Strategii Privind Piata Muncii din Romania

Extras din proiect Cum descarc?

Managementul strategic a devenit, in ultimii ani, modelul predilect pentru deciziile care se iau in cadrul unui domeniu economic. El marcheaza o etapa bine conturata in evolutia stiintei si practicii mondiale a managementului si a aparut, asa cum afirma intemeietorii sai (intre care se remarca Igor Ansoff) ca rezultat firesc al evolutiilor produse, pe parcursul secolului recent incheiat. Practicarea managementului strategic constituie o necesitate daca avem in vedere ca tranzitia la economia de piata ne pune in fata unor provocari majore, factorii de mediu generatori de turbulente fiind mult mai puternici decat in cazul unei economii de piata normale.
Componenta esentiala a managementului strategic o constituie strategia (in cadrul careia se circumscriu obiectivele strategice, politicile si masurile). Ovidiu Nicolescu defineste strategia ca fiind "ansamblul obiectivelor majore pe termen lung, principalele modalitati de realizare, impreuna cu resursele alocate in vederea realizarii misiunii". 
Misiunea, ca element de baza al strategiei, reprezinta conceptul care defineste scopurile fundamentale, conceptia (filozofia) privind mersul activitatii, sfera sau domeniul de activitate. In cazul pietei muncii din Romania misiunea consta in dezvoltarea capitalului uman si cresterea competitivitatii acestuia pe piata muncii, prin asigurarea oportunitatilor egale de invatare pe tot parcursul vietii si dezvoltarea unei piete a muncii moderne, flexibile si incluzive, care sa conduca, pana in 2015, la atingerea unei rate de ocupare de peste 70%, in conditiile mentinerii unui rate a somajului de sub 6% (obiective stabilite prin strategia de la Lisabona privind reorientarea catre dezvoltare si ocupare in Europa).
Concretizarea misiunii se face prin intermediul obiectivelor strategice, care reprezinta exprimari cantitative sintetice cu privire la ceea ce isi propune respectiva intreprindere sa realizeze pe un anumit orizont de timp. Intre misiune si obiective exista o stransa interdependenta. Odata definita misiunea, obiectivele prin continutul, lor, precizeaza rezultatele care se asteapta a fi obtinute in procesul dinamic de realizare a misiunii.
Importanta obiectivelor strategice rezulta din faptul ca ele directioneaza activitatea spre atingerea performantelor, permitand in acelasi timp sa se aprecieze in ce masura un anumit domeniu a evoluat si a progresat in directia dorita.
Pentru ca sistemul de obiective sa fie functional, obiectivele trebuie sa fie ierarhizabile, masurabile, realiste si compatibile. Aceste obiective trebuie ordonate in mod ierarhic avand drept criterii importanta nivelului ierarhic si orizontul de timp.
Luand in considerare criteriile de subordonare se porneste de sus in jos, misiunea reprezentand punctul situat la cel mai inalt nivel. In continuare se stabilesc obiective de tip superior, respectiv pe ansamblul domeniului pietei muncii, obiective cu caracter institutional, care decurg din cele anterioare, obiective la nivel departamental, care decurg din cele cu caracter institutional, si, in final, obiective cu caracter individual (fig. nr. 7.1).
Fig. nr. 1 Ierarhizarea obiectivelor in cadrul managementului pietei muncii
In raport de orizontul de timp la care se refera, ierarhizarea se face in obiective pe termen lung, obiective pe termen mediu si obiective pe termen scurt.
Conceptul de politica desemneaza, in general, un ghid de actiune sau un mod de conduita. Se impune insa a face distinctie intre ceea ce se numeste politica generala si politicile pe nivele sau domenii de activitati specifice. Termenul de politica generala este utilizat deseori, intr-o maniera intersanjabila cu cel de strategie. Aceasta nu inseamna insa ca cele doua concepte sunt sinonime. Spre deosebire de strategie, care contureaza o cale de a infrunta schimbarea, politica generala reprezinta ansamblul principiilor si normelor directoare care orienteaza in permanenta gandirea si actiunea. 
Politicile nu reprezinta insa numai simple concretizari ale strategiei. In procesul elaborarii lor, tinand cont de modificarile contextuale aparute, se pot introduce noi elemente, neavute in vedere, in momentul elaborarii strategiei, ceea ce aduce un plus de calitate in planul performantelor.
Politicile se concretizeaza de obicei in programele sau planuri anuale ale diferitelor institutii care actioneaza in cadrul pietei muncii si in programele speciale cu participare inter-institutionala. Spre deosebire de strategie, ele vizeaza un orizont mai mic de timp (unu, maximum doi ani) si au un grad de detaliere mai pronuntat.
In scopul aplicarii corecte a unei politici trebuie sa se precizeze masurile care trebuie aplicate. Masurile reprezinta, maniera in care o activitate trebuie indeplinita, precizand pasii de efectuat, intr-o anumita succesiune si ordine, care sa permita realizarea scopului dorit. Ele difera de politica prin faptul ca sunt mult mai riguroase, imperative si inflexibile, limitand posibilitatile ca anumite persoane sa ia decizii nepotrivite pentru realizarea unei anumite actiuni.


Fisiere in arhiva (1):

  • Strategii Privind Piata Muncii din Romania.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!