Cuprins
- I. Finate publice- introducere
- 1. Notiunea de finante publice
- 2. Impozitul- sursa principala de venituri a statului
- II. Evaziunea fiscala
- 1. Notiune
- 2. Formele evaziunii fiscale
- a)evaziunea fiscala legala
- b)evaziunea fiscala ilicita
- 3. Scurt istoric al fenomenului in Romania
- 4. Evaziunea fiscala in perioada de tranzitie
- III. Combaterea evaziunii fiscale in Romania
- 1.Presiunea fiscala
- 2.Cauzele evaziunii fiscale
- 3.Faptele care constituie infractiuni reglementate prin legea pentru combaterea evaziunii fiscale
- 4.Modalitati prin care se realizeaza evaziunea fiscala (o cheie de control pentru depistarea evaziunii fiscale la T.V.A.)
- 5.Organele competente in combaterea evaziunii fiscale
- IV. Concluzii
Extras din proiect
I.Finantele publice-introducere
1.Notiunea de finante publice
Separarea statului de societate in sfera relatiilor economice isi gaseste expresia in aceea ca statul isi are veniturile, cheltuielile si datoriile sale proprii; el isi procura resursele necesare indeplinirii functiilor si sarcinilor sale cu ajutorul constrangerii, pe care o exercita asupra membrilor societatii.
Conceptiile specialistilor despre finante sunt foarte diferite, existand diferite opinii:
a)fonduri banesti la dispozitia statului;
b)mijloace de interventie a statului in economie;
c)metode de gestionare a banului public;
d)act juridic;
e)relatii sociale, de natura economica, care apar in procesul constituirii fondurilor publice de resurse banesti si repartizarii acestora in scopul satisfacerii nevoilor generale ale societatii.
O anumita latura a finantelor nu exclude pe celelalte, ci ajuta la intelegerea complexitatii fenomenelor financiare.
Pentru statul modern, finantele publice nu mai sunt un simplu mijloc de asigurare a acoperirii cheltuielilor sale de administratie, ci inainte de toate un mijloc de interventie in economie. Preocuparea principala a specialistilor devine studierea instrumentelor cu ajutorul carora statul poate sa intervina in viata economica, a modalitatilor de influientare a proceselor economice, a relatiilor sociale.In noile conditii, de la studiul mijloacelor de acoperire, a cheltuielilor publice, obiectul cercetarii se orienteaza spre analiza mijloacelor de interventie a statului prin intermediul cheltuielilor si veniturilor.
Finatele publice sunt folosite in scopul satisfacerii nevoilor generale ale societatii , in timp ce finantele private sunt puse in slujba realizarii de profit de catre intreprinzatorii particulari.
Finantele publice au un caracter obiectiv, descoperirea raportului de cauzalitate dintre stat si finantele publice a facand posibila definirea continutului acestora, iar stabilirea legaturii dintre bani si finante a permis delimitarea sferei acestora.Ele constituie o ramura a stiintelor economice si au ca obiect de studiu relatiile economice care apar in procesul constituirii si repartizarii fondurilor bugetare si extrabugetare ale administratiei publice si de stat, ale unitatilor administrativ-teritoriale si altor institutii de drept public; metodele de gestionare folosite in cadrul sectorului public; metode de rationalizare a optiunilor bugetare; metodele de planificare si prognoza financiara; politica financiara promovata de stat; metodele de determinare a eficientei economice si a eficacitatii sociale sau de alta natura cu care sunt utilizate fondurile publice; alte probleme de natura economica, sociala etc, cu efecte financiare.
2.Notiunea de impozit
Impozitul reprezinta o contributie baneasca obligatorie si cu titlu nerambursabil, datorata, conform legii, bugetului de stat de catre persoanele fizice si juridice pentru veniturile pe care le obtin sau bunurile pe care le poseda.
Impozitul este o contributie baneasca in sensul ca persoanele fizice si juridice sunt datoare sa participe dupa anumite criterii la formarea fondurilor generale de dezvoltare a societatii. Este o contributie obligatorie in sensul ca toate persoanele fizice si juridice care beneficiaza de actiunile sau obiectivele finantate din fondurile generale ale societatii trebuie sa participe la formarea acestor fonduri. Ele reprezinta o modalitate de participare a contribuabililor la constituirea fondurilor generale ale societatii.
In literatura de specialitate se specifica si o alta caracteristica a impozitului, si anume, ca este o prelevare fara contraprestatie sau fara vreun echivalent.
Trasatura esentiala a impozitului este reversibilitatea, conform careia sumele concentrate de stat pe calea impozitelor de la persoanele fizice si juridice se reintorc sub forma unor actiuni, servicii, gratuitati de care beneficiaza cei care au contribuit la formarea fondurilor generale ale societatii.
Statul, in schimbul impozitelor incasate, se obliga si trebuie sa creeze si sa asigure un cadru general favorabil desfasurarii activitatilor economice, sociale si politice in societate.
Ca urmare a factorilor politici, economici si sociali, incasarile fiscale au cunoscut o crestere sistematica. Marimea prelevarii este dependenta de ponderea sectorului public in productia industriala a tarii, de nivelul cotelor de impozit, de dimensiunile nevoilor bugetare si de mijloacele de acoperire a acestora, de preturile si tarifele practicate de sectorul public in relatiile cu intreprinderile private, precum si de proportiile evaziunii fiscale.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Evaziunea Fiscala in Romania si Cai de Prevenire a Acestui Fenomen.doc