Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 24 în total
Cuvinte : 6638
Mărime: 30.88KB (arhivat)
Puncte necesare: 6

Extras din proiect

1.Principalele tipuri de activităţi ale CTN

2.Motivaţia corporaţiilor transnaţionale

3. Economia politică a investiţiilor spre exterior

1. Principalele tipuri de activităţi ale CTN

La fel ca societăţile naţionale, şi CTN sunt motivate în primul rând de ceea ce ele percep a fi în interesul pretendenţilor lor nereziduali (angajaţii, managerii şi acţionarii), şi nu neapărat în interesul comunităţii mai largi din care aceştia fac parte. Scopul lor va fi maximizarea profitului (in relaţie cu capitalul investit) sau maximizarea avuţiei firmei (dacă privim firma că o colecţie de active).

Motivaţiile CTN pot merge de la maximizarea vânzărilor companiei sau creşterea cotei ei de piaţă până la scoaterea din afaceri a concurenţilor, întreprinderea de investiţii riscante care altfel nu s-ar putea face şi depăşirea bunăstării altor pretendenţi nereziduali.

În prezent, multe din CTN urmăresc obiective pluraliste, şi multe se angajează în investiţii ce combină caracteristicile tipurilor de activitate pe care le putem identifica. Totuşi, o analiză succintă a motivelor pentru întreprinderea acestor activităţi, în funcţie de tipurile respective, va ajuta la a înţelege de ce credem că nu poate exista o teorie atotcuprinzătoare a factorilor determinanţi ai activităţii CTN.

În mare, putem identifica patru tipuri de activităţi ale CTN. Acestea sunt:

1. căutarea de resurse

2. căutarea de pieţe

3. căutarea de eficienţă

4. căutarea de active strategice sau de abilităţi.

Fiecare tip de activitate poate fi agresiv, în sensul că societatea investitoare caută să acţioneze pro-activ pentru a-şi atinge şi depăşi obiectivele strategice, sau poate fi defensiv, în sensul că ea îşi modifică acţiunile întreprinse de rivali sau de guvernele străine care îi ameninţă poziţia ei pe piaţă.

1.1. Căutarea de resurse

CTN care au ca activitate principală căutarea de resurse investesc în străinătate pentru a obţine resurse (particulare şi specifice) la costuri mai scăzute decât le-ar putea obţine în ţara lor de origine (dacă, desigur, ele sunt obtenabile). Motivaţia pentru investire e de a face întreprinderea investitoare mai profitabilă şi competitivă în cadrul pieţelor pe care le aprovizionează (sau intenţionează să le aprovizioneze). Majoritatea sau uneori totalitatea producţiei filialelor căutătorilor de resurse este exportată.

Exista trei principale categorii de căutători de resurse:

a) prima categorie este prezentată de cei ce caută resurse fizice.

Ea include producătorii primari şi întreprinderile manufacturiere, atât din ţări dezvoltate, cât şi din ţări în curs de dezvoltare, care sunt determinate să se angajeze în investiţii străine directe din motive ca minimizarea costurilor şi siguranţa surselor de ofertă.

Resursele căutate includ minerale, materii prime şi produse agricole, în special acelea a căror producere necesită anumite tipuri de abilităţi (pe care CTN le posedă) şi anumite pieţe (pe care CTN sunt bine pregătite să oferteze). Acestea includ minerale ca: petrol, zinc, cupru, cositor, bauxita şi produse agricole ca: tutun, zahăr, banane, ananas, ulei de palmier, cafea, ceai etc.

Unele corporaţii din domeniul serviciilor îşi concentrează investiţiile în străinătate în exploatarea resurselor legate de localizare. Exemple ar putea fi în domeniul: turismului, închirierilor de maşini, forărilor de puţuri petroliere, serviciilor de construcţii, medical, educaţiei.

O trăsătură a acestui prim tip de activitate a CTN este că, de regulă, ea implică o cheltuială semnificativă de capital. Odată ce investiţia a fost făcută, ea este relativ limitată la localizarea respectivă.

b) corporaţiile ce caută forţă de muncă necalificată sau semi-calificată, ieftină şi bine motivată.

Acest tip de investiţii este întreprins de regulă de CTN manufacturiere şi de servicii, din ţări unde costurile reale ale forţei de muncă sunt mari; care înfiinţează filiale în ţări unde costurile reale ale forţei de muncă sunt mai scăzute, pentru a realiza pentru export produse intermediare sau finite intensive în forţa de muncă.

Majoritatea activităţilor de acest tip se desfăşoară în cele mai avansate ţări în curs de industrializare: Mexic, Taiwan, Malaezia, Spania, Portugalia, Maroc, Polonia, România.

Frecvent, pentru a atrage astfel de investitori, ţările gazdă au înfiinţat zone libere de comerţ sau pentru prelucrare pentru export. Ţările de origine au acordat uneori concesii tarifare propriilor CTN pentru produsele importate de la filialele lor din străinătate.

Preview document

Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 1
Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 2
Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 3
Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 4
Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 5
Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 6
Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 7
Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 8
Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 9
Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 10
Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 11
Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 12
Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 13
Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 14
Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 15
Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 16
Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 17
Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 18
Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 19
Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 20
Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 21
Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 22
Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 23
Tipuri de activități ale corporațiilor transnaționale - Pagina 24

Conținut arhivă zip

  • Tipuri de Activitati ale Corporatiilor Transnationale.doc

Te-ar putea interesa și

Comportamentul corporațiilor transnaționale în calitate de principal investitor la nivel mondial

Aşa cum se întâmplă cu toate fenomenele existente în lume, şi corporatiile transnaţionale (CTN) în iureşul lor de nestăvilit, de către unii sunt...

Rolul Firmelor Multinaționale în Procesul Globalizării

INTRODUCERE Una dintre cele mai mari forţe de presiune cu care se confruntă evoluţia ţărilor şi a uniunilor de comerţ internaţional este...

Corporațiile transnaționale

Prin natura lor, CTN (Corporatii Transnationale) integreaza productia la nivel international si, în acest mod, joaca un rol central în cresterea...

Corporațiile Transnaționale

Traim vremuri în care ceva fundamental se întâmpla. Modelele politice, stilurile de viata, strategiile de afaceri, sau sistemele de protectie...

Evoluții recente ale companiilor transnaționale în economia mondială

INTRODUCERE Una dintre cele mai mari forţe de presiune cu care se confruntă evoluţia ţărilor şi a uniunilor de comerţ internaţional este...

Studiu de caz - modificarea strategiilor de transnaționalizare a întreprinderii la începutul secolului al XXI-lea

INTRODUCERE Tema prezentei teze de licenţă este: Modificarea strategiilor de transnaţionalizare a întreprinderii la începutul secolului al...

Globalizarea și Impactul ei Asupra Economiei Globale

CAPITOLUL I ABORDĂRI CONCEPTUALE ALE GLOBALIZĂRII 1.1. Apariţia conceptului de globalizare Conceptul de globalizare economică a apărut din...

Utilizarea Sistemelor Promoționale în Întreprinderile Românești cu Activitate de Export

Capitolul 1. Globalizarea şi impactul ei asupra mediului de afaceri Problema integrării României în spaţiul economic mondial este destul de...

Ai nevoie de altceva?