Coordonate ale Politicii Fiscale in Uniunea Europeana - Prezent si Perspective

Cuprins proiect Cum descarc?

CAP. I: Consideratii privind politica fiscala in Uniunea Europeana 3
1.1 Obiectivele politicii fiscale la nivelul Uniunii Europene 3
1.2 Fundamente ale politicii fiscale in Uniunea Europeana 5
1.3 Reglementarile de la nivelul Uniunii Europene 6
1.3.1 Directive 6
1.3.2 Regulamente 7
1.3.3 Decizii 8
CAP. II: Armonizarea vs competitia fiscala in Uniunea Europeana 9
2.1 Armonizarea politicii fiscale directe 10
2.2 Armonizarea politicii fiscale indirecte 12
2.3 Consecinte ale competitiei fiscale 16
CAP. III: Perspectivele politicii fiscale in Uniunea Europeana 17
3.1 Avantaje ale unei politici fiscale solide 17
3.2 Conceptul echitatii fiscale in cadrul Uniunii Europene 18
3.3 Combaterea evaziunii fiscale la nivelul Uniunii Europene 19
Concluzii 22
Bibliografie 23


Extras din proiect Cum descarc?

CAP. I. Consideratii privind politica fiscala la in Uniunii Europene
1.1. Obiectivele politicii fiscale la nivelul Uniunii Europene
Politica fiscala este opera puterii statele (politica fiscala nationala) sau supra statale (politica statala regionala sau mondiala). Ea se afla la granita dintre politica bugetara( pe baza careia se iau decizii privind amploarea cheltuielilor publice si se stabilesc proportiile in care acestea urmeaza sa fie acoperite din impozite) si tehnica fiscala (care consta in stabilirea si aplicarea modalitatilor de asezare a impozitelor) 
Prin politica fiscala se intelege " conceptia, masurile si actiunile statului privind impozitele si rolul lor in formarea veniturilor bugetare si in finantarea cheltuielilor publice, tipurile de impozite, perceperea si folosirea lor " 
Politica fiscal-bugetara conditioneaza, in mare parte, realizarea obiectivelor generale ale dezvoltarii economice pe termen mediu si lung, dar si realizarea indeplinirii criteriilor de convergenta,ce au fost stabilite prin Tratatul de la Mastricht, si ulterior asumate de tara noastra cand am aderarat la Uniunea Europeana. In acelasi timp, trebuie sa se tina seama cu prioritate de Strategia de la Lisabona, in vederea respectarii termenului stabilit cu privire la transformarea Uniunii Europene in cea mai dinamica economie ce are la baza cunoasterea.
Astazi, 27 de state sunt membre ale U.E. si circa 500 de milioane de locuitori. Cu toate ca exista diferente intre statele membre, la baza acestei constructii europene a stat dorinta de a lucra impreuna, pe baza unor interese comune, ajungandu-se astfel la concluzia ca in unele domenii se pot obtine rezultate cu mult mai bune la nivel european decat national. In acest context s-a ajuns la politici comune tuturor statelor membre, adoptate si elaborate de catre institutiile comunitare, ce detin o aplicabilitate pe intreg cuprinsul Uniunii Europene.
Comisia Europeana este un organism ce are ca principal rol initierea si urmarirea felului in care se aplica legislatia fiscal-bugetara, ce a fost infiintata prin Tratatul de la Maastricht, care a fost semnat in anul 1992, intrand in vigoare in anul 1993. Crearea pietei comune care trebuie sa se bazeze pe concurenta loiala ce are la baza caracteristici similare ale unei piete nationale, reprezinta obiectivul principal al Tratatului Comunitatii Economice Europene.
Fundamentul intregii activitati fiscale il reprezinta impozitele si taxele, ele fiind instituite prin intermediul actelor normative ce detin un caracter fiscal (legi, ordonante, hotarari de guvern). In acelasi timp, aplicarea reglementarilor cu caracter fiscal, asezarea, dimensionarea si perceperea in ultima instanta a impozitelor si taxelor nu pot fi realizate fara a exista un mecanism fiscal, tehnici si metode fiscale prin care sa fie satisfacute si anumite cerinte ce trebuie indeplinite de catre sistemul fiscal pentru a putea fi considerat rational, si de asemenea pentru a se putea armoniza cu politica fiscala din cadrul tarilor ce apartin Uniunii Europene.
Scopul care a dus la realizarea pietei comune si a uniunii monetare a produs schimbari cu privire la fiscalitate. Eliminarea restrictiilor cu privire la mobilitatea capitalului a produs o teama, in sensul ca baza impozabila la nivel national se poate reduce prin migratia acesteia intre statele membre, datorita concurentei fiscale dintre acestea, lucru ce va afecta gradul de ocupare dar si capacitatea asigurarii protectiei sociale. Astfel, au fost conturate principalele obiective ale politicii fiscale, si anume:
- Principalul obiectiv pe termen lung are an vedere inlaturarea diferentelor dintre metodele si cotele de aplicare al impozitelor indirecte, fiind vizate astfel, accizele si TVA-ul;
- Cu privire la fiscalitatea directa se tine seama in principal de minimizarea posibilitatilor de evaziune dar si de evitarea dublei impuneri, bazate pe acordurile bilaterale dintre statele membre Uniunii Europene;
- Se doreste evitarea efectelor negative dintre concurenta din cadrul statelor membre, si in principiu evitarea transferului bazei fiscale, bazata in principal pe fenomenul de migratiei firmelor ce se afla in cautarea regimului fiscal cel mai favorabil;
- Prin intermediul Tratatului de la Maastricht, se doreste limitarea posibilitatii guvernelor de a duce spre finalizare cheltuielile publice cu ajutorul cresterii datoriei publice In cadrul Pactului de Crestere si Stabilitate, s-a hotarat ca statele membre participante la zona euro sa nu ruleze deficite bugetare peste nivelul de 3% din PIB. Principalul scop ce reiese din acest pact este pastrarea bugetelor echilibrate la nivelul ciclului economic. Asa incat, sporirea cheltuielilor publice poate fi finantata numai prin cresterea veniturilor publice la nivel de ciclu economic.
Cu toate ca au acceptat obiectivele politicii fiscale ale Uniunii Economice, guvernele ce apartin statelor membre nu au fost de acord intr-u totul cu pasii principali spre armonizare fiscala, Pactul de Crestere si Stabilitate vizand in special faptul ca deciziile cu privire la aceasta trebuie sa fie adoptate cu unanimitate in cadrul Consiliul Europei.


Fisiere in arhiva (1):

  • Coordonate ale Politicii Fiscale in Uniunea Europeana - Prezent si Perspective.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

Vintila, Georgeta, ,,Fiscalitate. Metode si tehnici", Editura Economica, Bucuresti, 2006;
Brezeanu, Petre, ,,Finante europene", Editura C. H. Beck, Burcuresti, 2007;
Miron, Dumitru, ,,Economia Uniunii Europene", Bucuresti 2006
Brezeanu, Petre, ,,Fiscalitate europeana", Editura Economica, Bucuresti, 2005;
www.bnr.ro
www.mfinante.ro
www.europa.eu


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!