Concurenta pe Piata Farmaceutica din Romania

Extras din proiect Cum descarc?

Introducere
La o cifra de afaceri ce a depasit in anul 2005 miliardul de euro, industria farmaceutica si distributia de medicamente din Romania au ramas doua necunoscute pentru publicul larg. Cum dupa revolutie nu mai exista aproape nimic la aceste capitole, iar produsele de import abia daca circulau, in ultima vreme piata farmaceutica a ajuns compatibila cu cea din Uniunea Europeana. De asemenea, piata "farma" este mult mai reglementata decat altele si, in plus, intre firme nu exista acea competitie acerba, in care unul pandeste miscarea gresita a celuilalt, ca sa-l demoleze. Concurenta din aceasta industrie are cu totul alte valente, fiind complet diferita. Pe aceasta piata, exclusivitatea distribuirii de medicamente este un non-sens. Romanii cumpara 60% medicamente autohtone si 40% din import. . In acelasi timp, din punct de vedere valoric, romanii platesc 75% pentru medicamentele straine si doar 25% pentru cele romanesti. Acesta este un paradox, dar el nu trebuie sa ne indrepte spre un fals nationalism. Faptul ca multi bani se cheltuiesc pe medicamente importate se datoreaza si adevarului ca sunt preferate uneori produsele inovatoare, mai ales in cazurile disperate, cand nu se mai poate pune problema optiunii. Si cum nu intotdeauna exista echivalent, de exemplu, pentru un medicament inventat de curand si care a dat rezultate, romanii n-au de ales si scot mai multi bani din buzunar. Pe de alta parte, atunci cand exista alternative echivalente din punct de vedere terapeutic, tendinta europeana si mondiala este de a recomanda acele medicamente ce asigura un raport cost/eficienta optim. In acest caz, rolul important le revine producatorilor de medicamente generice, inclusiv celor romani, care reusesc sa puna pe piata medicamente esentiale cu accesibilitate crescuta.
Asadar, este complet gresit sa judecam proprietatile unui medicament exclusiv prin prisma pretului sau a tarii de provenienta.
In Romania, si nu numai, piata genericelor este in ascensiune. Tendinta de crestere, cel putin in cazul tarii noastre, se va mentine si anul viitor, dupa cum estimeaza reprezentantii producatorilor de generice.
Piata "farma" romaneasca este formata din producatori si distribuitori, acestia din urma fiind, in marea lor majoritate, si importatori. Dintre cei 45 de producatori romani de medicamente de uz uman, cei care au cele mai multe medicamente autorizate de punere pe piata sunt Sicomed SA, Terapia SA, Antibiotice SA, Gedeon Richter Romania SA, LaborMed Pharma SA, Biofarm SA si Sindan Pharma SA, dupa cum rezulta din datele de la Agentia Nationala a Medicamentului (ANM). Distribuitorii de medicamente sunt alesi de producatori in functie de logistica pe care o detin, flota de masini capabile sa acopere un cat mai mare segment din teritoriu, contractele pe care acestia le au cu farmacii, spitale ori policlinici si in primul rand datorita seriozitatii. Cele mai vizibile lanturi de farmacii sunt Sensiblu, HelpNet, Catena si City Pharma.
Piata medicamentelor de baza in Romania, ca si in celelalte tari, s-a dezvoltat in ultimii ani. Aceasta datorita faptului ca multe medicamente noi, de succes, au devenit generice, putand fi, astfel, fabricate de orice companie farmaceutica. In plus, unele companii mari, care inainte produceau doar medicamente noi, in ultimii ani, si-au deschis si divizii de generice. Astfel, se explica de ce piata genericelor este in crestere, in timp ce piata medicamentelor noi este in stagnare. Potrivit Presedintelui Asociatiei Romane a Producatorilor de Medicamente Generice (ARPMG), Petre Panculescu , piata medicamentelor de baza a inceput sa castige teren in ultimii cinci ani: 
"Pana acum cinci ani, a existat o perioada de 10-15 ani in care piata medicamentelor noi a inregistrat o crestere. In ultimii cinci ani, cercetarea a inaintat mai greu, iar pe piata farmaceutica au ramas mai putine medicamente sub patent". In tara noastra, marile companii straine au preluat fabricile de medicamente romanesti, iar, in prezent, acestea produc generice. 
Exemple in acest sens sunt destule: Sandoz a preluat Pharmatech Tg. Mures, Ranbaxy a preluat Terapia Cluj, iar Sicomed a fost preluat de catre Zentiva. Si lista poate continua. Aceste companii produc generice, iar pentru viitor medicamentele de baza mai vechi vor fi inlocuite cu genericele mai noi si putin mai scumpe. Genericele sunt mult mai ieftine decat medicamentele noi. Ele sunt cu pana la 20 la suta mai ieftine decat medicamentele aflate sub patent. Anul trecut, piata farmaceutica de generice si patentate s-a ridicat, in Romania, la 1,27 miliarde euro. "Probabil, pe aceasta piata se va inregistra o crestere de 15-20 la suta fata de anul 2005. Aproape 23 la suta dintre genericele comercializate pe piata romaneasca sunt produse in tara noastra. Anul viitor ne asteptam ca la cele 23 de procente sa se adauge minimum 15 la suta", a afirmat presedintele ARPMG. 
Din pacate, exporturile de generice sunt mici, reprezentand, la ora actuala, doar 5-10 la suta din productia romaneasca de medicamente de baza. Nu este exclus ca, anul viitor, in urma investitiilor facute in Romania de catre companiile farmaceutice straine, si exporturile sa creasca. 
Fiecare producator, indiferent daca este intern sau extern, isi inregistreaza un anumit produs in Romania, in urma unei negocieri cu Ministerul Sanatatii. Totodata, se stabileste si pretul CIP, adica in vama, la intrarea acestuia in tara. Importatorii beneficiaza de o cota de 8,5%, care se adauga la pretul CIP, cunoscuta sub denumirea de marja de import, si consta in pregatirea documentelor vamale, stocare s.a.m.d. Pentru acoperirea cheltuielilor de distributie in farmacii, distribuitorii mai beneficiaza de o cota de 7,5%, pretul astfel format avand denumirea "cu ridicata", nefiind grevat de TVA.
Medicamentele autohtone sunt mai ieftine din start, deoarece nu li se aplica cota de 8,5%, ca in cazul celor din import. Cu acest pret, medicamentul este livrat in farmacii, spitale sau policlinici. In functie de valoarea acestuia, farmacia dispune, la randul ei, de patru paliere de adaos comercial foarte bine reglementate. Spre exemplu, daca costul unui flacon se situeaza sub 20.000 de lei, adaosul comercial maximal nu poate depasi 24% din valoarea acestuia, plus TVA de 9%. Intre 20.000 si 50.000, adaosul este de 20%, intre 50.000 si 75.000 de 15%, iar peste 75.000 de 12%. Cand distribuitorul livreaza farmaciei un medicament, pe factura se mentioneaza pretul de vanzare, cu adaosul comercial legal, la care se adauga TVA. Acesta este costul pe care-l platesc consumatorii.
Inainte ca un medicament sa fie acceptat de Ministerul Sanatatii si Familiei (MSF), stabilindu-se pretul de vanzare, acesta trebuie autorizat de ANM. "Autorizarea medicamentelor de uz uman se efectueaza in Romania in acord cu reglementarile nationale in vigoare, care sunt armonizate cu Directiva 2001/83/CE privind codul comunitar referitor la medicamentele de uz uman, a precizat farmacistul primar Daniela Enache, oftterul de presa al ANM. Practic, autorizarea de punere pe piata in Romania a medicamentelor de uz uman se efectueaza in acelasi mod cu autorizarea nationala efectuata de agentiile omoloage din statele membre ale UE si consta in principal in evaluarea de catre expertii ANM a documentatiei de autorizare trimisa de solicitanti si formularea opiniei privind autorizarea de punere pe piata.


Fisiere in arhiva (1):

  • Concurenta pe Piata Farmaceutica din Romania.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!