Rolul CIP (Centrala Incidentelor de Plati), CRB (Centrala Riscurilor Bancare) si Biroului de Credit in Monitorizarea Informatiei de Risc Bancar

Extras din proiect Cum descarc?

Piata financiara este extrem de volatila datorita influentei unui numar mare de factori obiectivi si subiectivi. Din aceasta cauza, in lupta lor pentru maximizarea profitului, institutiile de credit se confrunta in permanenta cu tot felul de riscuri.
Riscul poate avea o influenta considerabila asupra unei institutii de credit; o influenta care se resimte in pierderile directe inregistrate, cat si o influenta a caror efecte se resimt asupra clientilor, personalului, partenerilor de afacerii si chiar asupra autoritatii bancii.
Riscul de credit poate fi definit ca riscul care apare atunci cand un client bancar, parte la contract, nu isi va indeplini obligatiile in conformitate cu termenele si conditiile contractului, in felul acesta detinatorul activelor suferind pierderi. 
Institutiile financiare solicita, in procesul analizei dosarului de credit, toate informatiile cu privire la istoricul de creditare al solicitantului, in vederea stabilirii profilului de risc al acestuia. Informatiile de care au nevoie creditorii pentru a evalua bonitatea aplicantilor se pot afla deja in posesia bancii, ca urmare a unei relatii de lunga durata cu un anumit client, sau pot fi obtinute prin interogarea directa a aplicantului. Totodata, datele necesare pot fi solicitate de la creditorii care i-au acordat deja finantare. Obtinerea informatiilor in acest mod impune o relatie de reciprocitate prin implementarea unui mecanism de comunicare a informatiilor intre creditori. Acest mecansim intalnit la toate sisteme bancare moderne europene poate fi creat voluntar - denumit Biroul de Credit - sau impus de o autoritate publica sub forma unor registre de credit publice administrate de bancile centrale, in baza unor principii general acceptate la nivel international.
In Romania, principalele structuri specializate in colectarea, stocarea si centralizarea informatiilor cu privire la persoanele care au beneficiat in trecut de credite sunt Centrala Riscurilor Bancare (CRB) si Biroul de Credit. De asemenea, in derularea activitatii bancare pot aparea anumite incidente in functionarea conturilor, fie din cauza neatentiei, fie a unor erori aparute in functionarea sistemului informatic. Creata tot in cadrul BNR, Centrala Incidentelor de Plati (CIP) este o baza de date care gestioneaza informatiile specifice incidentelor de plati aferente cambiilor, cecurilor si biletelor la ordin. Bancile pot consulta aceasta baza de date inainte de a decide acordarea unui credit sau deschiderea unui cont curent pentru un nou client.
Centrala Incidentelor de Plati (CIP) este un centru de intermediere care gestioneaza informatia specifica incidentelor de plati atat din punct de vedere bancar (tragerea in descoperit de cont) cat si din punct de vedere social (pierdere/furt/distrugere).
Transmiterea informatiei la CIP se face pe cale electronica, prin utilizarea Retelei de Comunicatii Interbancare ce leaga centrala BNR cu centralele tuturor bancilor.
Baza de date a CIP este organizata in doua fisiere:
1. Fisierul national de incidente de plati (FNIP) care are trei componente:
o Fisierul national de cecuri (FNC),
o Fisierul national de cambii (FNCb),
o Fisierul national de bilete la ordin (FNBO) si
2. Fisierul national al persoanelor cu risc (FNPR) care este alimentat automat din FNIP.
Incidentul de plata este neindeplinirea intocmai si la timp a obligatiilor participantilor, inainte sau in timpul procesului de decontare a instrumentului, obligatii rezultate prin efectul legii si/sau al contractului care le reglementeaza, a caror neindeplinire este adusa la cunostiinta CIP de catre persoanele declarante, pentru apararea interesului public.
Incidentul de plata major este incidentul de plata determinat de inregistrarea uneia dintre urmatoarele situatii:
- in cazul cecului: cec refuzat la plata pentru ca a fost emis fara autorizarea trasului; cec refuzat la plata din lipsa totala de disponibil, in cazul prezentarii la plata inainte de expirarea termenului de prezentare; cec refuzat la plata din lipsa partiala de disponibil, in cazul prezentarii la plata inainte de expirarea termenului de prezentare; cec refuzat la plata pentru ca a fost emis cu data falsa; cec refuzat la plata pentru ca a fost emis de un tragator aflat in interdictie bancara;
- in cazul biletului la ordin si al cambiei: cu scadenta la vedere refuzat(a) la plata din lipsa totala de disponibil, in cazul prezentarii la plata in termen; cu scadenta la vedere refuzat(a) la plata din lipsa partiala de disponibil, in cazul prezentarii la plata in termen; cu scadenta la un anume timp de la vedere, la un anume timp de la data emiterii sau la o data fixa refuzat(a) la plata din lipsa totala de disponibil, in cazul prezentarii la plata la termen; cu scadenta la un anume timp de la vedere, la un anume timp de la data emiterii sau la o data fixa refuzat(a) la plata din lipsa partiala de disponibil, in cazul prezentarii la plata la termen.
Interdictia bancara este regimul impus de catre banca unui titular de cont de interzicere a emiterii de cecuri pe o perioada de 1 an incepand cu data inregistrarii la CIP a unui incident de plata major si asigura prevenirea producerii unor noi incidente de plati si sanctionarea titularilor de cont care le genereaza in sistemul bancar.


Fisiere in arhiva (1):

  • Rolul CIP (Centrala Incidentelor de Plati), CRB (Centrala Riscurilor Bancare) si Biroului de Credit in Monitorizarea Informatiei de Risc Bancar.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!