Conventiile privind Evitarea Dublei Impuneri Internationale

Extras din proiect Cum descarc?

1.Dubla impunere internationala
1.1 Conceptul de dubla impunere internationala
In conditiile mondializarii economiei, ale amplificarii si diversificarii relatiilor dintre state apar tot mai frecvent situatii in care persoane fizice si juridice apartinand unui stat realizeaza venituri din surse situate pe teritoriul altor state.
Intrucat fiecare dintre statele in cauza poate revendica jurisdictia fiscala, partiala sau totala asupra persoanelor in cauza, acest fapt genereaza coexistenta mai multor sisteme fiscale complementare sau concurente, determinand astfel o dubla sau uneori multipla impozitare a veniturilor respective.
Aparitia dublei impuneri juridice internationale este asadar consecinta suprapunerii a doua suveranitati fiscale, care isi exercita, fiecare in parte, dreptul de a impune o anumita materie impozabila reperata pe teritoriul aflat sub jurisdictia sa, sau care, desi isi are originea pe alt teritoriu , apartine unui contribuabil.
Totodata, exclusivitatea sistemelor fiscale nationale, structura si orientarile acestora au ca rezultat, in cele mai frecvente cazuri, obligarea contribuabililor la suportarea unei sarcini fiscale superioare celei pe care ar fi avut-o daca s-ar fi aflat intr-o situatie de apartenenta fiscala in raport cu un singur stat. Trebuie subliniat totusi ca impactul fiscalitatii asupra relatiilor economice internationale si aparitia fenomenului de dubla impunere se datoreaza nu atat structurii diferite a sistemelor fiscale sau gradului diferit de fiscalitate dintre state, cat principiilor (conceptiilor) diferite care stau la baza impunerii.
Astfel, potrivit doctrinei ,,loialitatii economice" , aplicata la domeniul fiscal, solutia ideala este utilizarea de catre stat a intregii capacitati contributive a cetateanului dar, in acelasi timp, taxele si impozitele platite de acesta ar trebui distribuite intre acele autoritati in care el este interesat.
In plan international se disting doua conceptii principale, care pot coexista chiar si in interiorul aceluiasi sistem fiscal, fie ca se aplica la impozite distincte, fie ca se aplica in cadrul aceluiasi impozit in situatii diferite, bazate pe doua importante principii de impozitare distincte:
o principiul teritorialitatii impozitelor;
o principiul universalitatii impozitelor sau al veniturilor mondiale.
Conceptia teritoriala
Potrivit acestei conceptii, care are la baza criteriul sursei sau originii veniturilor ori locul unde se afla averea, sunt supuse impunerii veniturile (profituri, salarii, venituri din profesii libere, dobanzi, dividende, chirii etc.) avand sursa pe teritoriul asupra caruia statul care a adoptat aceasta conceptie isi exercita suveranitatea fiscala. 
Elementul hotarator il constituie sursa veniturilor, sau locul unde se afla situata averea care face obiectul impunerii, si nu destinatarul acestora.
Conceptia teritoriala este aplicata de o serie de state cum sunt : Franta, statele Africii francofone, Hong-Kong, Singapore, Israel, republica Sud-Africana, Brazilia, Argentina si, intr-o masura limitata, mexic si Peru.
In mod evident, conceptia teritoriala prezinta avantaje pentru operatorii economici din statul respectiv in sensul ca acestia sunt exonerati de la impozitare pentru veniturile realizate in strainatate, aplicarea principiului teritorialitatii constituind astfel mijlocul cel mai radical de a evita riscurile dublei impuneri.
Totodata, printre dezavantaje pot fi enumerate imposibilitatea acoperirii deficitelor inregistrate in strainatate din beneficiile realizate in tara, precum si impozitarearedistribuirii catre asociati a beneficiilor unei societati pentru veniturile provenind din strainatate.
Conceptia mondiala sau globala
Potrivit acestei conceptii, care are la baza criteriul rezidentei (domiciliului fiscal) sau al nationalitatii contribuabilului, sunt supuse impunerii toate veniturile si bunurile persoanelor fizice si juridice avand rezidenta sau sediul in statul care a adoptat aceasta conceptie, indiferent de unde provin aceste venituri, respectiv unde se afla situate bunurile in cauza. In aceasta situasie, intereseaza persoana careia ii sunt destinate veniturile sau care este proprietara averii, in calitate de contribuabil, si nu sursa acestora.
Conceptia mondiala sau globala se aplica an toate statele europene dezvoltate, cu exceptia Frantei, precum si in S.U.A., Canada, Australia, Coreea, India, Japonia, Noua Zeelanda sii altele.
Conceptiile si principiile consacrate privind impozitarea prezinta o mare importanta, influentand in mod deosebit relatiile economice externe ale statelor care le-au adoptat. Un impozit de tip teritorial este inainte de toate, sub rezerva examinarii conditiilor fiscale oferite de statul sursa a veniturilor, avantajos desfasurarii unor activitati economice in exteriorul statului de rezidenta, in timp ce un impozit mondial este dimpotriva descurajant pentru operatiunile economice internationale, prin intalnirea mai multor suveranitati fiscale cu drept de impozitare.
Acest ultim punct de vedere este sustinut si de literatura de specialitate din Romania in care se arata ca : ,,impunerea veniturilor mondiale (a tuturor veniturilor realizate de o persoana in statul de rezidenta al acesteia, indiferent de statul de origine a veniturilor) submineaza interesul pentru dezvoltarea relatiilor de cooperare si colaborare dintre state." (Ioan Condor).
1.2 Formele de manifestare a dublei impuneri
Pana in a doua jumatate a secolului al XIX-lea , pelevarile fiscale operate de state nu produceau efecte specifice de ordin international. Cel mai adesea, impozitele directe erau de tip real, obiectul impunerii constituindu-l bunurile care alcatuiau avutia contribuabililor, fara nici o legatura cu veniturile produse de acestea. Elementele impozabile erau situate pe teritoriul statului care le percepea, la baza impunerii stand conceptia teritoriala, care nu conducea la impuneri repetate ale aceluiasi obiect sau ale aceleiasi activitati.
In conditiile introducerii impozitelor de tip personal, care au constituit un progres insemnat din punctul de vedere al respectarii principiului echitatii fiscale, obiectul impunerii il formeaza veniturile realizate sau averea, netinandu-se cont de sursa acestora.
Aceasta evolutie a tehnicilor fiscale, insotind dezvoltarea relatiilor economice internationale, a condus la aparitia fenomenelor de dubla impunere internationala.
Luand in considerare multiplele sale consecinte, atat in ce privette statutul subiectilor impozabili persoane fizice (cetateni si/sau rezidenti ai unui stat) , cat si al subiectilor impozabili persoane juridice (societati comerciale, corporatii etc.) literatura de specialitate atribuie dublei impuneri doua forme:
A. Juridica internationala
B. Economica


Fisiere in arhiva (1):

  • Conventiile privind Evitarea Dublei Impuneri Internationale.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!