Salariile si piata muncii in Republica Moldova

Cuprins proiect Cum descarc?

Introducere pag.3
1. Notiuni teoretice referitoare la salariu si piata muncii ..pag.4
2. Analiza salariilor pe activitati economice si a pietii muncii din Republica Moldova ..pag.11
3. Masuri, recomandari si concluzii referitoare la piata muncii si a salariilor acordate in Republica Moldova .pag.20
Bibliografie .pag.23


Extras din proiect Cum descarc?

Introducere
Munca este o conditie generala a oricarei activitati economice. In conditiile economiei de piata, pentru cea mai mare parte a acestor activitati, factorul munca se asigura prin intermediul pietei muncii. Munca formeaza obiectul cresterii si ofertei numai atunci cind este salariata. Piata muncii releva relatiile dintre purtatorii cererii si ofertei de munca ce au loc in conditiile reglementarilor existente, prin care se stabilesc (negociaza) conditiile de angajare a salariatilor si marimea salariilor ce se consemneaza intr-un act oficial denumit generic contract de munca. Incheierea unui contract de munca atesta o anumita convergenta de interese intre purtatorii cererii si ofertei de munca, exprimate in mod liber de ei si in forme specifice.
Pentru piata muncii, modul de a functiona difera, sub numeroase aspecte, de la tara la tara, in functie de reglementarile nationale sau zonale ce trebuie respectate, de traditii, specificul activitatilor realizate cu munca salariata etc. De aceea, piata muncii nu trebuie considerata nici unica si nici unitara, ci trebuie analizata si interpretata in functie de loc, timp, activitate.
In economia de piata alocarea resurselor de munca se realizeaza prin intermediul pietei muncii care reprezinta spatiul economic in cadrul caruia se confrunta cererea de munca cu oferta de munca si au loc negocieri cu privire la angajarea salariala.
Tranzactiile intre posesorii de capital si cei ai fortei de munca au loc pe baza principiilor economiei de piata si a unor reglementari juridice specifice cu referire la comportamentul, celor doi parteneri : cumparatorul si vinzatorul de forta de munca. Pe aceasta piata, un rol important revine sindicatelor, ca reprezentanti ai ofertantilor de forta de munca, si patronatului, ca purtatorul cererii de munca la nivel macroeconomic si microeconomic. Negocierile intre cei doi parteneri vizeaza realizarea echilibrului de interese, in conditiile existente pe piata muncii a unui anumit raport intre cererea si oferta de munca.
Salariul reprezinta pretul muncii. De asemenea, el reprezinta un venit fundamental. Pe piata muncii oferta de munca se refera numai la munca remunerata cu salariu. Alte tipuri de cerere de munca nu fac obiectul acestei piete specific.
Exista in literatura de specialitate suficiente referiri la rolul salariului, in cadrul pietii muncii, in activitatea economica in general. Exista totodata si opinii care pun in discutie rolul salariului ca "singurul regulator al pietii muncii". Datele statistice scot in evidenta, mai degraba, o zona de echilibru rezultata, in principal, din seturi de politici sociale, fiscale, monetare. Viata nu poate fi lasata exclusiv in seama salariului si a muncii. Unii considera ca trebuie asigurate surse de venituri pentru existenta, chiar si atunci cand anumiti oameni nu vor sa munceasca. Indiferent daca ne referim la castigul salarial, la venitul salarial sau, pur si simplu, la salariu, asocierea acestor categorii au continut si un rol legate, in principal, de satisfacerea trebuintelor fiziologice si de securitate si existenta si, respectiv, a motivatiei economice.
Atat teoria cat si practica din domeniul salarizarii consumeaza existenta unor legaturi directe intre nivelul si structura salariului. Prin prisma factorilor de productie, salariul reprezinta suma platita pentru a obtine serviciul factorului munca, un venit ce revine posesorului acestui factor datorita participarii lui la activitatea economica. Esenta salariului decurge in mod direct din economia de piata. El este o forma specifica de venit care revine factorului munca in anumite conditii social-economice. Aceste conditii sunt cele a pietii muncii, in care posesorul factorului munca -  persoana libera din punct de vedere juridic dar care nu dispune de alte resurse productive -  inchiriaza forta sa de munca, ofera serviciile muncii sale, pe baza de contract, altor agenti economici care detin si ceilalti factori de productie. Ca urmare, salariul apare ca venit ce reprezinta "pretul unei munci inchiriate si intrebuintate de un intreprinzator".
Formarea salariului are loc in cadrul unor relatii complexe prilejuite de angajarea, uitlizarea si remunerarea muncii ca factor de productie. Din acest punct de vedere problemele care au preocupat teoria si practica economica sunt cele referitoare la nivelul sau marimea salariului, precum si cele privind formele de salarizare practicate in economia de piata.
2. Notiuni teoretice referitoare la salariu si piata muncii
Piata nationala a factorului munca este de o importanta deosebita, intrucat munca este factorul de productie determinat. De nivelul cererii si ofertei de munca, precum si de structura acestora depinde in mare masura calitatea procesului productiv si nivelul rezultatelor acestuia.
Factorii care influenteaza evolutia si dezvoltarea pietei muncii in general se grupeaza in doua categorii, dupa cum este vorba de piata interna si piata internationala a fortei de munca. Astfel, piata interna a fortei de munca este conditionata, in principal, de urmatorii factori:
-  evolutia produsului intern brut, respectiv a productiei industriale, agricole si a serviciilor;
-  evolutia tranzactiilor comerciale, a circulatiei monetare si a creditului;
-  restructurarea economiei nationale si a fiecarei ramuri in parte si aparitia unor noi domenii de activitate sub impulsul progresului tehnico-stiintific;
-  variatia productivitatii muncii la nivel de ramura sau sector, dar si la nivel individual.
In conditiile actuale, se manifesta o tendinta de segmentare a pietei muncii, in tarile dezvoltate economic, care se intemeiaza pe adancirea diviziunii muncii sociale, pe variatiile cererii si ofertei economice, pe nivelul de organizare sindicala a lucratorilor etc. In acest sens, se disting urmatoarele doua segmente de piata:
- piata primara, care include angajarile in intreprinderi de talie mare, care beneficiaza de multe ori de pozitii de monopol sau oligopol, cu o productivitate ridicata, puternic sindicalizate, si unde salariile sunt si ele mari, iar conditiile de munca bune;
- piata secundara, care se refera la forta de munca angajata in intreprinderi de talie mica, confruntate cu o puternica concurenta, unde nu exista sindicate si in care salariile sunt mici sau instabile, iar locurile de munca nesigure. 
In general, piata muncii functioneaza dupa principiile de baza ale pietei - cererea, oferta, pretul, concurenta etc., dar toate acestea se manifesta in functie de marfa - forta de munca, care prin trasaturile sale, fiziologice, psihologice, sociale si morale, imprima anumite particularitati pietei muncii, precum:


Fisiere in arhiva (2):

  • Salariile si piata muncii in Republica Moldova.docx
  • titlu EUE.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. https://sputnik.md/moldova/20170303/11513028/somer-piata-muncii-moldova.html
2. BNS, Raport trimestrial, Piata fortei de munca,
3. Materialele Conferintei Internationale, Transformarile demografice si socio-economice ale populatiei. Actualitate si Viitor, organizata in perioada 5-6 decembrie 2006 cu suportul Fondului ONU pentru Populatie (UNFPA) din Republica Moldova.
4. https://dreptmd.wordpress.com/cursuri-universitare/dreptul-muncii/salarizarea/
5. https://conspecte.com/Macroeconomie/piata-muncii.html
6. Codul Muncii Republicii Moldova
7. www.statistica.md
8. Legea salarizarii Republicii Moldova


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!