Interferenta Curentelor Literare in Proza lui Barbu Stefanescu Delavrancea

Extras din proiect Cum descarc?

ARGUMENT 
Personalitate polivalenta, de o larga deschidere spre temele cele mai diferite ca si spre modalitatile cele mai diverse, Barbu Stefanescu Delavarncea este tipul scriitorului de la rascruce de veac, de la conjunctii de generatii , de la raspantie istorica. El prezinta la rascruce de veac, de la conjunctii de generatii, de la raspantie istorica. El prezinta perfect ecletismul frazei de sincronizare impetuoasa a literaturii romane cu litertura europena, a spiritualiatii ntionale cu sensul timpului.Si fapta sa pastreaza tot timpul constiinta si carma misiunii sale istorice, politice si culturale. 
Daca pentru contemporani omul Delavrancea a fost cunoscut mai ales ca orator si cetatean - deputat, primar, ministru - posteritatii el i-a daruit o opera viabila care rezista judecatii timpului, scriitorul devenind cunoscator ca prozator si ca dramaturg, unele dintre lucrarile sale fiind reprezentative pentru evolutia speciei literare respective. Nu trebuie sa fim surprinsi atunci cand determinam pozitia scriitorului in dezbaterile estetice ale timpului, multe din argumentele decisive, convingatoare ne vor fi furnizate de un domeniu extraliterar. 
In general e necesar sa cunoastem parerile despre arta ale creatorului,in orice timp s-au manifestat, si cu atat mai mult e indicat sa cercetam atitudinea pe acre a trait-o intr-o perioada de intense ciocniri pe plan ideologic. In momentul in care Delavrancea se afirma pe taram literar, cele doua forte din cultura noastra se angrenau intr-o lupta sustinuta. Arta trebuie sa actioneze in virtutea unui ideal, sa se preocupe de aspiratiile celor multi si de viata lor, sau sa desfida realtatea, sa sustraga atentia in mreaja framantarilor prozaice ale cotidianului, inaltind-o in lumea fictiunii ideale. Delavrancea opteaza pentru inspiratia din folclor. Aceasta izvoraste din convingerea ferma ca numai urmarirea indeaproape a fagasului creatiei populare permite zamislirea unei arte autentice, originale, capabile de a imbogati patrimoniul literaturii universale prin aspecte noi interesante si valoroase prin largirea adevarului asupra vietii si umanitatii. Necesara este si preocuparea lui Delavrancea de a scoate in evidenta simtul artistic innascut al poporului nostru. Din ansamblul aprecierilor pe care le face Delavrancea asupra valorilor estetice se impune atentiei o idee aparent incidentalaa supra conceptiilor sale despre arta. Cu deosebita forta sunt si competenta sunt denuntate viciile fundamentale ale impresionismului, simfonismului si naturalismului in pictura.
Interesant e ca ocupindu-se de impresionism, Delavrancea observa ca nu principiul ce sta la baza curentului este eronat, ci modul de aplicareal acestuia. Daca impresionismul si simfonismul au fost respinse mai mult datorita nascocirii datului real, naturalismului i se reproseaza modalitatea neindicata, fundamental gresitade a selectiona momentele existentei. Delavrancea nu ramane insa la respingerea curentelor decadente fara a le opune o modalitate superioara de creatie. Alaturi de unii literati contemporani, el incearca o aprofundare a metodei pe care o promoveaza intrand in consideratii estetice asupra procesului de creatie realist atingand in discutii variatele aspecte ale acestuia, multitudinea problemelor pe care le implica. Din articolele vremii se poate desprinde insistenta cu care e ceruta reflectarea veridica a realitatii. Acesta este punctul de plecare al tuturor judecatilor sale de valoare, asociative sau comprehensive. Dar nu se opreste la dezideratul imperios de respectare a realitatii, el cere un efort de patrundere in viata intima a lucrurilorde sesizare si redare a acelei pulsatii continue, a acelei trairi autentice inerente mai tuturor aspectelor naturii. Surprinzator prin actualitatea lor sunt si unele referiri ale lui Delavrancea la raportul dintre continut si forma. Raportul dintre poetic si real sau dintre poetic si tipic, dintre liric si dramatic, Pornind cronologic de la actiunea de identificare a punctelor nevralgice mai puternic conturate, atentia ne e retinuta in primul rand de lipsa unei delimitari precise intre realism si naturalism. Exprimandu-si adeziunea totala la naturalism incearca si o caracterizare a acestuia si se pronunta cu patos pentru el, refuzand cu indarjire recunoasterea oricarei valori a clasicismului si romantismului dar procedand la generlizarea negativului, a deficitarului inclus in aceste curente, ajunge sa ne dea o imagine globala falsa.
Larga acceptare a curentelor cultivata de scriitor este in fond o nonacceptare. Prezenta intretaierea, imbinarea in opera scriitorului a unor tendinte literare atat de variate si de contradictorii isi au un corespondent precis pe planul conceptiilor sale despre arta. Circula azi o prejudecata privind vetustetea literaturii lui Delavrancea, imposibilitatea ei de a trezi interesul cititorului actual. Romantismul amendat nu o data pe nedrept sau in lipsa unei deplinatati de cunoastere, ca si naturalismul imputat fara prea mare discernamant, au impus in general, in generatiile tinere de cititori, imaginea deformata a unui scriitor care a fost in fond pioner, in felul sau , un deschizator de drumuri, un temperar in a aborda cu prioritate genuri si modalitati epice noi in literatura romana, un spirit critic vehement si un ferment al polemicilor, a carui opera ni se dezvaluie azi, mai vie si mai stralucitoare, in paginile mai putin asimilate de rigorile didactice ale predarii sale in sociala.


Fisiere in arhiva (7):

  • Interferenta Curentelor Literare in Proza lui Barbu Stefanescu Delavrancea
    • ARGUMENT.doc
    • BIBLIOGRAFIA 1.doc
    • CAPITOLUL I.doc
    • CAPITOLUL IV.doc
    • Capitolul II.doc
    • CAPITOLUL III.doc
    • CONCLUZII.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!