Specificitate Culturala in Management si Afaceri

Extras din proiect Cum descarc?

Globalizarea a facut din comunicarea interculturala un fapt inevitabil. Lumea de azi este supusa unor schimbari rapide, interactiunea dintre oameni capata noi dimensiuni. Contactul si comunicarea cu alte culturi sunt caracteristicile dominante ale vietii moderne. Pe fondul globalizarii tot mai puternice a companiilor, managementul intercultural a castigat un interes sporit in ultimele decenii. Marea provocare cu care se confrunta organizatiile o constituie diferentele culturale dintre oameni. Aceasta diversitate presupune o buna gestionare a resurselor umane in organizatie precum si o structura flexibila si receptiva, capabila de adaptare rapida la schimbarile din cadrul firmei si din mediu. 
Problema globalizarii a devenit una foarte importanta pe agenda tuturor corporatiilor mari. Fundamental pentru obtinerea succesului este detinerea unei viziuni globale (global mind-set). Viziunea globala reprezinta capacitatea de a intelege o afacere, un sector industrial sau o piata anume, dintr-o perspectiva globala. Managerul cu o astfel de viziune are capacitatea de a se concentra mai degraba pe ceea ce este comun pietelor, decat pe diferentele dintre tari.
Consideram, de multe ori, ca anumite valori sunt universale. De fapt, ele difera de la o cultura la alta. Ceea ce este considerata o buna practica de afaceri din punct de vedere etic nu este la fel in alta parte. Diferentele sunt uneori notabile intre tari vecine, precum Statele Unite si Canada sau Franta si Elvetia. Viziunea asupra afacerilor, modul de planificare, de negociere, de motivare si de a conduce sedintele sunt diferite. Exista cateva cazuri de companii care si-au dezvoltat propriul model organizational transnational si, prin urmare, intercultural.
Conceptul de cultura
Pentru Hoecklin, cultura este un sistem incarcat de semnificatii. Cultura ne informeaza asupra a ceea ce constituie centrul atentiei persoanelor si ne arata cum este perceputa lumea. Autorul adauga faptul ca, in cadrul unei culturi, exista cai comune de intelegere a evenimentelor si comportamentelor, precum si cai ce permit previzionarea modului in care se vor comporta persoanele apartinand propriului grup. Pentru autor, cultura este un sistem de invatare ce deriva din sistemul social si nu din configuratia sau codul genetic. Prin urmare, cultura este un fenomen colectiv de partajare a valorilor si semnificatiilor. 
Hofstede descrie cultura drept un program mental colectiv, care se situeaza intre natura umana, pe de o parte si personalitatea individuala, pe de alta parte. Hofstede defineste cultura drept o programare colectiva a ,,mentalului". Programarea culturala a individului variaza, deci, in functie de diferitele faze, care sunt influentate in mod simultan de valori si practici. Daca, pe de o parte, fiecare cultura functioneaza conform propriei dinamici interne, propriilor principii, propriilor legi scrise sau nescrise, exista, pe de alta parte, aspecte comune ale tuturor acestor culturi. Diferentele precum limba, obiceiurile alimentare, imbracamintea, organizarea sociala, etc.sunt usor identificabile. Se refera la specificitati culturale evidente, care pot avea, de exemplu, o influenta in cadrul procesului de negociere. Dimpotriva, alte diferente culturale sunt mai putin vizibile, desi acestea conditioneaza formal afacerile, precum valori si atitudini inspirate de religie si ideologie. 
Clifford Geertz definea cultura drept un software care face sa functioneze masinaria unei societati. Cultura reprezinta: valori si premise ale deciziilor si ale actiunilor; convingeri si viziuni despre lume; simboluri si semnificatii; traditii si obiceiuri.
Cunoasterea surselor de neintelegeri culturale este decisiva in orice abordare a unui interlocutor strain. Intelegerea principalelor diferente referitoare la valori si comportamente este esentiala. Stapanirea variabilei culturale permite nu numai depasirea barierelor rezultate din diferente, ci si utilizarea ei drept levier in vederea imbunatatirii performantelor. Altfel spus, trebuie sa existe o cunoastere solida a propriei culturi, a culturii altora si a utiliza aceasta cunoastere de o maniera constructiva atunci cand ,,interactionam" cu altii in materie de conceptie a sistemelor organizationale si in ceea ce priveste punerea in practica a deciziilor strategice. Invatarea managementului cultural global poate incepe cu recunoasterea diversitatii culturale in propria tara. 
Peste tot in lume se poarta jeans Levi, tricouri Lacoste, pantofi de sport Adidas, ceasuri Swatch etc. Pretutindeni sunt urmarite programele de stiri CNN, se bea bere Heineken, se mananca la McDonald`s si se canta in baruri karaoke. Toate acestea sunt semne ale acceptarii unor valori culturale dincolo de granitele statale. Pe de alta parte, mobilitatea oamenilor este fara precedent; peste tot in lume se formeaza si se dezvolta comunitati de imigranti care se integreaza formal in matricele sociale ale tarilor gazda. Europa ultimilor ani este mai permisiva la invazia culturii americane, granitele sunt mai usor de trecut, produsele se standardizeaza, piata muncii s-a largit considerabil. Un numitor comun in organizatiile de pretutindeni este insusi managementul; aplicarea acelorasi principii ale conducerii face sa se atenueze diferentele culturale, sa fie acceptate reguli deja verificate. Managementul, cerintele economiei, interesele comune, armonizarea sistemelor de educatie sunt aspecte hotaratoare pentru apropierea culturilor si formerea unei megaculturi transfrontaliere. In momentul de fata exista un echilibru labil intre tendintele de penetrare a valorilor culturale ,,straine" si incercarea conducatorilor autohtoni de a pune in valoare propriile structuri mentale, care promoveaza propriile retete manageriale. In plus, mostenirea culturala si practicile religioase sunt forte majore de respingere prin ele insele a fenomenelor culturale de import. Cu toate ca retetele managementului sunt unanim recunoscute, diferentele dintre modalitatile de aplicare ale acestora sunt diferite pentru ca semnificatiile lor sunt diferite. Ca exemplu, italienii sunt mai expansivi, iar suedezii mai retinuti, desi toti afirma ca aplicarea normelor de conducere si implicarea emotionala sunt aceleasi.


Fisiere in arhiva (1):

  • Specificitate Culturala in Management si Afaceri.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!