Extras din proiect
Cap I. Sistemul informaţional bancar
Banca Comercială Română fondata la 1 decembrie 1990 în cadrul procesului de restructurare pe două niveluri a sistemului bancar românesc, continuând o tradiţie de 50 de ani de activitate. Aceasta funcţionează şi se dezvoltă ca o bancă universală capabilă să satisfacă cerinţele unor segmente tot mai largi de clienţi, bucurându-se de încrederea a peste 3 milioane de parteneri de afaceri care se adresează băncii, atât pentru calitatea serviciilor oferite, cât şi pentru capacitatea de a găsi soluţii la problemele lor financiare.
Grupul B.C.R. desfăşoară o activitate complexă, punând la dispoziţia clienţilor săi pachete de produse şi servicii ce pot fi procurate de la o singură unitate.
B.C.R. din gama largă oferită de bancă :
- Credit;
- Garanţii;
- Depozite şi conturi curente;
- Decontări;
- Instrumente de plată;
- Carduri;
- Asigurări;
- Leasing.
În cadrul grupului ofertei tradiţionale de Bancă Comercială i s-au asociat servicii şi produse de asigurări, leasing, brokeraj pe piaţa de capital şi administrare de active. Aceste noi activităţi conexe se desfăşoară în subsidiarele specializate ale Băncii Comerciale Române: BCR Asigurări, BCR Leasing, BCR Securities şi BCR Asset M anagement.
Sistemul informaţional bancar specific BCR Sucursala Huşi
Sistemul informaţional bancar este constituit din ansamblul mijloacelor şi metodelor prin care se realizează colectarea, prelucrarea şi transmiterea datelor şi informaţiilor, reprezentând o premisă a unei bune organizări şi desfăşurări eficiente a actvităţii de conducere, coordonare şi control şi a celei operative.
Formarea sistemului informaţional bancar al BCR-ului s-a realizat prin contribuţia statului, transformarea cămătarilor în bancheri şi prin participarea unor reprezentanţi ai capitalului străin. Calitatea activităţii bancare este influenţată direct de organizarea şi funcţionarea sistemului informaţional, de operativitate, decizia şi calitatea informaţiilor culese, prelucrate şi transmise, precum şi de funcţionarea ştiinţifică a deciziilor.
Sistemul informaţional este o parte a sistemului informaţional în care procesul de culegere, transmitere, stocare şi prelucrare a datelor se realizează utilizând elemente sau componente ale calculatorului, adica mijloace de calcul şi de comunicare moderne, produse software specializate, proceduri şi tehnici specifice la care se adaugă personalul specializat.
Sistemul informatic este o parte a sistemului informaţional, adica aceea parte care cuprinde culegerea, prelucrarea şi transmiterea automată a datelor şi informaţiilor din cadrul sistemului informaţional.
Sistemul informaţional bancar este supus unui proces continuu de îmbunatăţire, de perfecţionare a tuturor laturilor sale. Rolul sistemului informaţional este esenţial pentru succesul unei bănci deoarece oferă informaţiile necesare pentru eficienţa operaţională, sprijină conducerea în luarea deciziilor şi asigură avantajul competitiv. Buna desfăşurare a activităţii băncii depinde în mare măsură de organizarea sistemului informaţional care trebuie astfel făcută, încât toate compartimentele să ofere datele şi informaţiile necesare îndeplinirii optime a sarcinilor şi luării deciziilor. Un număr mare de clienţi se menţine şi se sporeşte prin ridicarea standardelor relaţiei bancă-client, prin prezentarea serviciilor de înaltă calitate care se realiza prin existenţa unui sistem informaţional performant. Premisele unui astfel de sistem sunt :
- Creşterea numărului de produse şi servicii bancare oferite clienţilor, precum şi a creşterii calităţii acestora;
- Încadrarea în legislaţia bancară actuală (respectarea termenelor şi circuitelor bancare);
- Preluarea în timp real a documentelor;
- Efectuarea raportărilor în timp real.
Sistemul informaţional al sucursalei Huşi al Băncii Comerciale Române este structura pe urmatoarele niveluri:
- Aplicaţii bancare;
- Echipamente de prelucrare şi transmitere a datelor;
- Factorul uman (utilizatorii sistemului informatic).
Sistemul informatic apare ca o componentă a sistemului informaţional, în care mijloacele tehnice de prelucrare sunt calculatoarele electronice şi care asigură gestionarea unui volum impresionat de date precum şi prelucrarea acestora după cerinţele multiple formulate de utilizatori.
Complexitatea sistemului informaţional banacar impune ca la baza organizării, funcţionării şi eficienţei sale să se situeze o serie de principii cum ar fi:
o Conceperea şi funcţionarea sistemului informaţional bancar în funcţie de structura organizatorică a unităţii bancare;
o Ierarhizarea informaţiilor bancare după importanţa şi gradul de operativitate;
o Concentrarea şi centralizarea informaţiilor bancare;
o Tipizarea documentelor bancare;
o Cheltuieli cât mai reduse şi într-o perioadă de timp mai mică;
o Conceperea, organizarea şi funcţionarea sistemului informaţional bancar.
Sistemul informatic bancar utilizează concepte avansate de organizare a datelor, baze de date relaţionale, concepte ce asigură independenţa aplicaţiilor, modularitatea programelor şi evoluţia funcţională.
Sucursala Huşi a Băncii Comerciale Române are instalată o reţea de calculatoare, având ca sistem de operare Windows Professional XP. Deasemenea unitatea este dotată cu un sistem de cablare structurată a reţelei, un sistem integrat, de înaltă performanţă şi fiabilitate, care răspunde cerinţelor actuale, cât şi viitoare. Aceasta se bazează pe sistemul de transmisii pe cablu de cupru torsadat, la vizite de comunicaţii foarte mari.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Caiet de Practica la BCR Husi.doc