Introducere 3 Capitolul 1- Structura cheltuielilor publice din bugetul de stat si din bugetele locale- criterii si componente(conform clasificatiei bugetare) 4 1.1 Sinteza clasificatiei bugetare a cheltuielilor publice 4 1.2 Principii si criterii de alocare a cheltuielilor publice intre bugetul de stat si bugetele locale 6 Capitolul 2.- Evolutii privind nivelul si structura functionala a cheltuielilor publice din bugetul de stat in perioada 2015- 2017 8 2.1 Evolutia nivelului absolut si relativ al cheltuielilor publice 8 2.2. Dinamica relativa a cheltuielilor publice 11 2.3. Evolutii in structura functionala a cheltuielilor publice din BS 13 Capitolul 3.- Evolutii privind nivelul si structura functionala a cheltuielilor publice din bugetul local al municipiului Vaslui in perioada 2014-2017 16 3.1 Evolutia nivelului absolut nominal si real al cheltuielilor publice totale 16 3.2. Dinamica relativa a cheltuielilor publice 18 3.3. Structura cheltuielilor publice din BL 20 Concluzii 23 Bibliografie: 24
Introducere Proiectul de fata reprezinta analiza structurii si dinamicii cheltuielilor publice din bugetul de stat si bugetele locale din Romania, luand in calcul perioadele de executie bugetara aferente anilor 2015,2016 si 2017. Cu alte cuvinte, conform unei clasificatii bugetare potrivite, se are in vedere elaborarea unei clasificari ale cheltuielilor publice in functie de diferite criterii si componente ce ofera posibilitatea cunoasterii aspectelor economice si intelegerea rolurilor diferitelor tipuri de cheltuieli, mai mult, se va urmari evolutia cheltuielior in perioada 2015-2017, adica se vor analiza modificarile aparute la nivelul si structura functionala a cheltuielilor publice atat din bugetul de stat cat si din bugetul unitatilor administrative-teritoriale prin utilizarea unor grafice si tabele din capitolele 1, 2 si 3. Pentru explicarea notiunii de cheltuiala publica se utilizeaza doua acceptiuni si anume: acceptiunea juridica si cea economica. In sens juridic, notiunea de cheltuiala publica semnifica o plata legata de functionarea institutiilor publice si, in general, de infaptuirea activitatilor cu caracter public, inclusiv a intreprinderilor cu capital de stat. In aceasta prima acceptiune, apare in prim plan faptul ca cheltuielile publice se realizeaza printr-un complex de organe si entitati publice(institutii, intreprinderi etc.), cu competente in avizarea si efectuarea operatiunilor de plati pe seama resurselor financiare publice, respectiv in cheltuirea banului public, potrivit normelor legale. Spre deosebire, in sens economic, notiunea de cheltuiala publica exprima procesele economice de rapartitie a PIB, concretizate prin alocarea si utilizarea resurselor banesti(financiare), pentru realizarea de actiuni considerate de interes public, la nivel national sau al colectivitatilor locale etc. Aceasta a doua acceptiune include(..) continutul de procese economice de consum public de resurse, ce se efectueaza in legatura directa cu satisfacerea nevoilor de utilitati sociale publice. Urmatorul concept ce trebuie definit pentru a fi inteles este reprezentat de bugetul de stat. Acesta are, la fel ca si cheltuielile doua abordari: abordarea juridica, ce defineste bugetul ca un act prin care sunt prevazute si autorizate veniturile si cheltuielile anuale ale statului, cat si abordarea economica, ce evidentiaza corelatiile macroeconomice si legatura cu nivelul si evolutia produsului intern brut, exprimand relatiile economice in forma banesca ce iau nastere in procesul constituirii si distribuirii fondului bugetar, in conformitate cu obiectivele de politica economica si social ale perioadei respective. Capitolul 1- Structura cheltuielilor publice din bugetul de stat si din bugetele locale- criterii si componente(conform clasificatiei bugetare) Prin intermediul acestui capitol se urmareste realizarea succinta a clasificatiei cheltuielilor publice, in fundamentata pe anumite criterii si componente. 1.1 Sinteza clasificatiei bugetare a cheltuielilor publice Functia de distribuire a resurselor, ce face parte dintr-o abordare particulara a bugetului de stat, semnifica mijlocirea de catre finante a unor procese de redistribuire a resurselor intre persoanele fizice si juridice, cu implicarea autoritatilor publice. Aceasta functie se manifesta prin prelucrarea la fonduri publice a unor parti din veniturile sau averile diferitelor persoane fizice sau juridice sub forme ale impozitelor, taxelor etc., iar apoi distribuirea lor sub forme ale cheltuielilor publice efectuate potrivit unor criterii de echitate sau justitie sociala Cheltuielile publice s-au modificat semnificativ de-a lungul timpului din cauza inmultirii activitatilor institutiilor, implicit a oamenilor dintr-un societate, fapt care obliga statul sa cuprinda in sfera cheltuielilor o multitudine de nevoie colective. Figura nr 1.1 privind clasificarea cheltuielilor Sursa: Prelucrare clasificare din Suportul de curs, p 86 1. Cheltuielile bugetare (..) se finanteaza din fondul bugetar, adica din resursele banesti administrate de autoritatile publice centrale sau locale(de stat), in cadrul bugetului public national. Acestea sunt finantate din 3 surse: din bugetul administratiei de stat centrale sau federale, din bugetele administratiilor locale sau ale statelor membre ale federatiei, din bugetul asigurarilor sociale de stat. 2. Cheltuielile extrabugetare sunt acelea care se realizeaza din resursele accumulate si utilizate direct de catre institutii publice in cadrul propriei activitati, fara a mai fi inscrise si vehiculate prin intermediul bugetului de stat. 3. Cheltuielile special vizeaza realizarea anumitor obiective sau actiuni de interes public si sunt finantate din resurse publice ce se constituie in fonsuri special, distincte, administrate direct de catre anumite ministere sau alte organe de stat. 4. Cheltuielile intreprinderilor cu capital de stat(..), in principiu, nu se reflect in bugetul de stat si deci nu sunt cheltuieli bugetare. Cheltuielile acestor intreprinderi, fie ca sunt de investitii sau de exploatare au un caracter public( in totalitatea lor) data fiind proprietatea publica pe care acestea se intemeiaza.
- Buletinul MFP - http://www.mfinante.gov.ro - Anuarul statistic al Romaniei http://www.insse.ro/cms/ ( Baza de date Tempo Online) - Conturile de executie a bugetului de stat 2015-2018 - Clasificatia Indicatorilor Privind Bugetul De Stat, Ordinul MFP nr.1954/16.12.2005 - Rapoarte si analize ale Consiliului Fiscal http://www.consiliulfiscal.ro/ - Constitutia Romaniei - Finante, Suport de curs, anul II, profil Stiinte Economice, invatamant de zi, anul universitar 2019-2020 - https://www.financialmarket.ro/ - https://www.primariavs.ro/
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.