Libertatea in Epoca Contemporana

Cuprins proiect Cum descarc?

INTRODUCERE . 3
1. CIND LIBERTATEA SE ,,ASCUNDE" SAU SE ,,INFATISEAZA" . 6
1.1. Rasturnarea de perspectiva . 6
1.2. De la restrangerea sensului la largirea orizontului libertatii . 8
1.3. Cele doua mari traditii europene . 17
2. IN APARAREA LIBERTATII . 26
2.1. Constituirea legii si ,,Domnia Legii" . 26
2.2. Statul de drept . 31
2.3. Libertatea individuala si drepturile fundamentale . 37
3. MAREA INFRUNTARE . 43
3.1. Taramul disputei . 43
3.2. Pariul dreptatii . 48
3.3. ,,Jocul" ascuns . 55
4. CONSIDERATII METODICE . 60
4.1. Proiectarea activitatii didactice la disciplinele socio-umane . 60
4.2. Aspecte ale procesului de predare-invatare . 63
4.3. Caracteristicile evaluarii si moduri de evaluare . 68
5. ANEXE . 77
BIBLIOGRAFIE . 94


Extras din proiect Cum descarc?

INTRODUCERE
Conditia umana poarta, pe cat ne dovedesc preocuparile, cea mai stransa legatura cu tema libertatii. De-a lungul istoriei, libertatea a fost abordata in multiple feluri. Problematica ei s-a constituit in functie de raporturile acesteia cu limitele pe care oamenii le-au considerat reprezentative, limite ce au contribuit la constituirea problemelor propriu-zise legate de libertatea umana si de constrangerile pe care omul le-a recunoscut ca decisive in viata sa.
Tema libertatii poate fi cercetata din diferite perspective. Se dovedeste ca perspectiva prefigureaza, in acelasi timp, solutia. Intrebarea fundamentala a epocii contemporane este: pana unde se intind granitele statului astfel incat el sa nu intervina in viata individului? Mai mult chiar, cum ne putem apara de interventia lui si cum ii putem stabili atributiile? 
Epoca noastra a deschis o perspectiva aparte asupra problemei: experientele tragice ale celor doua razboaie mondiale au demonstrat ca cel mai mare dusman al libertatii umane nu este nici natura, nici destinul, ci omul insusi. Cele mai puternice ingradiri de care oamenii au parte nu sunt altceva decat consecinte ale gandirii, convingerilor si actiunilor umane.
In perioada celui de-al doilea razboi mondial, si dupa acesta, majoritatea ganditorilor - asistand la ,,spectacolul lumii" - au devenit puternic preocupati de raportul libertatii individuale cu societatea, si indeosebi cu statul. Atata vreme cat omul nu-si revizuieste conceptia asupra statului si asupra rolului acestuia, considera ei, libertatea individuala este amenintata.
In epoca noastra dezbaterile pe tema libertatii individuale sunt deosebit de ample. Concluziile, cu o oarecare diferenta de nuanta, duc in aceeasi directie: legitimitatea puterii nu sta in opresiunea asupra individului, ci in garantarea libertatii si drepturilor acestuia. De aici problema limitelor statului si a mijloacelor prin care el isi dobandeste rostul.
Intrucat ar fi dificil - daca nu imposibil - sa cercetam dezbaterile pe tema libertatii in contemporaneitate, ne-am oprit asupra conceptiei unui ganditor reprezentativ: Friedrich A. Hayek. Implicit vom aborda si ideile altor ganditori, pentru a pune in evidenta similitudinile si diferentele de perspectiva in tratarea problematicii libertatii. Hayek deschide problematica pornind din doua directii, sugerate chiar de titlurile lucrarilor sale consacrate: cea a servitutii si cea a libertatii. 
Dincolo de celelalte aspecte de care este legata libertatea individuala, tema se restrange pana la legitimitatea puterii. Solutia pentru problema legitimitatii puterii nu se afla atat in modificarea conceptiei reprezentantilor acesteia, cat in schimbarea viziunii oamenilor aflati in afara puterii cu privire la rolul ei si la raporturile lor cu puterea.
Hayek ne invata sa cercetam cu atentie daca optiunea noastra politica, sau chiar o opinie a noastra, referitoare la securitatea individuala - insotita de crezul ca aceasta ne asigura o mai mare libertate - nu va crea rodul servitutii. Ca omul e prins in legaturile sociale, este evident; ca anumite forme de guvernare incearca (si reusesc) sa stapaneasca fara limite, este la fel de evident; ca omul e facut, prin natura lui, sa se asocieze cu ceilalti, alimentandu-si de aici opiniile, e de la sine inteles; dar toate acestea pot aduce deservicii propriei lui individualitati, atunci cand constiinta este patrunsa de frica deciziei sau cand decizia depinde in mod definitiv de siguranta sa. 
Individualismul este, de regula, criticat. Dar nici un om nu cunoaste mai bine mobilurile personale, decat individul insusi. Pentru a nu ne irosi viata pe taramul servitutii, e necesar sa renuntam la opinia celorlalti - indeosebi atunci cand ea contravine propriilor noastre optiuni. Intalnim aici un apel la constiinta individului: e de dorit sa fii pro sau contra, asa cum dicteaza propria ta constiinta. 
Putini oameni isi doresc sa fie impotriva statului (atunci cand statul nu-i ,,invita"), asa cum statul - creat potrivit optiunilor individuale - nu are rolul de a fi impotriva individului, ci de a-i asigura libertatea. Oamenii se folosesc singuri de libertate. Nelinistea apare atunci cand sunt ,,sfatuiti" cum sa se foloseasca de ea. 
Problema principala dezbatuta de Hayek este: pana unde se poate intinde statul, cu mijloacele lui de control, astfel incat sa nu afecteze libertatea individuala, ci sa vina in sprijinul acesteia? Sau invers: cum putem noi, ca indivizi, sa contribuim la stabilirea granitelor statului incat el sa aiba suficienta forta pentru a ne garanta libertatea, dar nu suficienta forta pentru a o distruge. 
Drumul catre servitute ne dovedeste cum oamenii pot gandi si actiona impotriva idealurilor proprii, cum in dorinta de a atinge cea mai mare libertate se ascunde sclavia. Hayek ne invata ca drumul libertatii este unul lung, iar nazuinta de a-l parcurge pe data devine periculoasa. Cei mai mari dusmani ai oamenilor sunt idealurile lor! In ele isi afla radacinile dorinta de a transfigura lumea si convingerea ca acest lucru este posibil. Asemenea idealuri sunt, prin ele insele, marete; dar credinta in indeplinirea imediata a lor ne arunca, asemeni ,,ironiei sortii", la polul opus. Este o idee apropiata de mitul ,,raiului primordial", in care se ascunde ,,raul" creatiei - caci nu indemnul de a le indeplini ne doboara, ci energia risipita in numele lor!


Fisiere in arhiva (1):

  • Libertatea in Epoca Contemporana.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 6 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!