Analiza Desfasurarii Procesului Bugetar in Unitatile Administrativ-Teritoriale

Extras din proiect Cum descarc?

CAPITOLUL I
I . CONTINUTUL SI ETAPELE PROCESULUI BUGETAR
1.1. Prezentare generala. Principii si reguli bugetare
Procesul bugetar reprezinta ansamblul actiunilor si masurilor intreprinse de institutiile competente ale statului, in scopul concretizarii politicii financiare aplicate de autoritatea guvernamentala. Procesul bugetar reprezinta o succesiune de etape ce constau in elaborarea, aprobarea, executarea si raportarea executiei bugetului.
Bugetul public cuprinde toate veniturile si cheltuielile de natura publica a unui stat.
Bugetul general consolidat are urmatoarele componente: bugetul de stat; bugetul asigurarilor sociale de stat; bugetul pentru plata ajutorului de somaj; bugetele locale, bugetul pentru credite interne si externe si bugetele fondurilor speciale. Legea finantelor publice nr.500/2002 il mai defineste ca fiind "ansamblul tuturor bugetelor componente ale sistemului bugetar, agregate si consolidate pentru a forma un intreg".
- Bugetul de stat poate fi definit din mai multe puncte de vedere astfel:
- sub aspect juridic, prevede si reglementeaza, in forma legislativa, cheltuielile si resursele statului;
- sub aspect economic, exprima relatiile economice in forma baneasca, ce iau nastere in procesul repartitiei produsului intern brut, in conformitate cu obiectivele de politica economica, sociala si financiare ale fiecarei perioade . 
Bugetul de stat este documentul elaborat si administrat de Guvern si aprobat de Parlament, prin lege, cuprinzand veniturile si cheltuielile aprobate prin legea bugetara anuala. 
- Bugetele locale sunt bugetele unitatilor administrativ-teritoriale cu personalitate juridica, elaborate autonom, fapt ce stimuleaza initiativa locala in realizarea veniturilor si satisfacerea cerintelor sociale locale.
Bugetul local reprezinta documentul prin care sunt prevazute si aprobate in fiecare an veniturile si cheltuielile unitatii administrativ-teritoriale, derularea acestuia fiind strans legata de cea a procesului bugetar al bugetului de stat.
Autoritatile administratiei publice locale, cu responsabilitati in elaborarea si aprobarea bugetelor locale, se impart in doua categorii:
- autoritati deliberative: consiliile locale, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti
- autoritati executive: primarii, presedintii consiliilor judetene, primarul general al Municipiului Bucuresti. 
Autoritati executive sunt si ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale . 
Fiind parte a bugetului public, activitatea bugetara la nivel local se circumscrie activitatii bugetare la nivel national, cunoscand aceleasi etape si desfasurandu-se pe baza acelorasi principii, dar privite prin prisma specialitatii administratiei publice locale.Derularea procesului bugetar local este strans legata de cea a procesului bugetar al bugetului de stat.
- Bugetul asigurarilor sociale de stat este documentul ce se intocmeste distinct de bugetul de stat si se aproba de Parlament prin lege separata, fiind administrat si gestionat de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale.Veniturile ce sunt cuprinse in acest buget nu pot fi utilizate pentru alte cheltuieli bugetare decat cele pentru care sunt repartizate prin prevederile bugetului respectiv .
- Bugetele fondurilor speciale se intocmesc in vederea finantarii anumitor obiective si actiuni necesare in perioada considerata, pentru care se instituie prelevari obligatorii pe baza unor legi speciale.
Bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii, sunt documentele in care sunt prevazute si aprobate anual veniturile si cheltuielile institutilor publice centrale, care nu sunt subordonate nici unei alte institutii de drept public.
Veniturile proprii provin din chirii, organizarea de manifestari culturale si sportive, concursuri artistice, publicatii, prestatii editoriale, studii, proiecte, valorificari de produse din activitati proprii sau anexe, prestari de servicii si altele asemenea. 
Principiile bugetare
In scopul asigurarii unei gestionari corecte a resurselor financiare publice se recomanda respectarea unor reguli tehnice cunoscute sub denumirea de principii bugetare:
- Universalitatea bugetara - unde veniturile si cheltuielile sunt inscrise in buget in totalitate, in sume brute; veniturile bugetare nu pot fi afectate direct unei cheltuieli bugetare anume, cu exceptia donatiilor si sponsorizarilor care au stabilite destinatii distincte.
- Unitatea bugetara - veniturile si cheltuielile bugetare se inscriu intr-un singur document , in vederea utilizarii eficiente si monitorizarii fondurilor publice; veniturile din sistemul extrabugetar se introduc in bugetul de stat, urmand regulile si principiile acestui buget, cu anumite exceptii.
- Neafectarea veniturilor - este un principiu distinct care prevede ca veniturile bugetare nu pot fi afectate direct unei cheltuieli bugetare anume; veniturile bugetare sunt depersonalizate.


Fisiere in arhiva (1):

  • Analiza Desfasurarii Procesului Bugetar in Unitatile Administrativ-Teritoriale.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!