Cheltuielile Publice pentru Asigurarile Sociale de Sanatate

Extras din proiect Cum descarc?

Finantarea de catre stat a cheltuielilor pentru sanatatea publica reprezinta o importanta optiune strategica, in toate tarile. Mentinerea starii de sanatate a populatiei la un nivel cat mai corespunzator constituie, pentru orice natiune, un fapt necesar, cu influente pozitive asupra activitatii economice a acelei tari, dar si o premisa importanta pentru inregistrarea unor economii semnificative, prin evitarea unor eventuale cheltuieli publice viitoare, ce ar putea fi impuse de deteriorarea starii de sanatate a populatiei. De aceea, alocarea fondurilor publice la aceasta actiune trebuie sa aiba in vedere, in primul rand, finantarea unor programe care sa preintampine aparitia unor boli si maladii in randul populatiei (de profilaxie), deoarece pentru eradicarea lor ulterioara s-ar cheltui fonduri publice mult mai insemnate. Organizarea sistemului asigurarilor sociale de sanatate are caracter obligatoriu si functioneaza descentralizat. In paralel se pot practica alte forme de asigurari facultative de sanatate si se pot organiza si societati private pentru asigurarea sanatatii. Asigurarile sociale de stat pentru sanatate sunt organizate pe baza urmatoarelor principii:
- cuprinderea exhaustiva a tuturor cetatenilor ca beneficiari;
- solidaritatea sociala, care inseamna ca toti cetatenii contribuie conform salariului/venitului si beneficiaza in masura in care au nevoie de asistenta/ingrijire/tratament in caz de imbolnavire/ accident; contribuie, totodata, toate persoanele juridice;
- subsidiaritatea, adica sursele financiare constituite prin contributia cetatenilor sunt in completarea celor pe care le aloca statul pentru sanatate si a celor pe care cetatenii asigurati insisi le cheltuiesc pentru sanatate din propria lor vointa;
- definirea stricta a serviciilor ce pot fi prestate in limitele sistemului atunci cand se produce riscul imbolnavirii/accidentarii; aceste servicii sunt angajate cu furnizori din sectorul public sau privat; 
- finantarea autonoma, care presupune ca sumele din contributii ale cetatenilor si ale persoanelor juridice sunt folosite qvasiexclusiv pentru finantarea serviciilor medico-sanitare; sunt posibile alocatii bugetare sub forma de subventii din partea statului, al caror obiect il formeaza realizarea unor programe guvernamentale pentru protectia sanatatii, cercetare medicala s.a. sau pentru investitii de anvergura;
- conducerea autonoma, ceea ce inseamna ca exista organe proprii de conducere a activitatii si de gestionare a fondurilor, care au caracter nonprofit, sunt independente, cu surse proprii de finantare, au contabilitate proprie si cont la banca; aceste organe pot colabora cu organe ale statului si aplica masurile stabilite de Ministerul Sanatatii. Calitatea de asigurat revine oricarui cetatean roman cu domiciliul in tara din momentul in care s-a angajat sau a inceput sa plateasca contributia, precum si tuturor membrilor familiei sale, care nu au venituri proprii si care se afla in intretinerea sa. Legea prevede in ce masura pot beneficia de aceasta calitate unii cetateni straini sau apatrizi, precum si cetateni romani care nu platesc contributia (cei ce satisfac serviciul militar obligatoriu, cei ce sufera pedepse privative de libertate, beneficiarii de ajutor social s.a.). Contributia beneficiarilor se stabileste la o cota de 7% din salariul/venitul brut lunar, se deduce din impozitul pe salariu/venit si se varsa la casa de asigurari de sanatate. La aceasta se dauga o taxa de 7% asupra fondului lunar de salarii, platibila de angajator si varsata pe aceeasi destinatie. Destinatia fondurilor de asigurari sociale pentru sanatate este stabilita prin lege:
- plata medicamentelor si serviciilor medicale angajate in beneficiul asiguratilor;
- cheltuieli de administrare si functionare, dar nu mai mult de 5% din incasari;
- fond de redistribuire, reprezentand 7% din incasari, varsate de casele judetene de asigurari sociale de sanatate in beneficiul Casei Nationale de Asigurari pentru Sanatate si pe care aceasta le poate folosi pentru acoperirea eventualului deficit la nivelul unor case judetene; 
- fond de rezerva, in cota de 5% din incasari. Drepturile asiguratilor se stabilesc printr-un contract-cadru elaborat de Casa Nationala de Asigurari pentru Sanatate si Colegiul Medicilor din Romania, cu avizul Ministerului Sanatatii si aprobat prin hotarare de Guvern. Casa Nationala a Asigurarilor pentru Sanatate functioneaza pe baza unui statut propriu in care se prevad ca organe de conducere: adunarea generala a reprezentantilor si consiliul de administratie (presedinte, vicepresedinte si membrii); de asemenea, se prevad limita competentei teritoriale, organizarea activitatii generale si de specialitate (tehnica, financiar-contabila, administrativa etc.), atributiile corpului de experti medicali s.a. Casa se supune controlului de gestiune al Curtii de Conturi si exercita, impreuna cu Colegiul Medicilor din Romania, controlul activitatii medicale si a calitatii acesteia.


Fisiere in arhiva (1):

  • Cheltuielile Publice pentru Asigurarile Sociale de Sanatate.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!