Analiza Structurii si Dinamicii Resurselor Financiare Publice si Cheltuielilor Publice din Bugetul de Stat al Romaniei

Cuprins proiect Cum descarc?

1. Structura resurselor financiare publice si a cheltuielilor publice din bugetul de stat - criterii si componente ( conform clasificarii bugetare) 3
1.1. Clasificatia veniturilor si cheltuielilor bugetare - instrument important de codificare a informatiei financiare 3
1.2. Gruparea veniturilor in cadrul clasificatiei bugetare 4
1.3. Structurarea cheltuielilor bugetare conform clasificatiei indicatorilor privind finantele publice 6
2. Mutatii in structura resurselor financiarepublice din bugetul de stat in perioada 2009 - 2011. 11
3. Mutatii in structura cheltuielilor publice din bugetul de stat in perioada 2009 - 2011 13


Extras din proiect Cum descarc?

1. Structura resurselor financiare publice si a cheltuielilor publice din bugetul de stat - criterii si componente ( conform clasificarii bugetare)
1.1. Clasificatia veniturilor si cheltuielilor bugetare - instrument important de codificare a informatiei financiare 
Pentru ca puterea legislativa sau autoritatea deliberativa sa poata avea o imagine clara asupra bugetului si in acelasi timp sa fie in masura sa controleze actiunea autoritatilor executive, este necesar ca veniturile si cheltuielile sa fie prezentate in buget dupa o schema unitara. Aceasta grupare a veniturilor si cheltuielilor intr-o anumita ordine si pe baza unor criterii precis determinate este cunoscuta sub denumirea de clasificatie.
Elaborarea unei clasificatii bugetare pe baze stiintifice trebuie sa raspunda cerintelor informationale ale procesului bugetar privit in intregul sau, care sa clarifice :
- sursele de provenienta ale veniturilor bugetare;
- repartitia cheltuielilor bugetare in functie de destinatia lor efectiva;
- institutiile publice prin care se realizeaza veniturile si se efectueaza cheltuielile din buget;
- modul in care veniturile si cheltuielile influenteaza repartitia venitului national si procesul reproductiei sociale;
- simplitatea si claritatea prezentarii, spre a fi intelese si de persoane fara o specializare deosebita.
Potrivit principiului specializarii bugetare, veniturile bugetare se inscriu si se aproba in buget pe surse de provenienta, iar cheltuielile bugetare pe destinatia lor efectiva si in functie de continutul economic. Astfel, fiecare suma ce se incaseaza pentru buget sau se plateste din credite bugetare trebuie incadrata obligatoriu intr-o subdiviziune a clasificatiei bugetare corespunzatoare venitului realizat sau cheltuielii efectuate. Prin urmare, clasificatia bugetara reprezinta un instrument de lucru folosit atat in faza de elaborare a bugetelor, cat si in cea a executiei, servind la inscrierea in bugete a veniturilor in functie de provenienta si ordinea lor de incasare, si a cheltuielilor in raport cu destinatia obiectivului sau activitatii, precum si a naturii economice a operatiilor in care acestea se concretizeaza.
Clasificatia bugetara se stabileste, se aproba si se publica de catre Ministerul Finantelor Publice distinct pentru venituri bugetare si pentru cheltuieli bugetare. Ea se adapteaza si completeaza de catre ministerul de resort, odata cu modificarile de natura economica, financiara si juridica care intervin in economie, finante si legislatie, precum si in structura organizatorica a institutiilor administratiei publice centrale si locale. Aplicarea clasificatiei bugetare se face respectand aceeasi metodologie atat pentru bugetul de stat, cat si pentru celelalte bugete. In acest sens, Ministerul Finantelor Publice a stabilit clasificatia indicatorilor privind finantele publice pentru sistemul bugetar din Romania, in urmatoarea componenta :
- clasificatia indicatorilor privind finantele publice;
- clasificatia veniturilor si cheltuielilor administratiei centrale;
- clasificatia veniturilor si cheltuielilor bugetelor locale;
- clasificatia veniturilor si cheltuielilor institutiilor publice si activitatilor autofinantate, ale bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului asigurarilor de sanatate, a bugetului asigurarilor pentru somaj, a celorlalte fonduri constituite in afara bugetului;
- clasificatii in profil departamental.
1.2. Gruparea veniturilor in cadrul clasificatiei bugetare
In cadrul clasificatiei indicatorilor privind finantele publice veniturile sunt structurate din punctul de vedere al sursei, in parti, capitole, si subcapitole; fiecare parte este reprezentata printr-o denumire, iar capitolele si subcapitolele sunt redate atat printr-o denumire corespunzatoare sursei, cat si prin codificare cifrica, ca urmare a cerintelor legate de prelucrarea informatizata a informatiilor de acest fel . Astfel, fiecare capitol este simbolizat printr-o secventa de 4 cifre, in timp ce subcapitolele sunt codificate in structura capitolului printr-un grup de sase cifre.
Potrivit clasificatiei indicatorilor privind finantele publice aprobata prin Ordinul nr. 1394/1995, veniturile sunt structurare in opt parti: Venituri curente (I); Venituri din capital (II); Prelevari din bugetul de stat (IV); Sume primite de la alte bugete (V); Subventii (VI); Donatii si sponsorizari (VII); Incasari din rambursarea imprumuturilor acordate (VIII); Sume de la fondul de redistribuire (X).
1.2.1. Veniturile curente
Resursele instituite si mobilizate in mod obisnuit la buget sunt considerate venituri curente sau ordinare (I). Veniturile curente detin ponderea cea mai mare in formarea bugetului public, incasarea lor realizandu-se in cadrul fiecarui exercitiu financiar in baza unor prevederi legale a caror aplicabilitate in timp este de durata. Din aceasta categorie de venituri cu caracter repetitiv, fac parte veniturile fiscale si veniturile nefiscale.
1.2.1.1. Veniturile fiscale
Sunt considerate venituri fiscale acele categorii de venituri curente care "se instituie de catre stat in virtutea suveranitatii sale financiare, in calitatea sa de subiect de drept public" . Ca atare, veniturile fiscale sunt prelevate de catre in baza unor prevederi legale si fara nici o contraprestatie, caracterul contributiilor fiind obligatoriu si nerambursabil, ele avand la baza forta coercitiva a statului. In aceasta categorie de venituri se cuprind prelevarile legale sub forma impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor venituri la bugetul de stat, bugetele locale, bugetele asigurarilor sociale si la bugetele unor fonduri, pe care trebuie sa le plateasca contribuabilii persoane fizice sau juridice din veniturile realizate, precum si din averile pe care le poseda, pentru realizarea functiilor statului si ale administratiei publice locale. 
In functie de modul cum sunt asezate si incasate, subdiviziunea veniturilor fiscale cuprinde doua mari categorii de impozite: impozitele directe si impozitele indirecte.
Impozitele directe sunt acele impozite care se percep periodic, in mod direct si nominal de la persoanele fizice si juridice pe baza valorii venitului constatat sau asupra valorii bunurilor care le apartin. Ele se stabilesc anual prin lege, care prevede cotele de contributie, ca si termenele in care obligatiile trebuie achitate. 
Specific impozitelor directe este faptul ca suportatorul real al impozitelor, taxelor si contributiilor este insusi subiectul platitor, situatie cunoscuta sub numele de incidenta directa.
Daca avem in vedere criteriile care stau la baza asezarii si incasarii impozitelor directe, ele se pot clasifica in impozite personale si impozite reale. Impozitele personale se caracterizeaza prin faptul ca au in vedere situatia personala a subiectului impozabil, asezandu-se asupra veniturilor sau averii acestuia indiferent de nivelul acestora, din care cauza se mai numesc si impozite subiective. In schimb, impozitele reale se aseaza asupra bunurilor materiale (pamant, imobile, fabrici etc.) indiferent de situatia personala a platitorului impozitului, motiv pentru care mai poarta si denumirea de impozite obiective sau pe produs, intrucat se instituie asupra venitului brut dat de obiectul impozabil, fara a exista vreo legatura cu situatia platitorului de impozit.


Fisiere in arhiva (1):

  • Analiza Structurii si Dinamicii Resurselor Financiare Publice si Cheltuielilor Publice din Bugetul de Stat al Romaniei.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Barbu, V., Fonduri publice - Constituire si utilizare, Editura de Vest, Timisoara, 2001.
2. Filip, Gh., Zugravu, B., Finante - support de curs, Editura UAIC, Iasi, 2012.
3. Scortescu, Gh., Scortescu, F. I., Mardiros, D. N., Administratie si contabilitate publica, Editura Junimea, Iasi, 2004.
4. Talpos, I., Finantele Romaniei, Vol. I, Editura Sedona, Timisoara, 1995.
5. Vacarel, I. (coordonator), Finante publice, editia a III-a revazuta si adaugita, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2002.
*** Anuarul statistic al Romaniei http://www.insse.ro
*** Ordinul ministrului finantelor nr. 1394/01.08.1995 pentru aprobarea clasificatiei indicatorilor privind finantele publice, Monitorul Oficial al Romaniei, nr. 300/28.12.1995.


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!