Rolul, Functiile si Structura Impozitelor si Taxelor

Cuprins proiect Cum descarc?

INTRODUCERE.5
CAPITOLUL I.9
NOTIUNI GENERALE PRIVIND IMPOZITELE.9 
1.1. Prezentarea generala a impozitelor si taxelor.9 
1.2. Definirea, continutul si rolul impozitelor.10
1.3. Elementele impozitelor. 12 
1.4. Continutul impozitelor si taxelor. 13 
1.5. Clasificarea impozitelor.14 
CAPITOLUL II.20 
IMPOZITELE DIRECTE.20 
2.1. Caracterizarea generala a impozitelor directe.20 
2.2. Impozitele si taxe directe mobilizate la bugetul de stat. 21 
2.3 Impozitele si taxele locale. 63 
CAPITOLUL III. 81 
IMPOZITELE INDIRECTE. 81 
3.1. Caracterizarea generala a impozitelor si taxelor indirecte. 81 
3.2. T.V.A. 83 
3.3. Accizele. 93 
3.4. Taxele vamale.95
3.5. Alte impozite si taxe indirecte.98
CAPITOLUL IV.101
FUNCTIILE IMPOZITELOR.101 
4.1 Functia financiara.101 
4.2 Functia economica. 106 
4.3 Functia socio-politica.109 
4.4 Functia de echitate fiscala.109 
CAPITOLUL V.111
STUDIU DE CAZ.111
- Impozitele si taxele locale la Primaria Suceava.111 
CONCLUZII SI PROPUNERI .125
BIBLIOGRAFIE .129


Extras din proiect Cum descarc?

I N T R O D U C E R E
In domeniul fiscal sunt vehiculate mai multe notiuni care , in ultima instanta , se refera la unul si acelasi obiect si anume asigurarea, urmarirea si perceperea impozitelor, a taxelor si a altor venituri in favoarea statului, care sunt cuprinse in marea lor majoritate in bugetul de stat.
Se utilizeaza de pilda, termenul de fiscalitate.
Continutul termenului de " fiscalitate " ar fi:
- sistemul de percepere a impozitelor - ansamblul de legi care se refera la aceasta, mijloacele care conduc la el;
- sistemul de percepere a impozitelor si taxelor prin fisc - totalitatea obligatiilor fiscale ale cuiva;
- ansamblul reglementarilor privind perceperea impozitelor sub toate formele, directe sau indirecte;
- sistemul de norme privitoare la stabilirea si perceperea impozitelor si taxelor.
Alta notiune foarte des intalnita in literatura de specialitate este si aceea de fisc.
Denumirea de "fisc" provine din limba latina unde "fiscus" inseamna cos sau paner. Prin urmare, putem deduce ca la inceputurile sale, activitatea fiscala se servea de cos (paner) pentru a colecta hrana sau alte obiecte de trebuinta personala de la cei carora le prisosea pentru cei bolnavi, handicapati , lipsiti de mijloace de trai etc.
Cu alte cuvinte, activitatea pe care astazi o denumim de "asistenta sociala" este cea care a inventat fiscul chiar inainte de a fi aparut statul fiind o preocupare a colectivelor umane de constituirea unor resurse necesare vietii si redistribuirea lor.
Continutul notiunii de "fisc" ar fi:
- administratie insarcinata cu calculul si perceperea impozitelor;
- institutie de stat care stabileste si incaseaza contributiile catre stat ale unei persoane, urmareste pe cei care nu si-au platit la termen aceste obligatii;
- totalitatea organelor care stabilesc, incaseaza, urmaresc silit si administreaza impozitele si taxele cuvenite bugetului de stat sau bugetelor locale;
- instrument administrativ al statului reglementat prin norme juridice, care este chemat sa stabileasca si sa administreze impozitele directe si indirecte, precum si taxele cuvenite statului.
Tot in legatura cu cele aratate se utilizeaza si termenul de fiscal , care priveste fiscul ori "care apartine fiscului, privitor la fisc".
Notiunea cea mai cuprinzatoare care defineste cel mai bine aria de cuprindere a domeniului fiscal si a intregii activitati fiscale este cea de sistem fiscal, care trebuie sa includa sau cel putin sa subanteleaga continutul tuturor celorlalte notiuni utilizate in domeniul fiscal.
Structura sistemului fiscal cuprinde:
In structura sistemului fiscal trebuie sa intre ca o componenta totalitatea impozitelor si a altor venituri pe care statul, prin organele sale specializate le percepe in baza unor reglementari legislative.
Deoarece impozitele si taxele, asa cum s-a aratat, sunt instituite prin legi sau alte acte normative, care consfintesc, in ultima instanta, dreptul de creanta fiscala a statului asupra contribuabililor, toate aceste reglementari legislative de natura fiscala trebuie cel putin presupuse ca facand parte din sistemul fiscal.
Aplicarea legilor fiscale, asigurarea bunei functionalitati a mecanismului fiscal si realizarea in ultima instanta a creantelor fiscale impun existenta, organizarea si activitatea unor organe specializate ale statului, a unui aparat fiscal fara de care toate celelalte componente ale sistemului fiscal ar ramane incerte. Prin urmare, sistemul fiscal cu toate implicatiile si functionalitatile sale nu ar putea fi pus in miscare fara existenta aparatului fiscal, motiv pentru care acest aparat in mod obiectiv, nu poate lipsi din componentele sistemului fiscal.
Dezvoltarea activitatii statale si amploarea relatiilor banesti odata cu aparitia economiei de piata a favorizat aparitia "finantelor" ca un concept mai cuprinzator "fiscului" si incluzandu-l pe acesta.
In prezent, de pilda, in sfera "finantelor publice " in care sunt cuprinse:
- elaborarea si executia bugetului national;
- stabilirea si perceperea impozitelor , taxelor si altor venituri ale statului;
- utilizarea mijloacelor financiare ale organelor puterii legislative, judecatoresti si executive;
- controlul asupra modului de folosire a mijloacelor materiale si banesti apartinand regiilor autonome, institutiilor publice si asupra capitalului social al statului din societatile comerciale.
Rezulta deci ca finantele publice cuprind intreg ansamblul relatiilor economice in expresie baneasca care asigura constituirea resurselor banesti necesare statului si folosirea lor pentru destinatiile aprobate de puterea legislativa.


Fisiere in arhiva (1):

  • Rolul, Functiile si Structura Impozitelor si Taxelor.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Bogdan, V. Armonizarea contabila internationala, Editura Economica, Bucuresti, 2004.
2. Burciu ,A. Management comparat, Editura Didactica si Pedagogica Bucuresti, 2004.
3. Bostan, I. Drept financiar si fiscalitate, Editura Media Tech, Iasi, 1999.
4. Condor, I. Drept fiscal si financiar, Editura Tribuna Economica, Bucuresti,1996 .
5. Filip, Gh. Finante Publice, Editura. Sedcomlibris, Iasi, 2003.
6. Gliga, I. Dreptul Finantelor Publice, Bucuresti (1992 - Ed. Didactica si Pedagogica; 1994 - Ed. All; 1996 - Ed Economica)
7. Giurgiu, A.I. Finantele Publice, Note de curs, 2000.
8. Hlaciuc, E. Contabilitate financiara, armonizata cu Directivele contabile europene si Standardele Internationale de Contabilitate, Editura Didactica si Pedagogica, RA, Bucuresti, 2003.
9. Hlaciuc, E., Mihalciuc, C. Masurarea performantelor financiare ale intreprinderii, Analele Stiintifice ale Universitatii de Stat din Moldova, Editura CEPUSM, Chisinau, 2005.
10. Hoanta, N. Economie si Finante Publice, Editura Polirom, Iasi, 2002.
11. Istrate, C. Fiscalitate si contabilitate in cadrul firmei, Editura Polirom, Iasi, 2000
12.
13. Ouatu ,C. Stoica ,C. Finante Publice, Editura Junimea, Iasi, 2003. Note de curs. Prelipcean, G. 
14. Sandu, Gh. Finante Publice, Editura Universitatii Suceava, 1999. 
15. Sandu, Gh. Buget si fiscalitate in tarile Uniunii Europene, Note de curs.
16. Stancu, I. Finante, Editia a 2-a, Bucuresti, Editura Economica, 2004.
17. Talpos, I. Finantele Romaniei, vol. I, Editura Sedona, Timisoara, 1995
18. Vacarel I. Finante Publice, E.D.P., Bucuresti, 2002.
19. Voinea,Gh., Boariu,A Soroceanu, M. Concepte si expresii importante pentru aplicarea legislatiei fiscale din Romania, Iasi, Editura Polirom, 2005.
20.
*** Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal republicat.
21. *** Hotararea Guvernului Romaniei nr. 44/2004, privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003.
22. *** Hotararea Guvernului Romaniei nr. 84/2005, privind Modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003.
23. *** Legea nr. 343/2006, privind modificarea si completarea Legii nr. 571/2003.
24. *** Legea nr. 108/2004, privind finantele publice locale.
25. *** Legea nr. 215/2002- Legea administratiei publice locale.
26. *** Hotararea Guvernului Romaniei nr. 1514/2006, privind, Nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele si taxele locale si alte taxe asimilate acestora.
27. *** Hotararea Consiliului Local nr. 355/2006,privind tarifele de inchiriere aplicabile cu 01/01/2007.
28. *** Hotararea Consiliului Local nr. 369/2006, privind aprobarea prelungirii contractelor de inchiriere pentru terenuri si spatii cu alta destinatie decat locuinta.
29. *** Hotararea Consiliului Local nr. 202/2003, privind delimitarea zonelor pentru stabilirea taxei pentru folosirea terenului proprietate.
30. *** Hotararea Consiliului Local nr. 354/2006,privind stabilirea impozitelor si taxelor locale pe anul 2007.
31.
***
Tribuna Economica nr.5/2004: Ordinul M.F.P. nr.1827/2003. Un pas inainte spre aderarea contabila la Uniunea Europeana.
32. *** http://www.spiruharet.ro
33. *** http://www.pwcglobal.com, David Trow: Reforma sistemului contabil din Romania-ultima etapa?, 2003.


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 6 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!