Regimul Nocturn al Imaginii

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Filologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 16 în total
Cuvinte : 6469
Mărime: 30.22KB (arhivat)
Publicat de: Mugurel Iordache
Puncte necesare: 8

Cuprins

  1. 1. Gilbert Durand -Scurtă prezentare. Imaginarul
  2. 2. Simbolul. Regimul Nocturn
  3. 3. Coborârea şi cupa
  4. 4. De la dinar la baston
  5. 5. Concluzie
  6. 6. Bibliografie

Extras din proiect

Regimul nocturn al imaginii

1.Gilbert Durand- Scurtă prezentare. Imaginarul

Gilbert Durand cunoscut antropolog şi cercetator este autorul unei impunătoare opere.Totodată este autorul cîtorva studii fundamentale din spaţiul gîndirii europene specifice anilor ’60-’70 ai secolului XX. Profesor emerit de antropologie culturală şi de sociologie la Universitatea din Grenoble, Gilbert Durand a pus bazele, împreuna cu Leon Cellier şi Paul Deschamps, unui Centru de cercetări asupra imaginarului.

Una din cele mai mari revoluţii epistemologice ale secolului XX a fost (re)descoperirea imaginarului. Din "nebuna casei", cum fusese depreciativ considerată de toate raţionalismele şi pozitivismele epocii anterioare, imaginaţia a devenit o facultate regină în ştiinţele antropologice. Prin operele unor filosofi precum C. G. Jung, Mircea Eliade, Henry Corbin sau Gaston Bachelard, ea a căpătat autonomie conceptuala şi a fost înzestrată cu o serie de metode de analiză specifică. Datorită acestei schimbări paradigmatice, Gilbert Durand a devnit în Franţa fondatorul studiilor asupra imaginarului şi preşedintele Asociaţiei Internaţionale de cercetări asupra imaginarului.În Structurile antropologice ale imaginarului el a construit o morfologie a gândirii simbolice.Uriaşa sa operă asupra arhetipurilor şi a simbolurilor, înglobând antropologia, etnologia, sociologia, psihanaliza, psihologia profunzimilor, fac din Gilbert Durand unul dintre savanţii care au contribuit la revoluţia intelectuală petrecută la sfârşitul secolului trecut.

Cu volumul Structurile antropologice ale imaginarului apărut în 1960, savantul francez deschide calea interpretărilor complexe ale simbolisticii şi ale schemelor imaginarului prin sinteza vastă a teoriilor diverse în care sunt integrate epistemei postsaussuriene continuări şi polemici generate de semiologie, de structuralism, de antropologia socială şi culturală, de semantică, psihologie, psihanaliză şi mitologie. Cartea lui Gilbert Durand este o lucrare clasică a antropologiei europene şi, primind confirmări de la alte discipline umaniste, se situează în centrul dezbaterii de idei referitoare la imaginar din ultimele decenii."Funcţionarea" imaginarului este descrisă de gânditorul francez prin analiza unui repertoriu de imagini esenţiale ale omenirii şi clasificarea lor într-un regim diurn si un regim nocturn, în vederea unei arhetipologii generale.

Singura realitate existentă, afirmă Durand, este „imaginarul”, instanţa care se află în afara obiectului şi subiectului, dar în acelaşi timp îi defineşte pe ambii. Imaginarul este veriga esenţialâ în înlănţuirea intelectului cu fenomenele. Totodată există în aceeaşi măsură ca realul. Realul este învăluit de un nimb de imaginar; imaginarul este învăluit de un nimb de real. “Imaginarul este contemporan cu realul,şi în real;subliniind că prin real înţelegem un model al realităţii obiective şi că el este materializat de diversele discursuri prin care matricea se materializează. Imaginarul este un produs al procesului dialectic de unire/dezbinare a semantismului bio-psihologic si a logic-adevărului.” Totodată acesta reprezintă simultan ceea ce este imaginat, pe cel ce îşi imaginează şi însăşi procesul de imaginare.

În filosofia clasică, se considera că există o singură realitate: subiectul (raţiunea) şi obiectul (lumea sensibilă). Potrivit acestei viziuni, între raţiune şi lumea sensibilă se află imaginarul. Pentru clasicii raţionalismului occidental: Aristotel, Kant, Decartes, imaginarul nu este decât o formă distorsionată a obiectului. Există doar realitatea raţiunii şi realitatea lumii sensibile, între aceste două se află imaginarul, care nu este decât o schimonosire a realităţii.

Sociologia lui Durand, dimpotrivă, susţine că unica realitate este imaginarul – mitul, inconştientul colectiv, care prin propria sa logică constituie şi defineşte obiectul şi subiectul.

Imaginarul, consideră Durand, este o reacţia firească a omului la fenomenul morţii. Imaginarul şi moartea sunt două realităţi absolute. El este răspunsul omului la moarte şi la scurgerea timpului, care nu este decât o apropiere a momentului morţii.

Imaginarul antrenează o reconsiderare a mitologiei, a fantasticului,a magiei, a astrobiologiei, a analogiei şi a gândirii. În timpurile noastre,civilizaţia raţionalistă şi cultul său pentru demistificarea obiectivă se văd ameninţate de subiectivitatea iraţionalului. În cadrul cruciadei pentru

„demitizare”, puterea fantastică se reinstaurează, totuşi, evidenţiind caracteristicile mitului: imperialismul său şi rezistenţa la lecţiile schimbării lucrurilor.Mitul şi imaginarul s-au manifestat, din totdeauna, ca elemente constitutive ale comportamentului uman. De aceea, una dintre preocupările cele mai oneste, în căutarea adevărului şi în încercarea de demistificare e de a disocia, cum se cuvine, mistificarea de mit. Fiindcă, adevărata libertate şi demnitate a vocaţiei ontologice a personalităţii umane nu se bazează decât pe spontaneitatea spirituală şi pe expresia sa creatoare, care constituie aria imaginarului. El înseamnă toleranţă faţă de toate regimurile spiritului, ştiind că aceste regimuri nu înseamnă prea mult faţă de onoarea poetică a omului dea se afla în calea neantului reprezentat de timp şi de moarte.

"În Structurile antropologice ale imaginarului , Gilbert Durand definea imaginarul ca 'ansamblul imaginilor şi al relaţiilor dintre imagini care constituie capitalul gândit al lui homo sapiens'. Definiţia îl aşează programatic pe Durand împotriva curentului dominant în gândirea occidentală, curent de devalorizare ontologică şi psihologică a imaginaţiei.

Preview document

Regimul Nocturn al Imaginii - Pagina 1
Regimul Nocturn al Imaginii - Pagina 2
Regimul Nocturn al Imaginii - Pagina 3
Regimul Nocturn al Imaginii - Pagina 4
Regimul Nocturn al Imaginii - Pagina 5
Regimul Nocturn al Imaginii - Pagina 6
Regimul Nocturn al Imaginii - Pagina 7
Regimul Nocturn al Imaginii - Pagina 8
Regimul Nocturn al Imaginii - Pagina 9
Regimul Nocturn al Imaginii - Pagina 10
Regimul Nocturn al Imaginii - Pagina 11
Regimul Nocturn al Imaginii - Pagina 12
Regimul Nocturn al Imaginii - Pagina 13
Regimul Nocturn al Imaginii - Pagina 14
Regimul Nocturn al Imaginii - Pagina 15
Regimul Nocturn al Imaginii - Pagina 16

Conținut arhivă zip

  • Regimul Nocturn al Imaginii.doc

Alții au mai descărcat și

Mircea Eliade și Ontologia Sacrului

Filosof al miturilor şi rafinat investigator al gândirii arhaice, cunoscor al tehnicilor yoga şi istoric al religiilor, erudit interpret al...

Curentul Latinist

Curentul latinist reprezinta prelungirea si amplificarea ideilor Scolii Ardelene in cursul secolulul al XIX-lea, actiunea lui desfasurandu-se...

Iorgu Iordan - Stilistica limbii române

Iorgu Iordan a fost un erudit, un deschizător de drumuri în ceea ce privește cercetarea numeroaselor domenii lingvistice. Maniera sa savantă...

George Bacovia - Reprezentant al Simbolismului

Simbolismul este un curent literar ce a luat naștere în a doua jumătate a secolului al XIX-lea în literatura franceză, ca o reacție la retorismul...

Originea și Evoluția Limbii Române

Istoricii antici fixeaza catre mijlocul secolului al VIII-lea i.e.n. (mai precis,in 753)data intemeierii Romei de catre legendarul Ro-mulus. Ne...

Lesson Plan - World Class, Longman

-School : no. 10 Bacau -Teacher Level : beginners -Time : 50’ -Grade : 5th -Textbook: World Class, Longman -Lesson: Following people...

Seminar Lucian Blaga

OBIECTIVE: Principalul obiectiv al cursului constã în (re)familiarizarea studentilor cu opera filosoficã a lui Lucian Blaga, îndeosebi cu acele...

Bazele Agrobiologice ale Mecanizării

Tema: Pedologia ca ştiinţă Subiectele: 1. Obiectivele pedologiei ca ştiinţă. Solul şi factorii de solificare 2. Noţiuni de fertilitate. Tipuri...

Te-ar putea interesa și

Universul pastelurilor în creația lui Vasile Alecsandri

Introducere Caracteristica generală a lucrării Pastelul este o creaţie lirică descriptivă în versuri în care se înfaţişează un tablou din natură...

Simbolismul bacovian

INTRODUCERE Actualitatea temei. Vreme îndelungată simbolismul a fost perceput în poezia română în plan general, într-un orizont mai relaxat, fără...

Particularități climatice ale Municipiului Vatra Dornei

Introducere Meteorologia este ştiinţa care studiază proprietăţile fizice ale atmosferei şi legile de formare, de dezvoltare, ale tuturor...

Mircea Eliade, inovator al romanului modern

O poetică a romanului eliadesc Dacă Mircea Eliade nu a produs romanele cele mai vii ale perioadei interbelice prin deschiderea sa spre spaţiul...

Caracterizarea fizico-geografică Ialomița

CAPITOLUL 1 Caracterizarea fizico-geografică 1.1. Istoricul cercetărilor O retrospectivă a localităţii ne arată că în anul 2000 se împlinesc 410...

Industria hotelieră din România - Iași

Industria Hoteliera din Romania Romania este una dintre pietele hoteliere cu cei mai mari indici de crestere din Europa, atat in planul...

Turism Litoral în România și Grecia

Turismul a devenit in zilele noastre o activitate la fel de importanta precum cea desfasurata in alte sectoare-chei din economia mondiala...

Eminescu

Conceptia estetica eminesciana nu este formulata în studii teoretice; cu exceptia catorva articole publicate în Timpul, ea se regaseste exprimata,...

Ai nevoie de altceva?