automatic Fiscal Stabilisers?, 2007

6. Lars Calmfors : The Revised Stability and Growth Pact - A Critical Assessment, Institute for International Economic Studies, Stockholm University

7. European Commission, Public Finances in EMU, http://ec.europa.eu/economy_ finance/publications/european_ economy/2010/pdf/ee-2010-4_en. pdf, 2010

8.www.zf.ro/articol_15916/bomba_lui_prodi__regulile_in_zona_euro__puse_sub_semnul_intrebarii.html

9.www.zf.ro/articol_51705/banca de investitii_morgan_stanley_ataca_pactul_de_stabilitate.html

10.http://www.euromoneda.ro/glosar.asp?submit=Caut%C4%83

11.www.ec.europa.eu/economy_finance/about/activities/sgp/sgp-en.htm

12.Lars Calmfors-The Revised Stability and Growth Pact - A Critical Assessment, Institute for International Economic Studies

13.Reports on European integration/ November 24, 2009

14.www.europa.eu

15.Comisia Europeana : Public Finances in EMU 2010

Preview document

Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 1
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 2
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 3
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 4
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 5
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 6
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 7
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 8
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 9
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 10
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 11
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 12
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 13
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 14
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 15
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 16
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 17
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 18
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 19
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 20
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 21
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 22
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 23
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 24
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 25
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 26
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 27
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 28
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 29
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 30
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 31
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 32
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 33
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 34
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 35
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 36
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 37
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 38
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 39
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 40
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 41
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 42
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 43
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 44
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 45
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 46
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 47
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 48
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 49
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 50
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 51
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 52
Reforma pactului de stabilitate și creștere - Pagina 53

Conținut arhivă zip

  • Reforma pactului de stabilitate si crestere.doc

Alții au mai descărcat și

Politici de creștere economică

Politici de crestere economica 1.Conceptul de „creştere economica” Conceptul de „creştere economica” este formulat ca atare numai de secolul al...

Mediul extern al SC Agdesy SRL - oportunități și restricții

Analiza macro-mediului intreprinderii Studiul macro-mediului intreprinderii permite depasirea orizontului mediului concurential deoarece...

Întreprinderea în era globalizării

In era globalizarii, specialitii in domeniu vorbesc despre “intreprinderea digitala”, “intreprinderea virtuala” sau “intreprinderea mileniului...

România în ecuația integrării europene

Reforme institutionale si politice in U.E. inaintea procesului de largire. Actuala forma de organizare ce cuprinde 15 tari membre nu mai...

Te-ar putea interesa și

Provocări ale aderării României la uniunea monetară

Lucrarea de fata abordeaza aspecte teoretice si practice ce tin de Uniunea Monetara dar si de impactul pe care il are aceasta asupra economiei unei...

Sistemul Monetar European II

Cap.1 Înfinţarea Sistemului Monetar European Sistemul Monetar European a intrat în vigoare la 13 martie 1979, reprezentând acelaşi mecanism al...

Uniunea economică și monetară

INTRODUCERE Uniunea Europeana reprezinta forma cea mai actuala a evolutiei constructiei comunitare care a inceput in 1952 prin infiintarea...

Pactul de stabilitate și creștere

Cap1. Caracteristici ale Pactului de Stabilitate si Crestere 3 1.1 Conceptul de Pact de Stabilitate si Crestere 3 1.2 Obiectivele si evolutia...

Factorii determinanți ai deficitului bugetar. Studiu de caz - Uniunea Europeană, România

Rezumat Articolul prezent a are drept obiectiv invetarierea factorilor determinanti care au impact asupra deficitului bugetar, accentuand...

Guvernanța fiscală în Uniunea Europeană

”În pragul mileniului III, mondializarea a devenit o stare de fapt. În aceste condiții, guvernele, instituțiile financiare internaționale, oamenii...

Fundamentarea și Coordonarea Politicilor Economice în Uniunea Europeană

I. IMPLEMENTAREA PACTULUI DE STABILITATE ŞI CREŞTERE REFORMAT 1. Pactul de stabilitate şi creştere (PSC) reformat Pactul de stabilitate şi...

Pactul de stabilire și creștere - instrument de coordonare a politicilor bugetare naționale ale țărilor membre ale zonei Euro

Cap.1 Caracteristici ale Pactului de Stabilitate şi Creştere 1.1 Cauze ale apariţiei Pactului de stabilitate şi Creştere Bazându-se pe propria...

Ai nevoie de altceva?