Cuprins
- 1. Introducere . pg 2
- 2. Ce este etica . pg 5
- 3. Ce inseamna concret etica in afaceri? . pg 6
- 4. Etica in afaceri international . pg 7
- 5. La ce este buna etica in afaceri? . pg 9
- 6. Etica si afacerile in economie . pg 10
- 7. Etica si afaceri (Cerinte si reguli) . pg 11
- 8. Studii de caz . pg 17
- 9. Concluzii . pg 21
- 10. Bibliografie . pg 22
Extras din proiect
INTRODUCERE
Inca de la inceputurile civilizatiei omenesti, oamenii si-au pus o serie de intrebari referitor la ceea ce inseamna “correct”, “drept” sau “just”, pentru a putea crea o societate civilizata care sa aiba la baza ordinea, corectitudinea, normele morale si etice. Istoria eticii ca stiinta isi are originile in antichitate, in Grecia Antica, unde o serie de filosofi luminati, cum ar fi Pitagora (582-500 I.C), Heraclit (535-475 I.C), Socrate (470-399 I.C) sau Aristotel (384-322 I.C), prin scrierile lor, au incercat sa puna bazele unei filosofii de viata ce are in central ei “binele in sine”, “binele absolute”.
Etimologic, termenul de etica provine din grecescul “ethos”, care inseamna datina, obicei dar si obisnuinta, moravuri, character. Notiunea de etica are acelasi inteles cu cea de morala. Termenul de moral provine din latinescul “mos”, “moris” care are intelesul, de asemenea de datina, obicei, obisnuinta.
Etica a constituit dintotdeauna un atribut cheie al economiei de piata, insa abordarea elementelor ce compun acest concept de etica a fost diferita in functie de caracteristicile mediului economic al fiecarei tari, de factorii politici, de traditii dar si de mentalitati specific manifestate la nivelul fiecarui stat.
Conceptul de “etica in afaceri” are in centrul atentiei etica si responsabilitatea sociala, notiuni care sunt transpuse in realitate mai mult sau mai putin. Comportamentul etic al unei societati comerciale stabileste legaturi puternice, bazate pe incredere si respect, intre aceasta si partenerii ei comerciali.
Etica in afaceri inseamna a introduce in deciziile de zi cu zi si in strategiile de management si alte norme decat cele impuse de lege. O companie este responsabila social in masura in care tine seama nu doar de interesele actionarilor ci de interesele tuturor grupurilor afectate de activitatea ei. Ca atare, etica in afaceri este un cost.
Etica in afaceri presupune a abate niste resurse de la traseul impus de calcul strict al eficientei economice. Etica in afaceri costa:bani, resurse umane si de timp, expertiza, oportunitati, precum investitii sau dezvoltare. Mai mult, etica in afaceri si forma ei cea mai vizibila, implicarea sociala a companiilor, sunt optiuni nedeterminate de lege.
Necesitatea cunoasterii si respectarii unor principii etice da posibilitatea elaborarii unor planuri si prognoze pe termen lung, atat in ceea ce priveste rezultatul activitatii organizatiei cat si a dezvoltarii relatiilor cu mediul extern. In acest sens, orice principii etice in afaceri trebuie sa contureze valorile si convingerile unei entitati in stransa corelatie cu misiunea si obiectivele acesteia.
Astfel spus, indiferent de marimea intreprinderilor, problema eticii trebuie abordata ca parte inegrata a strategiei entitatii, ce ar putea sa o propulseze in randul firmelor cu reputatie pe piata.
CE ESTE ETICA?
Etica desemneaza acea parte a filosofiei care studiaza fundamentele morale, respective, ansamblul de reguli, de credinte si de valori care functioneaza ca norme intr-o societate.
Etica poate fi definita intr-un dublu sens, dupa cum urmeaza:
a) Disciplina stiintifica avand drept obiect de studio normele de comportament care reglementeaza relatiile dintre oameni. Cu alte cuvinte, etica este stiinta despre morala, despre bine si despre rau.
b) Ansamblul normelor care reglementeaza comportamentul oamenilor in societate, norme a caror respectare este impusa prin forta obiceiurilor si desprinderilor consecrate in societate.
Cele doua sensuri mentionate sunt folosite in literature de management facandu-se distinctia in functie de context. Astfel, etica este perceputa fie ca studio al moralitatii si al normelor de conduit, fie ca reguli si principia care defines conduit buna sau rea.
De multe ori definiţiile formale au efectul nedorit de a face ca sensul (aparent) clar
al unor termeni să devină obscur.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Etica in Afaceri.docx