Extras din proiect
Introducere
Mașinile electrice asincrone în prezent au căpătat o foarte largă întrebuințare în aproape toate ramurile economiei naționale. Fiind lipsite de contacte electrice au utilizare variată, cuprinzând aproape toate domeniile de activitate a omului în diverse ramuri cum ar fi de exemplu în industrie, comerț ,agricultură, transport, în tehnica de uz casnic, medicină.
Aceasta se explică prin faptul că au o construcție simplă care asigură funcționarea lor în cele mai grele condiții și că însușirile electro - mecanice a lor satisfac cerințele de dezvoltare ale tehnicii moderne. Mașinile asincrone fiind utilizate mai cu seamă în regim de motor ,transformă aproximativ 60 % din energia electrică în energie mecanică. Seriile mașinilor moderne sunt reînoite în decurs de 4 - 12 ani. Mașinile electrice sunt clasificate după mai multe criterii, care țin cont de însușirile și particularitățile lor electro - magnetice.
După curentul electric pe care îl produc sau cu care sunt alimentate mașinile electrice sunt clasificate în mașini electrice de curent alternativ și mașini electrice de curent continuu. Mașinile de curent alternativ au o utilizare mai largă decât cele de curent continuu și pot fi sincrone sau asincrone. Principiul de funcționare se bazează pe teoria câmpului magnetic învârtitor. După numărul de poli ele pot fi monofazate, bifazate sau polifazate. În practică sunt utilizate mai cu seamă mașinile electrice trifazate, care se caracterizează prin construcție simplă, sunt ieftine și eficiente din punct de vedere economic.
Mașinile asincrone sunt utilizate in majoritatea cazurilor ca motoare electrice pentru antrenarea mecanismelor. Din punct de vedere constructiv, mașinile electrice asincrone se divizează: mașini asincrone cu rotorul tip „colivie de veveriță ” si cu rotorul bobinat. Mai pe larg se utilizează motorul cu rotorul in scurtcircuit. Construcția acestui tip de motor este prezentata in figura de pe coala A1 care este alăturata proiectului.
Datele inițiale:
- puterea nominala P = 8 kW
- tensiunea nominala Un = 220 V
- numărul de poli 2p = 4
- numărul de faze m =3
- fregventa nominala f = 50 Hz
- turația nominală n = 1500 rot/min.
- executia dupa modelul de montaj IM 1001
- modelul de protectie IP-44
- execuția climaterică Y3
- clasa materialului izolant F
MA 190953 EM
Pagina
3
Mod Coala Nr. document Semnăt. Data
1. Alegerea dimensiunilor de bază.
1.1. Numărul de turații a motorului
1 60 60 50
2 4 1500 / min;
2
f
p n rot
p
-
1.2. Înălțimea axei de rotație , (în prealabil) conform fig. 1.7 ,a.[1].
Din tab. 1.6 [1] se acceptă valoarea mai apropiată și mai mică.
0,132
0, 225 a
hm
Dm
1.3. Diametrul interior statoric
D a D K D
Din tab. 1.7 [1] , 0,66 D K
0,66 0,225 0,1485 D a D K D
1.4. Pasul polar
3,14 0,1485
0,117
2 2 2
D
m
p
1.5. Puterea de calcul , conform expresiei
cos 2
'
E K
P P
Din fig. 1.8 [1] , 0,97 E K
Din fig. 1.9 [1] , 0,87
cos 0,86
'
2
0,97
8000 10371,55
cos 0,87 0,86
E K
P P W
1.6. Solicitările electromagnetice ,conform fig. 1.11,a [1] avem
3 A 2710 A/ m
B 0,89T
1.7. Factorul de înfășurare , pentru înfășurarea într-un strat (în prealabil)
1 0,95 W K
1.8. Lungimea de calcul
K D K A B
P
l
B W
1
2
'
MA 190953 EM
Pagina
4
Mod Coala Nr. document Semnăt. Data
1500
2 2 3,14 157
60 60
n rad
s
'
2 2
1
10371,55
0,118
1,11 0,1485 157 0,95 27000 0,89 B W
P
l m
K D K A B
1.9. Raportul
0,118
1,013
0,117
l -
Valoarea obținuta se încadrează în limitele fig.1.14 ,a [1]
Bibliografie
1. Proiectarea Mașinilor Electrice. Tudor Ambros. Chișinău 2017
Preview document
Conținut arhivă zip
- Masini electrice.pdf