Analiza pieței produselor și serviciilor de plăți pentru persoane fizice în România

Proiect
7/10 (1 vot)
Domeniu: Finanțe
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 16 în total
Cuvinte : 3415
Mărime: 65.48KB (arhivat)
Publicat de: Madalina C.
Puncte necesare: 6

Cuprins

  1. Capitolul 1. Caracteristicile produselor și serviciilor de plăți pentru persoane fizice 3
  2. Capitolul 2. Analiza pieței produselor și serviciilor de plăți pentru persoane fizice în România 6
  3. Capitolul 3. Produse și servicii de plăți pentru persoane fizice oferite de unele bănci din România 13
  4. Concluzii 15
  5. Bibliografie 16

Extras din proiect

Capitolul 1. Caracteristicile produselor și serviciilor de plăți pentru persoane fizice

Produsele și serviciile de plăți dedicate persoanelor fizice ocupă o importanță majoră în activitatea bancară de retail din România. Produsele și serviciile de plăți constituie o parte din sfera serviciilor oferite de o bancă clienților săi.

Băncile sunt într-o continuă evoluție în ceea ce constă tipul de produs și de serviciu oferit persoanelor fizice, acestea trebuimd să țină pasul în permanență cu evoluția tehnologică și cu cerințele din ce în ce mai mari ai clienților.

Produsele și serviciile de plăți specifice activității de retail presupun, de regulă, minim trei participanți, aceștia fiind plătitorul, banca plătitorului și beneficiarul plății, și se pot structura în două categorii, acestea putându-se prezenta pe suport de hârtie sau prin modalități de plată electronice.

Modalitățile de plată care se prezintă pe suport de hârtie cele mai folosite se referă la următoarele:

- Numerarul reprezintă forma cea mai lichidă a monedei și reprezintă forma cea mai folosită de persoanele fizice în ceea ce privește plățile, această formă fiind folosită, în general, atunci când este vorba de plăți de o valoare mică. Circuitul numerarului implică diferite etape, numerarul fiind imprimat sau bătut, pus în circulație de către bănci și apoi utilizat în diferite tranzacții sau vărsat în conturi curente ale clienților.

- Cecul este un alt instrument de plată manuală, care constă într-un ordin dat de către plătitor băncii sale de a plăti o anumită sumă de bani unui beneficiar, acest instrument presupunând existența de disponibilități în contul plătitorului. Acest instrument de plată este utilizat mai rar față de celelalte modalități. Cecul se poate prezenta în diferite forme, astfel acesta poate fi nominal, fiind indicat pe el numele beneficiarului, sau la purtător, beneficiarul fiind cel care îl posedă. Acest instrument mai poate fi, în funcție de modul de încasare, simplu sau barat, în acest caz plata poate fi efectuată doar cu moneda scripturală.

O formă particulară a cecului este reprezentată de cecul de călătorie, acesta fiind un instrument care este utilizat în calatorii făcute în străinătate, reprezentând o formă de plată mai sigură față de numerar.

- Ordinul de plată reprezintă o altă modalitate de plată manuală care constă în dispoziția necondiționată , dată unei bănci de către titularul unui cont, de a pune o sumă de bani la dispoziția unui beneficiar. Această modalitate se folosește, în general, în cazul plăților de mare valoare și are ca obiect achitarea unor mărfuri sau unor servicii la un furnizor.

Modalitățile de plată electronice dedicate persoanelor fizice sunt instrumente care folosesc moneda scripturală, fără a fi necesară folosirea hârtiei. Printre aceste modalități, cele mai importante pot fi:

- Cardul bancar este o modalitate de plată care este din ce în ce mai populară printre clienții retail ale băncii deoarece acest instrument prezintă diferite beneficii, precum comoditatea, securitatea, ușurința de utilizare. Aceste carduri bancare pot fi de diferite feluri, astfel putem găsi carduri de debit, care permit utilizarea lor în limita disponibilităților din contul de card; carduri de credit, care permit utilizarea de bani în limita unui credit primit de la bancă; carduri cobranded, care implică asocierea băncii cu o altă societate, cum ar fi un supermarket, un magazin sau o companie de telecomunicații; carduri preplătite, care nu implică existența unui cont deschis la bancă.

- Standing order este o modalitate de plată care este preautorizată, acest lucru însemnând că clientul stabilește în avans unele plăți regulate. În așa fel, clientul băncii alege data și valoarea plății către beneficiar, ca de exemplu cazul plății ratelor bancare.

- Direct debit reprezintă o altă modalitate de plată preautorizată care constă în unele plăți regulare pentru care beneficiarul sumei stabilește data și suma de plată, acesta fiind, de exemplu, cazul plății facturilor la diferite utilități.

- Home banking-ul este un serviciu oferit de bancă clienților săi, care presupune posibilitatea clientului de a accesa banca prin intermediul calculatorului sau telefonului de oriunde acesta s-ar afla.

- Phone banking-ul oferă clienților băncilor posibilitatea de a obține informații și de a efectua plăți prin intermediul unui apel telefonic către bancă.

- Mobile banking-ul este un serviciu oferit clienților băncilor care permite utilizarea telefonului mobil pentru efectuarea de tranzacții și plăți, cu ajutorul unor aplicații pentru telefon.

- Internet banking-ul constă într-un serviciu care permite accesarea pe o platformă de internet a băncii și efectuarea de tranzacții prin simpla folosire a unui calculator conectat la internet.

Printre modalitățile de plată electronice se regăsesc și ordinul de plată electronic și eCecul, aceste instrumente reprezentând versiuni electronice a instrumentelor de plată sub formă de hârtie, având același circuit și bazându-se pe aceleași principii.

Băncile oferă clienților săi persoane fizice și posibilitatea de a efectua transferuri de sume cu valoare mai mică sau mai mare, prin intermediul unor servicii de transferuri rapide care pot efectua tranzacțiile la nivel național sau la nivel internațional, cum ar fi MoneyGram sau Western Union.

În plus, băncile pun la dispoziția persoanelor fizice produse care permit efectuarea de plăți cu cardul la magazine (POS), retragerea de numerar (ATM) sau efectuarea plăților facturilor de utilități și alte tranzacții prin produse de self-banking.

Bibliografie

Căpraru, B., Retail Banking, Editura C.H. Beck, București, 2009

Chirleșan, D., Piața produselor și serviciilor bancare, Editura Universității „Alexandru Ioan Cuza”, Iași, 2018

Cocriș, V., Chirleșan, D., Principii și tehnici bancare, Editura Universității „Alexandru Ioan Cuza”, Iași, 2017

ww.bnr.ro - Seturi de date

www.sdw.ecb.europa.eu - Payments statistics

www.bcr.ro

www.brd.ro

www.raiffeisen.ro

Preview document

Analiza pieței produselor și serviciilor de plăți pentru persoane fizice în România - Pagina 1
Analiza pieței produselor și serviciilor de plăți pentru persoane fizice în România - Pagina 2
Analiza pieței produselor și serviciilor de plăți pentru persoane fizice în România - Pagina 3
Analiza pieței produselor și serviciilor de plăți pentru persoane fizice în România - Pagina 4
Analiza pieței produselor și serviciilor de plăți pentru persoane fizice în România - Pagina 5
Analiza pieței produselor și serviciilor de plăți pentru persoane fizice în România - Pagina 6
Analiza pieței produselor și serviciilor de plăți pentru persoane fizice în România - Pagina 7
Analiza pieței produselor și serviciilor de plăți pentru persoane fizice în România - Pagina 8
Analiza pieței produselor și serviciilor de plăți pentru persoane fizice în România - Pagina 9
Analiza pieței produselor și serviciilor de plăți pentru persoane fizice în România - Pagina 10
Analiza pieței produselor și serviciilor de plăți pentru persoane fizice în România - Pagina 11
Analiza pieței produselor și serviciilor de plăți pentru persoane fizice în România - Pagina 12
Analiza pieței produselor și serviciilor de plăți pentru persoane fizice în România - Pagina 13
Analiza pieței produselor și serviciilor de plăți pentru persoane fizice în România - Pagina 14
Analiza pieței produselor și serviciilor de plăți pentru persoane fizice în România - Pagina 15
Analiza pieței produselor și serviciilor de plăți pentru persoane fizice în România - Pagina 16

Conținut arhivă zip

  • Analiza pietei produselor si serviciilor de plati pentru persoane fizice in Romania.docx

Te-ar putea interesa și

Creditul - Principalul Produs al Băncilor Comerciale

INTRODUCERE Stabilirea coordonatelor de reformă economică în procesul de tranziţie la economia de piaţă implică, în mod firesc, importante mutaţii...

Managementul relațiilor cu clienții în sistemul financiar-bancar - Necesitate în contextul crizei economice

INTRODUCERE În pragul secolului XXI, managementul planificat și conștient al relațiilor cu clienții devine din ce în ce mai des o problemă...

Analiza Pieței Produselor și Serviciilor de Home Banking pentru Persoane Fizice în România

CAP. 1. Serviciul de home banking oferit persoanelor fizice în România 1.1. Scurtă prezentare Utilizarea Internetului a căpătat proporţiile unui...

Analiza unui produs bancar - Cardul Maestro și Visa Electron al BRD-GSG

BRD a fost înfiinţată prin hotarârea guvernului în decembrie 1990 şi înmatriculată în februarie 1991 ca societate pe acţiuni, cu capital social...

Analiza Pieței Produselor și Serviciilor de Cont Curent Destinate Persoanelor Fizice în România

Analiza pieţei produselor şi serviciilor de cont curent destinate persoanelor fizice în România 1. Noţiuni generale referitoare la contul curent...

Analiza Pieței Produselor și Serviciilor de Internet Banking pentru Persoane Fizice în România

Capitolul 1 : Aspecte generale privind internet banking-ul Internet Banking, sau Online Banking, este un termen folosit pentru efectuarea de...

Analiza Pieței Produselor și Serviciilor de Plăți pentru Persoane Fizice în România

Capitolul 1. Caracteristici generale ale pieței produselor și serviciilor de plăți în România În România evoluția și dezvoltarea plăților este un...

Lansare card bancar

SUMAR : Banca comerciala romana este lider pe piata bancara Date de intrare: CApr (u.m.) NFR (u.m.) NrSalariati NrConsumatori 500.000 270.000...

Ai nevoie de altceva?