Calculul Preliminar de Proiectare a Centralelor Electrice de Termoficare

Extras din proiect Cum descarc?

INTRODUCERE
Zilele trecute, dupa o sedinta tumultoasa si cu scandal, convocata de premierul Vlad Filat, s-a anuntat ca Ministerul Economiei va elabora un program de restructurare a sectorului energetic, pentru a transforma intreprinderile detinute de stat in unele eficiente si competitive.
Totodata, programul ar urma sa solutioneze problema datoriilor acumulate de intreprinderile din sector pe parcursul anilor. Potrivit vicepremierului Valeriu Lazar, noua guvernare a preluat o povara prea grea in sectorul energetic, pentru a solutiona problemele intreprinderilor respective in patru-cinci luni. Or, datoriile acumulate, pe lant, de agentii economici din acest domeniu numai fata de SA Moldovagaz se cifreaza la 2,3 miliarde de lei.
Nu este ceva nou in aceasta intentie. Despre o eventuala restructurare a sectorului energetic a tot vorbit si Vasile Tarlev si Zinaida Greceanii in perioada cand ocupau fotoliul de premier. Au fost elaborate si unele proiecte de restructurare a sectorului, dar pana la punerea lor in practica nu s-a ajuns. Comunistii au preferat sa conserve situatia fara a apela la masuri drastice.
De fapt despre o restructurare, putem vorbi doar la intreprinderile energetice din Chisinau si nicidecum de intreaga republica. Lantul tuturor relelor, porneste de la Termocom, continua cu CET-1 si CET-2 si asa se ajunge la Moldovagaz. Tinand cont ca aceste datorii s-au acumulat in decurs de 10-11 ani, este clar ca in cateva luni nu se poate de rezolvat problema. Totodata simpla lichidare a Termocom, cum propun unii politicieni nu salveaza situatia.
Constatam ca se repeta situatia din anii 1997-1999, cand autoritatile puse la perete de situatia dramatica din sector au decis sa-l restructureze. In aprilie 1999, Parlamentul adopta Legea privind restructurarea datoriilor intreprinderilor din sectorul energetic: ,,in scopul ameliorarii situatiei financiare a intreprinderilor din sectorul energetic si al pregatirii acestora de privatizare si al executarii Legii nr.233-XIV din 23 decembrie 1998 cu privire la proiectul individual de privatizare a intreprinderilor din sectorul electroenergetic".
Potrivit acestei legi, intreprinderi precum CET-1 si CET-2 din Chisinau, CET-Nord din Balti, RE Chisinau, RED Centru, RED Sud, RED Nord si RED Nord-Vest urmau a fi privatizate ,,fara datoriile creditoare si debitoare cu termenul de peste 60 de zile la data semnarii contractelor de vanzare-cumparare 
De asemenea, erau anulate datoriile institutiilor bugetare pentru consumul de gaze naturale, de gaze lichefiate, de energie electrica si termica.
Valoarea anularilor de datorii a fost atunci estimata la cateva miliarde de lei. Numai fosta companiei de stat Moldenergo acumulase datorii mai mari de 1/3 din bugetul anual al tarii, 80% dintre care erau pentru gaze.
Prin aceeasi legi au fost anulate si datoriile in valoare de 140 mil. USD ale RE Chisinau, RED Centru, RED Sud, RED Nord si RED Nord-Vest fata de intreprinderea de stat Moldtranselectro pentru livrarea de energie electrica.
Anularea enormelor datorii, sau asumarea acestora de catre stat, a facut posibila in februarie 2000, privatizarea a trei retele electrice de distributie de catre compania spaniola Union Fenosa. Mai departe insa procesul de privatizare din sectorul energetic s-a inglodat.
Aceste actiuni au avut ca efect, desi cu intarziere de 3-4 ani, iesirea treptata din criza platilor ce cuprinsese la acel moment intreg sectorul energetic si eliminarea completa a platilor prin sistemul barter. Cel mai bine a evoluat intreprinderile de distributie, care au ajuns sa ramburseze datoriile acumulate in anii 2000-2003 si sa faca investitii. Mult mai proasta este situatia in cazul CET-urilor, care nici astazi nu sunt in stare sa ramburseze datoriile si sa plateasca 100% din livrarile de gaze. De fapt ele ar putea plati, daca Termocom, ar achita livrarile.
De exemplu, datoriile creditoare, dar si debitoare ale celor trei CET-uri au crescut in permanenta. Si daca in anul 2001 datoriile creditoare erau de 976 mil. lei, iar cele debitoare de 815 mil. lei, apoi la inceputul anului 2008 marimea lor practic era dubla. 65% din datoria creditoare revine celei pentru gaze, restul este pentru apa tehnica, fata de banci etc. Altfel spus datoria pentru gaze este doar o parte a problemei, desi cea mai importanta.
Asa ca Legea din 1999, nu a dus la eliminarea completa a chestiunii datoriilor din sectorul energetic. Unele companii din sector au semnat si dupa 1999 contracte de import de resurse energetice de la diferiti furnizori straini. Ulterior intreprinderile nu puteau sa plateasca, in consecinta, furnizorii apelau la instante pentru a recupera datoriile. In anul 2000, la cererea unor firme inregistrate in Elvetia o instanta locala a decis punerea sub sechestru a tuturor activelor si bunurilor Hidrocentralei de la Costesti, a sediului ministerului Energeticii si a altor active. 
In august 2009, am asistat la o repetare a acelei situatii, cand din cauza unor datorii de 20 mil. lei, acumulate de intreprinderi de stat au fost blocate conturile Ministerului Economiei. In decembrie 2009, la solicitarea Chisinau-Gaz au fost blocate conturile CET-2. La inceputul anului 2010 din cauza unor datorii de circa 40 mil. lei acumulate de intreprinderea Apa-Canal Balti fata de furnizorul de energie RED Nord, urma sa fie sistata livrarea de curent electric intreprinderii si in consecinta orasul Balti si alte localitati ar fi urmat sa ramana fara apa.
Se pare ca fosta administratie comunista a lasat in urma sa o bomba ce ar putea avea efecte distrugatoare, daca nu este dezamorsata. Nu intamplator, pentru a sti mai bine care este situatia cu datoriile din acest sector, premierul Vlad Filat a solicitat Agentiei Nationale pentru Reglementare in Energetica (ANRE) sa efectueze un audit la toate intreprinderile energetice, pentru a clarifica situatia reala a acestora, dar si pentru a identifica eventuale cai de redresare a lor. 
Pana atunci noi putem doar constata ca o serie de factori au condus la o asemenea situatie. In primul rand, aceasta se datoreaza tarifelor ireale. Potrivit unor calcule, au fost ani cand pretul livrarii agentilor energetici acoperea doar 2/3 din costul real. Si in prezent energia termica este distribuita sectorului locativ din Chisinau la un pret mai redus comparativ cu costurile reale. Recunoaste chiar ANRE, cand spune ca nu a inclus in tarif, pierderile acumulate de intreprindere, in urma neajustarii la timp a tarifelor.
In al doilea rand, costurile de productie mari se datorau uzurii echipamentului tehnologic, atat morale, cat si fizice, care in unele cazuri depasesc o varsta de 50 ani. Mai este si problema mentalitatii neocomuniste ce domina sistemul de gestionare a economiei in Moldova, practica inghetarii datoriilor prin acorduri-memorandum etc. Totodata datoriile enorme, faceau si fac imposibila atragerea investitiilor in centralele electrice. Numai pentru modernizarea CET-urilor este nevoie de miliarde de lei, iar banii respective lipsesc. Potrivit vicepremierului Valeriu Lazar, o solutie ar fi identificarea unor parteneri stabili pentru o perioada de 15 ani, care ar investi in modernizarea CET-urilor, cu posibilitatea de a-si recupera investitiile.
Evolutiile de ultima ora arata ca, atat autoritatile, cat si managerii au constientizat faptul ca fara rezolvarea a chestiunii datoriilor nu pot fi atrase investitii in sectorul energetic. Cum va fi rezolvata de aceasta data chestiunea datoriilor e greu de spus. Presate de Gazprom si mai ales de preturile tot mai mari pentru resursele energetice, autoritatile cauta febril solutii pentru a face ca intreprinderile din sector sa activeze cu profit si sa-si sporeasca eficienta.
SARCINA LUCRARII DE AN
Sa se realizeze calculul preliminar de proiectare a unei centrale electrice de termoficare,in regim nominal de functionare,cu urmatoarele date initiale. 
1. Puterea electrica la borne 
2. Sarcina de termoficare 
3. Debitul de abur la priza industriala 
4. Presiunea la priza industriala 
5. Temperatura la priza industriala 
6. Coeficientul de purja 
7. Cota de condensat returnat de la consumatorul industrial 
1. ALEGEREA UTILAJULUI DE BAZA SI INTOCMIREA SCHEMEI TERMOMECANICE A CENTRALEI ELECTRICE DE TERMOFICARE 
1.1. Alegerea numarului si tipului turbinelor cu abur Ilustrarea convetionala a procesului de destindere a vaporilor in turbina
Numarului si tipul turbinelor cu abur se alege din [1] in functie de : 
Puterea electrica la borne si parametrii de stare a aburului in priza industriala .
Alegem trei turbine de tipul : ??-50-130/70
o Fabricat la uzina : TM3.
o Puterea la bornele generatorului electric a unei singure turbine : .
o Presiunea aburului viu : .
o Temperatura aburului viu : .
o Numarul prizelor nereglabile : 4.


Fisiere in arhiva (5):

  • Calculul Preliminar de Proiectare a Centralelor Electrice de Termoficare
    • Calculul Preliminar de Proiectare a Centralelor Electrice de Termoficare.doc
    • Cuprins.doc
    • Foaie de titlu.doc
    • Schema principala A3.vsd
    • ultimulconversiaproectulvarianta7.xmcd

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!