Rolul si Importanta Taxei pe Valoarea Adaugata in Constituirea Veniturilor Bugetului Public TVA

Cuprins proiect Cum descarc?

Capitolul I Conceptul teoretic. Rolul si importanta taxei pe valoarea adaugata in cadrul economiei de piata.
1.1. Trasaturile taxei pe valoarea adaugata.Pagina 5
1.2. Cadrul legislativ al introducerii taxei pe valoarea adaugata in economia de piata a Romaniei.Pagina 7
Capitolul II Baza de impozitare si cotele de impunere ale taxei pe valoarea adaugata
2.1. Sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata.Pagina 11
2.1.1 Persoane impozabile. .Pagina 11
2.1.2 Operatiuni impozabile.Pagina 13
2.1.3. Baza de impozitare si cote de impozitare.Pagina 18
2.2. Operatiuni scutite si regimul deducerilor 
taxei pe valoarea adaugata.Pagina 21
Capitolul III Armonizarea legislatiei romanesti privind taxa pe valoarea adaugata cu legislatia din Uniunea Europeana
3.1 Notiuni introductive.Pagina 41
3.2. Adoptarea si implementarea acquis-ului privind Taxa pe 
valoarea adaugata.Pagina 42
3.3.Calendarul de aliniere a operatiunilor scutite de la plata taxei pe valoarea adaugata.Pagina 46
3.4 Consecintele armonizarii taxei pe valoarea adaugata cu reglementarile europene.Pagina 49
3.5. Implicatii ale procesului de aderare.Pagina 50
Capitolul IV Modul de colectare a taxei pe valoarea adaugata si
rezultatele prezentate in bugetul public
4.1. Implicatii la nivel microeconomic si macroeconomic.Pagina 54
4.2 Sistemul informatic de prelucrare a datelor in domeniul impozitelor indirecte in perspectiva aderarii Romaniei la UniuneaEuropeana.Pagina 62
4.3. Taxa pe valoarea adaugata in tarile Uniunii Europene si in lume.Pagina 66
Capitolul V 
Concluzii si propuneri .Pagina 69
BIBLIOGRAFIE.Pagina 74


Extras din proiect Cum descarc?

Capitolul 1
Conceptul teoretic. Rolul si importanta taxei pe valoarea adaugata in cadrul economiei de piata
1.1. Trasaturile taxei pe valoarea adaugata
Taxa pe valoarea reprezinta un impozit indirect ce se aplica asupra operatiunilor privind livrarile de bunuri, importul de bunuri, prestarile de servicii, precum si asupra operatiunilor asimilate acestora.
In Romania, taxa pe valoarea adaugata s-a introdus de la 1 iulie 1993, pe baza prevederilor Ordonantei Guvernului Romaniei nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata. In prezent taxa pe valoarea adaugata este reglementata prin Codul Fiscal 
Taxa pe valoarea adaugata constituie un impozit indirect care are un randament mai bun si capacitatea de a preveni evaziunea fiscala, deoarece in vederea deducerii se solicita documente cu privire la marfurile achizitionate.
In calitate de impozit indirect, taxa pe valoarea adaugata combate procesul de suprastocare si de realizare a productiei fara desfacere asigurata. Persoanele impozabile sunt interesate sa vanda productia si sa colecteze taxa din care sa scada taxa aferenta bunurilor cumparate.
Taxa pe valoarea adaugata este denumirea sub care impozitul pe cifra de afaceri neta a fost perfectionat si generalizat, in primul rand in tarile membre ale Comunitatii Economice Europene. Denumirea de ,,taxa pe valoarea adaugata" - desi consacrata de legislatiile nationale in materie si de documentele organizatiilor internationale - este inadecvata, pornind de la cel putin doua considerente:
- in esenta suntem in prezenta unui impozit care are rol si caracteristici diferite de ceea ce se numeste in fiscalitate cu termenul ,,taxe";
O definitie a acestui impozit o prezinta prof. univ. Gheorghe D. Bistriceanu -,,Taxa pe valoarea adaugata este un impozit pe cifra de afaceri neta, un impozit multistadial, colectat asupra vanzarilor in faza de productie, in comert, precum si asupra importurilor", surprinzand sintetic statutul si sfera de actiune a acestui impozit.
Pe de alta parte, taxa pe valoarea adaugata are un randament ridicat, fiind relativ simplu de gestionat si compatibil cu integrarea internationala in crestere. In aceasta perioada, marcata de accentuarea integrarii internationale si cresterea mobilitatii factorilor, taxa pe valoarea adaugata prezinta avantaje cum sunt:
o faptul ca este mai putin supusa fenomenelor legate de mobilitatea asietei si de concurenta fiscala intre state, cum este cazul impozitelor pe venit si pe capital;
o are acelasi impact asupra preturilor produselor importate si produselor nationale, spre deosebire de impozitele asupra factorilor de productie folositi in productia nationala;
o asezarea asupra consumului, atat a persoanelor rezidente, cat si a nerezidentilor, impozitarea consumului persoanelor nerezidente avantajand tarile cu un potential turistic important.
Taxa pe valoarea adaugata este in esenta un sistem de restituire operand intr-un sistem de credit, prin care comerciantii sunt obligati sa plateasca taxa pe bunurile si serviciile cumparate si sa o perceapa asupra bunurilor vandute.
Comerciantii sunt obligati sa convinga administratia fiscala de justetea cererilor lor privind creditele sau restituirile de taxa. Statul nu incaseaza taxa aferenta unei tranzactii pana ce nu se face o vanzare catre o persoana care nu primeste credit pentru taxa platita (cum este consumatorul final).
Mecanismul T. V.A. obliga agentii economici sa tina evidenta, atat a intrarilor, cat si a iesirilor, pentru a putea recupera taxa aferenta intrarilor.
Taxa pe valoarea adaugata este un impozit mai avantajos in ceea ce priveste neutralitatea. Reglementarea taxei pe valoarea adaugata in Romania este marcata de necesitatea de a asigura armonizarea legislatiei romanesti in materie cu cea comunitara in perspectiva angajamentelor asumate de Romania incepand cu Acordul de asociere la Comunitatea Europeana, semnat la 1 februarie 1993.
Examinarea legislatiei romanesti in materie de T.V.A. de catre Comisia Comunitatii Europene in 1997, cuprinsa in ,,Agenda 2000 - Puncte de vedere ale Comisiei in legatura cu solicitarea Romaniei de aderare la Uniunea Europeana" constata:
preluarea principiilor esentiale ale legislatiei comunitare privind taxa pe
valoarea adaugata in legea romana, dar si aplicarea destul de generala si inconsecventa;
faptul ca scutirile de taxa pe valoarea adaugata sunt mai numeroase decat
cele permise de directivele comunitare;
absenta reglementarilor care sa permita rambursarea taxei pe valoarea adaugata catre persoanele straine neinregistrate;
necesitatea unei adaptari substantiale a legislatiei romanesti pentru a o
aduce in acord cu cerintele acquis-ului comunitar.


Fisiere in arhiva (1):

  • Rolul si Importanta Taxei pe Valoarea Adaugata in Constituirea Veniturilor Bugetului Public TVA.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 6 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!