Uniunea Economica si Monetara

Cuprins proiect Cum descarc?

1. Introducere
2. Evolutia datoriilor publice in UE/ZE
3. Cauze ale cresterii datoriilor publice in ZE
3.1. Cazul Irlandei
3.2. Cazul Italiei
4. Solutii propuse
5. Concluzii
6. Bibliografie


Extras din proiect Cum descarc?

1. Introducere
Pilonul principal in analiza crizei datoriilor suverane putem spune ca este reprezentat de relatia dintre acestea si rata de crestere sau de rata de crestere de la nivelul PIB-ului potential. In acest sens, datoriile guvernamentale mari pot avea impact asupra ratelor dobanzii nominale sau reale din economie.
Aparitia unei datorii guvernamentale mari conduce statul in cauza la cresterea cheltuielilor cu dobanzile si a altor cheltuieli cu efect multiplicator pentru cresterea economica, cum ar fi cheltuielile publice pentru investitii. Creandu-se un efect de "bulgare de zapada" (unde datoriile mari duc la cresterea cheltulielilor publice care trebuie finantate deasemenea prin noi imprumuturi) si rostogolindu-se aceasta datorie, se poate intra intr-un un cerc vicios care poate fi in detrimentul sustenabilitatii finantelor publice si a conditiilor economice generale.
Dovezile empirice sugereaza ca nivelurile ridicate ale datoriei publice impiedica cresterea economica si descurajeaza acumularea de capital. Canalele prin care se intampla acestea sunt, in principal, posibilele cresteri ale inflatiei, ratele reale al dobanzii pe termen lung mai mari, investitiile private mai mici, anticiparea unei cresteri a taxarii, etc. In unele cazuri, o crestere nesustenabila a ponderii datoriei in raport cu PIB poate duce la o iesire a fluxurilor de capital dintr-o tara si prin urmare poate contribui la o criza a sistemului bancar sau a cursului valutar.
Importanta analizei dimensiunii datoriei publice este legata mai ales de raspunsul la intrebarile legate de solvabilitatea unui guvern. Un guvern este solvabil in perioada T daca valoarea a excedentelor sale actuale si surplusurilor bugetare viitoare este mai mare decat suma stocului initial al datoriei si valoarea a deficitelor bugetare viitoare. 
Conform tratatului, in UE datoria publica nu trebuie sa depaseasca valoarea de referinta de 60% din PIB, doar daca aceasta poate descreste intr-un ritm satisfacator ulterior. Teoretic, un guvern trebuie sa fie intotdeauna in masura sa finanteze datoriile sale prezente si viitoare prin intermediul impozitarii mai mari (financiara sau non-financiara), vanzari de active (privatizare) sau reduceri ale pasivelor sale (de exemplu prin reforma legislativa a sistemului de pensii) si, astfel, sa reuseasca sa fie solvent. In practica insa, acest lucru nu este intotdeauna posibil, datorita constrangerilor politice sau economice, evidentele empirice aratand ca unele tari europene sunt deja dupa punctul de inflexiune a curbei lui Laffer de impozitare a veniturilor, ceea ce inseamna ca acestea nu pot creste impozitele pe venit in scopul de a genera venituri bugetare suplimentare). 
2. Evolutia datoriilor publice in Zona Euro si Uniunea Europeana
Daca la inceput s-a considerat ca lumea se confrunta cu o criza financiara, aceasta s-a extins apoi destul de rapid in economia reala si in incasarile la bugetele de stat. Datoriile publice au devenit supuse atentiei din partea agentiilor de rating si un prilej de fluctuatie a indicilor bursieri. In graficul de mai jos se poate vedea evolutia datoriei publice (%PIB) intr-o serie de state.
Criza economico-financiara din perioda 2008-2010 a lasat asupra statelor din zona euro si din Uniunea Europeana o puternica presiune fiscala. Ponderile datoriilor publice in PIB au crescut accelerat ca o consecinta directa a contractiei economiilor nationale si datorita politicilor fiscale anticiclice. Cresterea imprumuturilor guvernelor din statele dezvoltate conduce la cresterea costurilor de finantare, cu posibile efecte negative asupra finantarii private ca urmare a efectului de crowding-out asupra investitiilor private si diminuand astfel potentialul de crestere economica. In plus, cresterile ponderilor datoriilor publice au un efect negativ, acestea ducand la scadere increderii pietelor in posibilitatea statelor de a returna imprumuturile.
Nivelul datoriei publice raportat la PIB in zona euro este asteptat sa creasca cu aproximativ 22% puncte procentuale pana in anul 2012, de la 66,2% cat era ponderea in 2007 pana la 88,5% din PIB, ceea ce echivaleaza cu o crestere de aproximativ o treime de la valoarea pre-criza din 2007.
In termeni nominali nivelul datoriei guvernamentale pana in 2012 este asteptat sa creasca cu o valoare de aproximativ 2700 mld euro de la un nivel initial in anul 2007 de 6000 mld euro. Aceasta acumulare a datoriilor este in principal consecinta a stabilizatorilor automati, a politicilor fiscal-bugetare expansioniste si a ajutorului oferit sectorului financiar din partea guvernelor. 
In teorie, un guvern acumuleaza datorii datorita deficitelor fiscale precedente, cand cheltuielile bugetare depaseau veniturile bugetare. Datoria publica poate fi exprimata ca nivel, ca nivel pe cap de locuitor sau ca pondere in PIB. Cea din urma forma de exprimare arata informatii despre marimea datoriei guvernamentale in relatia cu marimea economiei, ceea ce reprezinta un factor cheie in determinarea capacitatii de a creste incasarile bugetare si de a putea executa serviciul datoriei.


Fisiere in arhiva (1):

  • Uniunea Economica si Monetara.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!