Cuprins
- Memoriu justifica-tiv 5
- 1. Analiza critică a soluţiilor existen-te 7
- 2. Alegerea elementelor de protec-tie 9
- 3. Studiul şi alegerea schemei de alimenta-re 11
- 4. Calculul si alegerea elementelor de protectie 12
- 5. Calculul electromagne-tic 15
- 5.1.Determinarea mărimilor de cal-cul 15
- 5.2.Calculul dimensiunilor principa-le 16
- 5.3.Înfăşurarea şi crestăturile statoru-lui 18
- 5.4. Înfăşurarea şi crestăturile rotorului bobi-nat 25
- 5.5.Tensiunea magnetomotoare pe o pereche de poli 30
- 5.6. Parametrii motorului asin-cron 35
- 5.6.1. Parametrii înfăşurării statoru-lui.. 35
- 5.6.2. Parametrii înfăşurării rotoru-lui.. 38
- 5.7.Calculul pierderilor şi randamentul motoru-lui 42
- 5.8.Calculul caracteristicilor M.A 48
- 6. Calculul mecanic al arbore-lui 51
- 6.1. Dimensionarea arbore-lui 51
- 6.2. Calculul săgeţii arbore-lui 56
- 6.3. Momentul de inerţie al rotoru-lui 60
- 7. Bibliogra-fie 61
Extras din proiect
Memoriu justificativ
Tema lucrării de diplomă este proiectarea unui motor asincron trifa-zat de înaltă tensiune cu rotor bobinat pentru acţionarea unei benzi tran-sportoare Calculul şi construcţia motorului se face pornind de la anumite date care să precizeze performanţele tehnice, constructive şi funcţionale ale motorului, pentru destinaţia cerută.
Gradul de protecţie, regimul de lucru şi mediul in care lucrează mo-torul au determinat alegerea tipului constructiv al acestuia. Astfel carcasa s-a adoptat ca fiind confecţionată din tablă laminate in construcţie sudată, pentru evacuarea căldurii din interiorul maşinii, în condiţiile impuse de mediu, s-a adoptat construcţia cu schimbător de căldură aer-aer montat pe partea superioară.
Această asociere, carcasa din laminate în construcţie sudată şi schimbător de căldură aer-aer detaşabil este avantajoasă din punct de ve-dere economic întucât carcasa este tipizată putând fi utilizată şi la con-strucţia motoarelor cu circuit de racire deschis.
Astfel, acelaşi tip de carcasă poate fi folosit pentru maşini cu grad de protectie IP 44 cât şi IP 23.
Având ân vedere puterea maşinii cât şi turaţia sa , s-a adoptat so-luţia scoaterii ansamblului inele port perii in exteriorul scuturilor maşinii. In acest mod se asigură o construcţie mai robustă cu un consum mai redus de oţel.
Un alt avantaj al soluţiei il constituie faptul că fiabilitatea izolaţiei este mult mărită.
În situaţia încorporării intre scuturi a ansamblului inele, rezidurile rezultate la contactele perii inele colectoare s-ar fi depus pe capetele fron-tale în înfăşurarea de înaltă tensiune a statorului ceea ce ar avea ca efect reducerea rigiditaţii dielectrice a acestuia.
Pentru asigurarea avacuării căldurii din cutia inele, s-a prevăzut un ventilator interior in aceasta cu ajutorul căruia se împiedică depunerile re-ziduale la contactul perii-inele colectoare.
Pentru evacuarea căldurii din interiorul maşinii este prevâzut un ventilator interior care ventilează aerul prin interiorul maşinii şi prin ţevile racitorului aer-aer. Pe ax se găseşte un ventilator extern care în contracu-rent introduce aerul rece prin ţevile schimbătorului de căldură.
Circuitul magnetic al statorului este realizat din tole de oţel electro-tehnic cu grosimea de 0,5 mm izolat pe ambele parţi cu lacuri tereftalice sau siliconice,tolele obţinându-se prin ştanţare cu ajutorul unei matriţe bloc sau pas cu pas.
Circuitul magnetic este fixat in interior cu nervuri, la partea dinspre întrefier în crestături se găseşte dispusă înfăşurarea statorică. Avănd în vedere tensiunea de lucru a maşinii înfăşurarea statorului este realizată din bobine prefabricate prevăzute cu teacă izolantă din micafoliu.
Extremitaţile fazelor înfăşurării sunt scoase la izolator suport am-plasate in cutii de borne dispuse de obicei pe ambele părţi pentru a facilita conectarea acestora.
Circuitul magnetic al rotorului este realizat ca şi cel statoric din tole de oţel electrotehnic de 0,5 mm rezultate prin ştanţarea din interiorul tolei stator.
Înfăşurarea rotorului este de tip ondulată realizată din bare de cupru izolat cu email şi sticlă. Barele sunt semifabricate, introduse parţial în crestături şi apoi formate la cotele finale.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Proiectarea unui Motor Asincron Trifazat de Inalta Tensiune cu Rotor Bobinat Pentru Actionarea unei Benzi Trasportoare de Carbune.docx